Inom socialvården

Omaolos tjänstebedömningar hjälper invånarens att bedöma sitt behov av socialvårdstjänster. I Omaolo finns bedömningar för behovet av personlig assistans, rörlighet utanför hemmet och för närståendevårdare

Tjänstebedömningarna är främst avsedda att vägleda invånarna. Om din organisation har en arbetskö för tjänstebedömningar kan invånaren skicka sin ifyllda bedömning till arbetskön. Då är informationen som invånaren har lämnat också tillgänglig för de professionella när de utreder behovet av hjälp. 

I samband med tjänstebedömningarna kan organisationen ha definierat länkar som ska visas för invånaren, vilka baserat på svaren leder till tjänster som erbjuds av tredje parter. Dessutom kan det i de lokala anvisningarna för tjänstebedömningarna finnas mer detaljerad information om hur och var invånaren kan ansöka om förmåner. 

1. Sparar tid 

Tjänstebedömningarna minskar antalet och längden på telefonsamtal inom socialvården, eftersom de kan ge invånaren omfattande information innan kontakt tas och styra eventuella ytterligare frågor till rätt professionell. 

Dessutom leder tjänstebedömningarna invånaren till tjänster i rätt tid och minskar antalet onödiga ansökningar. Bedömningen är vägledande, men baserat på den kan man bedöma om minimikraven för att bevilja hjälp är uppfyllda. 

2. Bättre servicevägledning 

Med hjälp av Omaolos tjänstebedömningar kan man styra invånaren förväntningar; som ett resultat av tjänstebedömningen får invånaren en preliminär bedömning av om hen är berättigad till förmåner. 

I anvisningarna för tjänstebedömningarna kan invånaren ledas till tjänster inom tredje sektorn. I de lokala anvisningarna kan invånaren visas länkar till pålitliga, externa tjänster. Dessutom ger tjänstebedömningarna även andra professionella information om vilka tjänster som finns tillgängliga i området. På så sätt blir tjänstenätverket känt för olika aktörer och andra professionella hittar snabbt information om var och hur man kan vägleda invånarna. 

3. Bättre förhandsinformation om invånaren (arbetskön tillgänglig) 

Om din organisation har en arbetskö för socialvården kan invånaren skicka sin tjänstebedömning till arbetskön. Då har den de professionella som hanterar ärendet tillgång till informationen som invånaren har lämnat för att utreda ärendet och som stöd i beslutsfattandet. Den handlingsrekommendation och lokala servicevägledning som genereras av tjänstebedömningen är endast vägledande anvisningar. Varje invånares individuella behov av hjälp måste dessutom bedömas separat. 

4. Underlättar kommunikation (arbetskön och autentisering tillgänglig) 

Om organisationen har möjliggjort att skicka tjänstebedömningar till arbetskön kan professionella kommunicera med invånaren via Omaolo. Omaolo kräver stark autentisering från invånaren så Omaolo garanterar också ett säkert sätt att kommunicera med invånaren. 

Genom avsnittet ‘Meddelanden’ kan de professionella och invånaren kommunicera om tjänstebedömningen och de professionella kan ge ytterligare anvisningar. Meddelandena bevaras i Omaolo och i samband med tjänstebedömningen, så det är lätt att återvända till dem. 


Kort sagt:  

  • Omaolos tjänstebedömningar är en bedömning av behovet av personlig assistans, rörlighet utanför hemmet och för närståendevårdare.  
  • Organisationen som använder Omaolo kan själv bestämma om det finns en arbetskö för tjänstebedömningarna. 
  • Tjänstebedömningarna sparar tid och förbättrar servicevägledningen. De kan också leda invånaren till lämpliga och pålitliga tjänster utanför Omaolo.  
  • Den handlingsrekommendation och lokala servicevägledning som genereras av tjänstebedömningen är endast vägledande anvisningar. Varje invånaren individuella behov av hjälp måste dessutom bedömas separat. 

Inom hälsovården

  1. Bättre förhandsinformation om patienten 

Invånaren svarar på en symtombedömningsenkät som bygger på forskningsinformation och officiella vårdrekommendationer. Enkäterna har formats av hundratals professionella och går snabbt att fylla i, men innehåller väsentlig information om varje symtom. Professionella ser invånarens  symtombedömning och svaren i sin helhet samt Omaolos handlingsrekommendation. Dessutom har de professionella tillgång till en professionell sammanfattning, där väsentlig information lätt kan plockas ut. 

  1. Stöder beslutsfattande 

Omaolo ger varje symtombedömning en brådskandeklassificering, vilket leder de professionella i beslutsfattandet. Bakom Omaolos handlingsrekommendationer finns den elektroniska EBMEDS®-programvaran, som fungerar på grundval av evidensbaserad medicinsk information. Informationen som används finns i en databas, som är en officiell medicinteknisk apparat (Motorn). I praktiken kombinerar motorn invånarens rapporterade symtom, mätresultat och hälsouppgifter med forskningsinformation och officiella vårdrekommendationer. Professionella ser invånarens svar, handlingsrekommendationen, de erhållna instruktionerna och prioriteten. Tjänsten hjälper till att fatta beslut som grundar sig på nationella rekommendationer och vetenskaplig information. Även vårdrekommendationer och instruktioner är snabbt tillgängliga för professionella. 

  1. Sparar tid 

Omaolo leder invånare att ta ansvar för sitt eget välbefinnande. Baserat på symtombedömningen får invånare aktuella och rekommenderade självvårdsinstruktioner. Om situationen kräver professionell hjälp kan invånaren skicka symtombedömningen till en professionell eller själv boka tid för ett mottagningsbesök (om området använder Omaolos bokningssystem). Omaolos handlingsrekommendationer minskar också onödiga mottagningsbesök. När invånaren kommer till mottagningen har professionella tydlig information om patientens symtom, så att man på mottagningen kan fokusera på behandling och vägledning av hälsoproblemet. 

  1. Främjar tvärprofessionellt samarbete 

Symtombedömningar som skickats till de professionella visas i professionellas arbetskö, där de talas om som uppgifter. Professionella kan ta uppgiften för sig själva och utföra de åtgärder som hör till uppgiften, dokumentera det utförda arbetet och överföra uppgiften till en annan professionell om invånares symtom eller hälsoproblem kräver det. När man överför en uppgift är det viktigt att skriva överföringens orsak i meddelandefältet, så att en annan professionell vet vad som ska göras med uppgiften. Till exempel kan en sjuksköterska svara invånaren i Omaolos kommentarsfält och överföra uppgiften till en läkare för att skriva ut ett recept. Varje område har sina egna rutiner för hantering och överföring av uppgifter enligt områdets tjänstestruktur. Därför är användningen av Omaolo något annorlunda i olika enheter och områden. 

  1. Underlättar kommunikation 

De professionella kan kommunicera med invånaren via Omaolo. Omaolo kräver stark autentisering från invånaren, så Omaolo garanterar också ett säkert sätt att kommunicera med invånaren. Genom planens meddelandesektion kan professionella och invånaren kommunicera om symtombedömningen. Meddelandena bevaras i Omaolo och i samband med symtombedömningen, så det är lätt att återkomma till dem. 

  1. Underlättar dokumentation 

Med knappen ‘Kopiera ärendetext’ är det enkelt för de professionella att dokumentera invånarens symtombedömning och den relaterade kommunikationen i patientjournalen. När professionella har öppnat invånarens plan kan de välja knappen ‘Kopiera ärendetext’ i planens övre högra hörn, som kopierar planens information till urklipp. Informationen kan klistras in direkt i patientinformationssystemet med funktionen klistra in (ctrl+v) eller redigeras först i en textredigerare (t.ex. Word eller Anteckningar). 

1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?

Omaolo handlar om en funktionell förändring där den digitala tjänsten endast är ett verktyg. Därför är det viktigt att professionella förstår förändringens betydelse i sitt eget arbete. Fördelarna med Omaolo konkretiseras endast genom en funktionell förändring där engagerade professionella smidigt använder digitala verktyg som stöds av väl fungerande implementeringsprocesser. 

Omaolo möjliggör nya arbetsprocesser som underlättar och påskyndar de professionellas arbete: 

  1. Kundens ärende kan hanteras digitalt, och ett besök på en social- eller hälsovårdsenhet är inte nödvändigtvis nödvändigt. Varje kundens situation bör dock bedömas individuellt.  
  1. Kundens användarens kan smidigt styras till rätt tjänster, vilket undviker onödiga telefonsamtal och mottagningsbesök.  
  1. Med Omaolo har de professionella tillgång till bättre förhandsinformation, vilket underlättar interaktionen och förkortar den faktiska mottagningstiden. 
  1.  Ärendens informationen och de professionellas instruktioner sparas i Omaolo, där de är tillgängliga för både kundens och de professionella.  
  1. Omaolo underlättar kommunikationen mellan kunden och de professionella. Det är ett säkert sätt att kommunicera flexibelt med invånarens, oberoende av tid och plats.  
  1. Omaolo stöder effektivt tvärprofessionellt samarbete och kommunikation.  
  1.  Baserat på rekommendationerna från symtombedömningen kan invånarens direkt boka tid hos en professionell på områden där bokningssystemet har implementerats. Detta sparar värdefull arbetstid för både invånaren och professionella. 

 Det är viktigt att professionella ser till att en smidig vårdprocess upprätthålls och att de engagerat uppfyller det givna servicelöftet. Detta innebär att invånarens symtombedömningar behandlas enligt prioritet, dvs. brådskande behov och organisationens egna servicelöften. Från invånarnas perspektiv är det särskilt viktigt att det svaras på symtombedömningar och kontakter via Omaolo inom den utlovade tiden. På så sätt lär sig invånarna att använda Omaolo effektivt och aktivt. Fördelarna blir konkret synliga i de professionellas arbete, till exempel genom minskade telefonsamtal och onödiga mottagningsbesök. När användningsvolymen ökar blir förändringens fördelar konkreta överallt inom social- och hälsovården. 


Kort sagt:  

  • Omaolo handlar om en funktionell förändring där den digitala tjänsten är ett verktyg för att genomföra förändringen.  
  • Förändringens genomförande kräver engagemang och långsiktigt arbete både på individnivå och i hela organisationen.  
  • Omaolo underlättar de professionellas arbete.  
  • Fördelarna konkretiseras när professionella engagerat genomför Omaolos servicelöfte och svarar på symtombedömningar inom den utlovade tiden.  
  • När användningsvolymerna för Omaolo ökar, reflekteras fördelarna överallt inom social- och hälsovården. 

1.4. Omaolos fördelar

Omaolos fördelar för olika målgrupper  

Omaolos fördelar för invånaren 

  • Invånaren är expert på sin egenvård.  
  • Omaolo är en servicekanal för alla som har viljan och förmågan att använda digitala tjänster.  
  • Rekommendationerna baseras på den mest aktuella vetenskapliga forskningen och nationellt överenskomna kriterier.  
  • Omaolo är tillgängligt 24/7, där kan man pålitligt bedöma eget vårdbehov oberoende av tid och plats.  

Omaolos fördelar för professionella 

  • Invånaren får genom Omaolo kontakt med en social- eller hälsovårdsprofessionell i eget område.  
  • Invånaren kan kommunicera säkert med de professionella.  
  • Omaolo fungerar som stöd i de professionellas beslutsfattande.  
  • De professionella har standardiserad förhandsinformation tillgänglig.  

Omaolo.fi gör digitala social- och hälsovårdstjänster tillgängliga för alla som bor i Finland. Tjänsten förbättrar kvaliteten på social- och hälsovården; den underlättar invånarnas tillgång till information samt vårdprocessen och effektiviserar de professionellas arbete. Omaolo hjälper till med att bedöma kundens situation, planeringen av vård och tjänster samt deras genomförande. 

De tjänster som ska genomföras har valts ut på grund av att de löser grundläggande problem inom servicen. Ett annat kriterium har varit att de inte nationellt genomförs i andra utvecklingsprojekt eller initiativ: 

1 Bedömning av kundens situation  

(symptom- och servicetester, välbefinnandeundersökningar, periodiska undersökningar, observationer om hälsa) 

Det finns stor variation i bedömningen av vård- och servicetillgång, jämlikhet uppnås inte, kunderna leds inte rätt. 

2 Planering av vård och tjänster (egen plan) 

Vård- och servicetillgångsprocesserna är för närvarande ofta inte planerade. Särskilt 10 % av kunderna, som står för 80 % av kostnaderna och använder många och olika tjänster, driver omkring i överlappande och separata processer, där samma saker frågas och görs om och om igen. Helheten är inte under någons kontroll. 

3 Genomförande av vård och tjänster  

(välbefinnandeträning) 

Kostnadseffektiva sätt att stödja livsstilsförändringar behövs både i förebyggande åtgärder och i processer för långtidssjuka. 


Kort sagt:  

  • Omaolo underlättar invånarnas tillgång till information samt vårdprocessen och effektiviserar professionellernas arbete.  
  • Kunden får en större roll i bedömningen och uppföljningen av eget välbefinnande. 
  • Omaolo är tillgängligt 24/7.  
  • Professionellen har bättre förhandsinformation om kunderna och aktuella vård- och servicerekommendationer som stöd i beslutsfattandet.  

Källor och mer information:  

DigiFinland Oy. N.d. Omaolo -palvelun levittämisen käsikirja. https://digifinland.fi/omaolokasikirja/ 

1.3 Brådskandeklass

Omaolos brådskandeklasser baseras på nationell lagstiftning, Social- och hälsovårdsministeriets klassificering av brådskande vård samt Duodecims handlingsanvisningar och rekommendationer. Uppgiftens brådskandeklass anger hur brådskande Omaolo har bedömt kundens symptom eller hälsoproblem och inom vilken tid en professionell ska bedöma kundens situation och påbörja behandling. Det är viktigt att alla professionella som använder Omaolo förstår betydelsen av brådskandeklassen och förbinder sig att följa dem. Brådskandeklasserna uttrycks i den professionellas användargränssnitt vid varje symptombedömning med koderna P0-P8. 

Den professionella ser brådskandeklassen i samband med symptombedömningen som kommer till arbetskön. Symptombedömningens brådskandeklass berättar hur brådskande Omaolo har bedömt invånarens symptom eller hälsoproblem. Brådskandeklassificeringarna uttrycks med koden P0 – P8. Omaolo ger automatiskt brådskandeklasserna P0—P5 och P8, men i organisationen kan också brådskandeklasserna P6—P7 vara i bruk. 

Den professionella kan efter noggrant övervägande ändra uppgiftens brådskandeklass. Detta kräver att den professionella är i kontakt med invånaren och säkerställer de bakgrundsuppgifter som påverkar hälsotillståndet från patientuppgifterna. En ändring av brådskandeklassen kan komma i fråga om symptombedömningen redan är i den professionellas behandling. Nya uppgifters brådskandeklass bör inte ändras. Den professionella är ansvarig för ändringen av brådskandeklassen, när de agerar mot medicinsk kunskapsdatabasens slutsatser. Då handlar det om normalt ansvar för vårdarbete, där den professionella helhetsmässigt bedömer patientens vårdbrådskande. Om den professionella har ändrat uppgiftens brådskande, visas både den nya och den gamla brådskandeklassen i arbetskön. 

 

Ju mindre nummer som anger brådskandeklassen, desto mer brådskande är uppgiften. 

Brådskandeklass Förklaring Tidsgräns 
P0 Omedelbar behandling, kontakt med nödcentralen Inom 0 h 
P1 Akutvård Inom 2 h 
P2 Akutvård, men inte på natten Inom 10 h 
P3 Kan överföras till tjänstgörande läkare 1 dag Inom 24 h 
P4 Kan överföras till tjänstgörande läkare 2 – 3 dagar 2 h – 72 h 
P5 Icke-brådskande, ska behandlas inom en vecka 48 h—96 h eller 4—7 dagar 
P6 Icke-brådskande, ska behandlas inom en månad 8—30 dagar 
P7 P7 Icke-brådskande, kan vänta mer än en månad Över 30 dagar 
P8 Icke-brådskande, ingen tidsgräns Ingen tidsgräns  

Brådskandeklasserna visas i den professionellas användargränssnitt som trafikljus i en egen kolumn. 

Servicebedömningarnas brådskandeklass är P4 och förhandsinformation för tidsbestämda kontroller har brådskandeklassen P7. Annan kontakt har som standard brådskandeklassen P5. 

Obs! I den professionellas skapade ärende ändras brådskandeklassen automatiskt om invånarens formulärsvar ger en mer brådskande brådskandeklass (prioritetskod) än vad som har varit i ärendet. Detta gäller alla ärenden som den professionella har skapat (hälsokontroll, blodtrycksövervakning). Ändringen av brådskandeklassen syns i arbetskön, men det skickas ingen notis till den professionella. 

Exempel: Den professionella skapar en hälsokontroll för kunden och definierar dess brådskande som P5. Om kundens formulärsvar ger brådskandeklassen P3, uppdateras ärendets brådskande till P3. 

Uppgiftens brådskande ändras inte om kundens formulärsvar ger en mindre brådskande brådskandeklass (prioritetskod) än vad som har varit i ärendet. 

Exempel: Den professionella skapar en hälsokontroll för kunden och definierar dess brådskande som P4. Om kundens formulärsvar ger brådskandeklassen P5, ändras inte ärendets brådskande, utan det är fortfarande P4. 


Kort sagt:  

  • Omaolos brådskandeklasser definierar inom vilken tid invånaren ska få kontakt via Omaolo. 
  • Brådskandeklassificeringarna uttrycks som brådskandeklasser med koderna P0 – P8.  
  • Omaolo ger automatiskt brådskandeklasserna P0 – P5 och P8 baserat på svaren. Dessutom kan organisationen själv välja brådskandeklasserna P6 – P7.  
  • Ju mindre nummer i brådskandeklassen, desto mer brådskande är uppgiften. 

1.2. Ordlista

Algoritm 

Omaolo, liksom andra applikationer, använder sig av algoritmer. En algoritm är en entydigt beskriven sekvens av databehandlingsoperationer som kan utföras mekaniskt. En algoritm är alltså en instruktion för att lösa ett problem eller genomföra en tjänst. En dator utför alltid någon form av algoritm när den genomför en process. De flesta programmeringsspråk bygger också på att skriva algoritmer – det vill säga programmeraren tänker sig att han skapar en tidsmässigt framåtskridande instruktion. Algoritmen skrivs på prosaspråk i textform och sparas som källkod. En kompilator eller tolk omvandlar denna källkod till maskinkod som datorn utför. 

Invånare 

I samband med Omaolo talas det om invånare. En invånare är en person som bor i Finland och som har rätt till offentliga hälsovårdstjänster baserat på sin bostadsort. 

Digital interaktion 

Med digital interaktion menas interaktion och kommunikation mellan människor via enheter, programvara eller applikationer. 

EBMEDS® -programvara 

EBMEDS® -programvaran är en kunskapsbas som består av unika motorer för beslutsstöd inom medicinsk kunskap och välbefinnande. Motorerna är elektroniska databaser som baseras på bland annat forskad medicinsk kunskap samt gemensamt överenskomna socialvårdsmetoder och kriterier definierade i lag i Finland. Kunskapsbasen drar slutsatser baserat på symtom eller numeriska mätresultat som frågats i strukturerad form på formulär. 

Välbefinnandets helheter 

Välbefinnandets helheter innehåller flera välbefinnandetjänster, såsom förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll, hälsoundersökningar och hälso-coaching. 

Utbildning och information om välbefinnandet 

Omaolos Utbildning och information om välbefinnandet inkluderar till exempel Motionprogram för motionärer, Vikthantering, Hälsosam kost, Rökavvänjningsprogram och Sömnskola. Invånaren kan påbörja träningen tillsammans med en professionell eller självständigt efter att ha identifierat sig i tjänsten. Träningarna är kostnadsfria. 

Brådskandeklass 

Brådskandeklassen anger brådskandet av symtombetyget. Kunskapsbasen ger symtombetyget en brådskandeklass baserat på svaren, som uttrycks med koden P0 – P4. Dessutom kan lokala brådskandeklasser P5 – P8 användas. Brådskandeklassen berättar inom vilken tid invånaren bör få hjälp för symtomet eller hälsoproblemet; ju lägre nummer på brådskandeklassen, desto mer brådskande är symtombetyget. 

Medicinteknisk produkt 

Med medicinteknisk produkt avses alla instrument, utrustningar, verktyg, programvaror, material eller andra tillbehör som tillverkaren har avsett att användas för diagnos, förebyggande, övervakning, behandling eller lindring av sjukdomar hos människor; diagnos, övervakning, behandling, lindring eller kompensation av skador eller funktionshinder; undersökning, ersättning eller modifiering av anatomi eller fysiologiska funktioner eller reglering av befruktning. 

Förhandsinformationsformulär för regelbundna kontroller 

Förhandsinformationsformulär för regelbundna kontroller inkluderar föräldrarnas förhandsinformationsformulär för elever i klass 5, 3x10D -livssituationmätare (egna formulär för barn/ungdomar samt föräldrar), förhandsinformation för studenthälsovården, förhandsinformation för mödravården och förhandsinformation för 1,5-åriga barns neuvolabesök. Tjänsten fungerar professionellt; en professionell skapar en inbjudan i Omaolo att fylla i förhandsinformationsformuläret och skickar inbjudningslänken till den valda målgruppen. Det ifyllda formuläret returneras till den arbetskön som den professionella har bestämt. 

Annat kontakt 

Ett invånarinitierat formulär där det finns 13 olika ämnen att välja mellan inom både social- och hälsovården. Ämnena är sådana som inte finns i Omaolos andra tjänstepaket. 

Symtombetyg 

Invånaren fyller i en symtombetygsenkät i Omaolo-tjänsten, som kan gälla ett enskilt symptom eller hälsoproblem. Baserat på svaren får han/hon en handlingsrekommendation och vårdinstruktioner. För närvarande finns det 17 symtombetyg i produktion. Symtombetygen är CE-märkta medicintekniska produkter. 

Lokal servicevägledning 

Lokal servicevägledning innebär den lokala vägledning som definieras av den organisation som använder Omaolo om hur invånaren bör agera i sin kommuns område efter att ha fått handlingsrekommendationen. Den lokala servicevägledningen visas för invånaren efter valet av kommun och servicepunkt. Den lokala servicevägledningen kan vara en vägledning för att skicka svaren till en professionell, ge rätt till bokning (om bokningsintegrationen för Omaolo används i området), en fri form av handlingsinstruktion, möjligheten att spara svaren för sig själv eller en länk till tjänster utanför Omaolo. Kombinationer av dessa kan också användas. Varje organisation som använder Omaolo definierar servicevägledningen själv enligt sitt områdes servicelöfte och serviceprocesser. 

Servicebedömning 

Med hjälp av servicebedömningen kan invånaren bedöma vilket socialt stöd som finns tillgängligt för invånaren eller dess närståendes livssituation. Det finns för närvarande 3 servicebedömningar i produktion. 

Hälsoundersökning 

Omaolos hälsoundersökning bygger på Kustannus Oy Duodecims STAR-hälsoundersökningsenkät och kartlägger faktorer relaterade till livslängd och sjukdomsrisk. Invånaren kan fylla i hälsoundersökningen på eget initiativ eller på begäran av en professionell. Hälsoundersökningen är en CE-märkt medicinteknisk produkt. 

Handlingsrekommendation 

Baserat på svaren från symtombetygs- eller hälsoundersökningsenkäten ger Omaolo invånaren en handlingsrekommendation, som bygger på Kustannus Oy Duodecims EBMEDS® -enhet. Handlingsrekommendationen är generisk och nationellt enhetlig. Samma svar ger alltid samma handlingsrekommendation. Den lokala vägledningen kopplas till handlingsrekommendationen. 

Arbetskön 

Symtombetygen visas för den professionella i arbetskön. I arbetskön kallas symtombetygen för uppgifter. 


Saknas något ord eller term? Skicka det saknade ordet via kontaktformuläret och vi lägger till det i ordlistan. 

Stödda användningsmiljöer

En professionell använder Omaolo på en stationär eller bärbar dator, eftersom Omaolos professionella användargränssnitt kräver tillräckligt hög upplösning för att innehållet skavisas korrekt för professionella. En invånare kan använda Omaolo på en dator, surfplatta eller mobiltelefon. De vanligaste webbläsarna stöds. Inga webbläsartillägg behövs. 

För de stödda webbläsarna och operativsystemen anges den lägsta stödda versionen. Webbläsaren måste tillåta JavaScript. 

Webbläsare: 

  • Safari 17 
  • Chrome 120 
  • Firefox 120 
  • Edge 120 

Mobila operativsystem: (Obs! Stöds inte i det professionella användargränssnittet!) 

  • iOS 17 
  • Android 11 

Mobila webbläsare: (Obs! Stöds inte i det professionella användargränssnittet!) 

  • Safari 17 
  • Chrome 120 

De operativsystem och webbläsare som stöds av Omaolo finns i Omaolos användarvillkor här

Varningar relaterade till Omaolo

Omaolo är inte avsett för nödsituationer, såsom plötslig och svår bröstsmärta eller andningssvårigheter, medvetslöshet, kramper, stor blödning och allvarliga skador. I en nödsituation bör invånaren ringa 112. 


 Läs bruksanvisningen innan du börjar använda Omaolo-tjänsten. 

Använd Omaolo endast i en webbläsare och på en flik åt gången. 

I Omaolo kan olika varningar och felmeddelanden visas. Följ varningarna och felmeddelandena från Omaolo och agera enligt instruktionerna i dem. 

I Omaolo-tjänsten kan olika driftstörningsmeddelanden visas, som berättar om till exempel en kommande driftstopp eller en störning i autentiseringen. 

Alla misstankar om farliga situationer ska rapporteras till DigiFinland via e-post till: vaaratilanteet.omaolo@digifinland.fi 

Om det finns URL-länkar som kunden har lagt till i sina formulärsvar eller i fria textfält i transaktionen (t.ex. meddelanden), får dessa under inga omständigheter tryckas på. Rapportera dem omedelbart till din regions Omaolo-huvudanvändare. Huvudanvändaren måste rapportera länkarna till DigiFinlands supporttjänster. 

Omaolo-tjänsten får inte översättas självständigt till andra språk. 

Möjliga problem  

Möjliga problem med att använda Omaolo kan vara: 

Anslutningsproblem: Sidans innehåll kan inte uppdateras 

Om det finns ett anslutningsproblem i Omaolo kan sidans innehåll inte uppdateras. Anslutningsproblemet kan till exempel bero på en avbruten internetanslutning. Kontrollera din dators internetanslutning och ladda om sidan. 

Anslutningsproblemet varnas med röda felikoner i huvudmenyn och arbetskön samt med ett felmeddelande. 

Suomi.fi-legitimering fungerar inte 

Om Suomi.fi-legitimeringen inte fungerar, logga in med ett certifikatkort. 

Direkt inloggning med certifikatkort kräver att ditt personliga Terhikki- eller Suosikkinummer är angivet i anslutning till dina användaruppgifter på listan över yrkesrättigheter. 

Driftstopp och tillfälliga störningar 

Kommade driftstopp och eventuella störningar meddelas med framhävda notiser i början av hemsidan och andra sidor. Följ Omaolos bulletiner och störningsmeddelanden. Du kan också få information om kommande driftstopp och dess varaktighet från din regions Omaolo-huvudanvändare. 

Om Omaolo är helt ur bruk på grund av en tillfällig störning eller driftstopp, visas en helsides störningsnotis i Omaolo. Försök då igen efter en stund. 

 Tillfällig störning 

Oväntat fel Om ett oväntat fel inträffar när du använder Omaolo, visas felmeddelandet “Tyvärr gick något fel”. Återgå då till arbetskön och försök igen. 

Sessionens time-out  

Om Omaolo-tjänsten inte används under 60 minuter, löper sessionen ut och du loggas automatiskt ut från tjänsten. Om sessionen har löpt ut, visas ett felmeddelande i Omaolo. 

Om du vill fortsätta använda Omaolo, logga in igen. Om du avslutar användningen av Omaolo, stäng webbläsarfönstret. 

Om ett fel inträffar kan du också försöka 

  • tömma webbläsarens cache  
  • kontrollera din internetanslutning och ladda om sidan  
  • använda Omaolo på en annan dator eller i en annan webbläsare  
  • logga in igen. Det finns en åtta timmars timeout för aktiva sessioner. Om du vill fortsätta använda Omaolo, logga in igen. Om du avslutar användningen av Omaolo, stäng webbläsarfönstret. 

Omaolos användargrupper

Omaolo är en digital tjänst riktad till personer som bor permanent i Finland och som har rätt till offentliga social- och hälsovårdstjänster. Termen ‘invånare’ används för Omaolos kundanvändare, vilket refererar till att de offentliga social- och hälsovårdstjänsterna i Finland är kopplade till personens bostadsort. Termen ‘kund’ används för en invånare som har identifierat sig i Omaolo. 

Användargrupperna för Omaolo-tjänsten är: 

  • oidentifierade invånare över 15 år 
  • identifierade invånare över 15 år 
  • yrkesverksamma inom social- och hälsovården 
  • som oidentifierad kan man fylla i en symtombedömning och få en åtgärdsrekommendation även för någon annans räkning 
  • en del av de icke-medicinska innehållen är avsedda för invånare under 15 år 

Planerade patientgrupper är identifierade och oidentifierade invånare som har fyllt över 15 år och som har symtom relaterade till de vanligaste besöksorsakerna på hälsostationer och gemensamma jourmottagningar. Symtombedömningen för urinvägsinfektion är avsedd för kvinnor mellan 18 och 75 år. 

Termen ”invånare” används för Omaolos kundanvändare, vilket hänvisar till att de offentliga social- och hälsovårdstjänsterna i Finland är kopplade till personens bostadsort. Termen ”kund” används för en invånare som har identifierat sig i Omaolo. 

Omaolos användningsändamål

Omaolos användningsändamål är att bedöma invånarens vårdbehov och brådskande i följande situationer: 

  • bedömning av ett enskilt hälsoproblem eller flera symtom  
  • bedömning av hälsa och välbefinnande  
  • bedömning av sjukdom eller dess risker  
  • bedömning av vårdjämvikt  

och för att styra invånaren till vård inom Omaolo och till hälso- och välfärdspromoterande tjänster externt. 

Omaolo är avsett för personer över 15 år som bor permanent i Finland och som har rätt till offentliga social- och hälsovårdstjänster. En del av det icke-medicintekniska innehållet är också avsett för personer under 15 år. Omaolo används av yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården när de deltar i vård av en invånare som använder Omaolo samt för att främja hälsa och välbefinnande. Omaolo är inte avsett för användning i nödsituationer. 

Invånaren använder Omaolo med sin egen enhet (dator, mobil enhet) över det offentliga internetet. Yrkesverksamma använder Omaolo med en stationär dator eller bärbar dator. 

Omaolo har integrerat EBMEDS-programvaran, vars tillverkare är Kustannus Oy Duodecim. 

Sidan för vägledning

Var börjar jag?

Du kan komma till webbutbildningen direkt från startsidan. På varje avsnitts startsida finns en uppskattning av hur lång tid det tar att studera avsnittet. Dessutom finns det en uppskattad lästid i början av varje artikel. 

I avsnittet “Allmänt om Omaolo  hittar du information om Omaolo-tjänsten, terminologi och anvisningar för autentisering i tjänsten. Avsnittet “Symptombedömningar”  behandlar Omaolos symptombedömningar och ger dig information om hur du ska agera med symptombedömningarna. I slutet av avsnittet finns anvisningar för autentisering i testmiljön, där du kan öva på att använda Omaolo säkert. 

I avsnittet “Välmåendekomponenter” beskrivs Omaolos förhandsuppgiftsblanketter för periodiska kontroller, hälsoundersökningar samt välmåendeträning. I slutet av varje artikel finns länkar till föregående och nästa innehåll, så att du kan fortsätta framåt i utbildningen. Du kan också navigera med hjälp av menyn till vänster. 

I avsnittet “Övrig kontakt” beskrivs Omaolos blankett för annan kontakt. 

I avsnittet “Tjänstutvärderingar” kan du bekanta dig med Omaolos tjänstutvärderingar. 

Omaolo.help-webbplatsen sparar inte dina uppgifter, och du behöver inte logga in för att använda webbutbildningen. Därför kommer webbplatsen inte automatiskt ihåg var du slutade senast. Om du inte studerar ett avsnitt helt på en gång, notera var du stannade. 

Navigering på webbplatsen

I vänstra kanten av sidan finns en navigationsmeny där du kan söka efter önskat innehåll. 

I webbutbildningen kan du fortsätta genom att trycka på knapparna under artikeln som leder till föregående (vänster) eller nästa (höger) innehåll. Dessutom ser du under huvudartikelns rubrik alla artiklar som hör till den rubriken, och du kan klicka på önskad rubrik för att gå vidare. 

I bottenmenyn hittar du dataskyddsbeskrivningen , användbara länkar till andra webbplatser och en snabblänk till kontaktformuläret. 

 

Utskrift

Under varje webbutbildningsartikels rubrik finns en knapp för utskrift. Genom att klicka här kan du skriva ut artikeln. 

Innehållet öppnas i ett nytt förhandsgranskningsfönster. I vyn kan du välja din skrivare eller spara texten på din dator i pdf-format. 

Kopiera och klistra in

Markera den önskade texten med musen och tryck sedan ctrl+c. sedan till önskat textbehandlingsprogram och tryck ctrl+v. 

Feedback och utvecklingsidéer

Du kan skicka fritt formulerad feedback, kommentarer eller utvecklingsförslag via kontaktformuläret . 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet (endast på finska)

När du prenumererar på nyhetsbrevet får du varje månad aktuell information om pågående projekt i vårt bolag och om andra aktuella frågor.