Ajankohtaista
Päivystysapu 116117 -chat – uusi yhteydenottokanava tuttuun palveluun
Chat on ollut toivottu yhteydenottokanava Päivystysapu 116117 -palvelulle. DigiFinland on kehittänyt Päivystysavun puhelinpalvelun rinnalle chat-kokonaisuuden, joka alueiden on helppo ottaa käyttöön.
Lääkinnällisten laitteiden asetus vahvistaa luottamusta ja potilasturvallisuutta - EU-asetuksen siirtymäajat velvoittavat valmistajia jo tänä keväänä
Lääkinnällisten laitteiden asetus vastaa nykyaikaisen, digitalisoituvan terveydenhuollon tarpeisiin ja takaa laitteiden potilasturvallisuuden.
Tarmoa-palvelun pilotointi käynnistyy
Tarmoa on hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkopalvelu, jonka avulla hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminnot ovat sekä kansalaisten että ammattilaisten helposti saatavilla. Tarmoa-palvelun ensimmäistä kehitettävää toiminnallisuutta, eli palvelutarjotinta, pilotoidaan keväällä 2024 helmikuusta alkaen ainakin kymmenellä hyvinvointialueella.
DigiFinland tiivistää kehittämisyhteistyötä Kanta-Hämeen kanssa
DigiFinland ja Kanta-Hämeen hyvinvointialue tiivistävät kehittämisyhteistyötä, jonka myötä Kanta-Hämeen hyvinvointialueesta tuli DigiFinlandin ensimmäinen kehittäjäasiakas. Yhteistyö auttaa fokusoimaan rajalliset resurssit oikeiden ongelmien ratkaisuun ja auttaa löytämään
Tietosuojaehdot ja -käytänteet parantuivat Cirrus-hankkeen avulla
Valtiovarainministeriön rahoittamassa Cirrus-hankkeessa pureudutaan pilvipalveluiden esteiden raivaamiseen. Tietosuojakysymykset on todettu haastaviksi ja sen vuoksi hanke keskittyi vuonna 2023 kartoittamaan, mitä haasteita tietosuojaan konkreettisesti liittyy. Tämän
Sähköinen arkistointi tarjoaa vanhojen sote-tietojen tietoturvallista arkistointia – ensimmäisen terveydenhuollon järjestelmän tiedot siirretty Kanta-arkistoon
DigiFinlandin Sähköinen arkistointi tarjoaa vanhojen sote-tietojen asianmukaista ja tietoturvallista arkistointia. Palvelun avulla vanhat sote-tiedot saadaan siirrettyä Kelan Kanta-arkistoon. Sähköinen arkistointi -palvelu toteuttaa tietojen siirtoja nopealla vauhdilla. Ensimmäisen terveydenhuollon järjestelmän tiedot on siirretty kokonaisuudessaan Kanta-arkistoon.
Sähköinen perhekeskus: vahvalla yhteistyöllä kehitetty – osaavalla tuella käyttöön
Sähköisen perhekeskuksen (SPK) vahvana perustana on pitkäjänteinen kehitysyhteistyö alueiden ja kumppaneiden kanssa. Yhteiskehittämisen tuloksena Omahelpperi- ja Omaperhe-verkkopalvelut ovat nyt käyttöönotettavissa hyvinvointialueilla.
Jos hammasta särkee tai paikka irtoaa, Omaolon hampaiden ja suun alueen oirearvio auttaa eteenpäin
Vuoden käytössä ollut Omaolon hampaiden tai suun alueen oire tai vamma -oirearvio on jo osoittanut hyödyllisyytensä. Suun alueen oirearviota täytettiin vuonna 2023 koko Suomessa yli 33 700 kertaa. Hampaiden ja suun alueen oirearvio auttaa arvioimaan, millaisissa oireissa tulee hakeutua hammashoitoon.
Lihavuus yleistyy Suomessa – Omaolon painonhallintavalmennus tarjoaa tukea painonhallintaan
Juuri julkaistusta THL:n Terve Suomi -tutkimuksesta käy ilmi, että lihavuus ja vyötärölihavuus ovat yleistyneet työikäisillä eli 20–64-vuotiailla. Noin 1,2 miljoonan aikuisen painoindeksi ylittää lihavuuden rajan.
Blogi: Uudenlainen tapa vaikuttaa
Vuoden 2023 loppuessa ja uuden vuoden alkaessa Suomessa ja globaalisti keskustellaan monista isoista teemoista. Keskustelu polarisoituu helposti ja kaikkien mielipiteet eivät tule kuulluksi. Vuoden 2023 aikana on pilotoitu modernia kansalaisvaikuttamisen alustaratkaisua, Polista. Ratkaisua on testattu alueilla ja se hyödyttää laajasti Suomessa ilman erillisiä alueellisia toteutuksia.
Hyvinvointialueiden tietojohtamisen kehittämistä tukenut Virta-hanke päättyy vuoden 2023 lopussa
Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama Virta-hanke on päättymässä. Hanke on toteutettu vuosina 2020–2023. Hanke oli osa kansallista tiedolla johtamisen, ohjauksen ja valvonnan Toivo-ohjelmaa huhtikuuhun 2023 saakka.
Omasuuntima – asiakaskohtaamista uudella tavalla
DigiFinland on kehittänyt Omasuuntimaa yhteystyössä palvelua käyttävien hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin edustajien kanssa vuodesta 2022 lähtien. Alueiden ja organisaatioiden tarpeiden pohjalta moni ominaisuus on parantunut ja uusia toiminnallisuuksia on kehitetty. Nykyään Omasuuntima on intuitiivinen digipalvelu, jossa on mahdollista mm. asiakkaan etäkäyttö, puolesta-asiointi ja asiointi kolmella kielellä.