Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  1. Allmänt om Omaolo  /  1.2. Ordlista  
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

1.2. Ordlista

Algoritm 

Omaolo, liksom andra applikationer, använder sig av algoritmer. En algoritm är en entydigt beskriven sekvens av databehandlingsoperationer som kan utföras mekaniskt. En algoritm är alltså en instruktion för att lösa ett problem eller genomföra en tjänst. En dator utför alltid någon form av algoritm när den genomför en process. De flesta programmeringsspråk bygger också på att skriva algoritmer – det vill säga programmeraren tänker sig att han skapar en tidsmässigt framåtskridande instruktion. Algoritmen skrivs på prosaspråk i textform och sparas som källkod. En kompilator eller tolk omvandlar denna källkod till maskinkod som datorn utför. 

Invånare 

I samband med Omaolo talas det om invånare. En invånare är en person som bor i Finland och som har rätt till offentliga hälsovårdstjänster baserat på sin bostadsort. 

Digital interaktion 

Med digital interaktion menas interaktion och kommunikation mellan människor via enheter, programvara eller applikationer. 

EBMEDS® -programvara 

EBMEDS® -programvaran är en kunskapsbas som består av unika motorer för beslutsstöd inom medicinsk kunskap och välbefinnande. Motorerna är elektroniska databaser som baseras på bland annat forskad medicinsk kunskap samt gemensamt överenskomna socialvårdsmetoder och kriterier definierade i lag i Finland. Kunskapsbasen drar slutsatser baserat på symtom eller numeriska mätresultat som frågats i strukturerad form på formulär. 

Välbefinnandets helheter 

Välbefinnandets helheter innehåller flera välbefinnandetjänster, såsom förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll, hälsoundersökningar och hälso-coaching. 

Utbildning och information om välbefinnandet 

Omaolos Utbildning och information om välbefinnandet inkluderar till exempel Motionprogram för motionärer, Vikthantering, Hälsosam kost, Rökavvänjningsprogram och Sömnskola. Invånaren kan påbörja träningen tillsammans med en professionell eller självständigt efter att ha identifierat sig i tjänsten. Träningarna är kostnadsfria. 

Brådskandeklass 

Brådskandeklassen anger brådskandet av symtombetyget. Kunskapsbasen ger symtombetyget en brådskandeklass baserat på svaren, som uttrycks med koden P0 – P4. Dessutom kan lokala brådskandeklasser P5 – P8 användas. Brådskandeklassen berättar inom vilken tid invånaren bör få hjälp för symtomet eller hälsoproblemet; ju lägre nummer på brådskandeklassen, desto mer brådskande är symtombetyget. 

Medicinteknisk produkt 

Med medicinteknisk produkt avses alla instrument, utrustningar, verktyg, programvaror, material eller andra tillbehör som tillverkaren har avsett att användas för diagnos, förebyggande, övervakning, behandling eller lindring av sjukdomar hos människor; diagnos, övervakning, behandling, lindring eller kompensation av skador eller funktionshinder; undersökning, ersättning eller modifiering av anatomi eller fysiologiska funktioner eller reglering av befruktning. 

Förhandsinformationsformulär för regelbundna kontroller 

Förhandsinformationsformulär för regelbundna kontroller inkluderar föräldrarnas förhandsinformationsformulär för elever i klass 5, 3x10D -livssituationmätare (egna formulär för barn/ungdomar samt föräldrar), förhandsinformation för studenthälsovården, förhandsinformation för mödravården och förhandsinformation för 1,5-åriga barns neuvolabesök. Tjänsten fungerar professionellt; en professionell skapar en inbjudan i Omaolo att fylla i förhandsinformationsformuläret och skickar inbjudningslänken till den valda målgruppen. Det ifyllda formuläret returneras till den arbetskön som den professionella har bestämt. 

Annat kontakt 

Ett invånarinitierat formulär där det finns 13 olika ämnen att välja mellan inom både social- och hälsovården. Ämnena är sådana som inte finns i Omaolos andra tjänstepaket. 

Symtombetyg 

Invånaren fyller i en symtombetygsenkät i Omaolo-tjänsten, som kan gälla ett enskilt symptom eller hälsoproblem. Baserat på svaren får han/hon en handlingsrekommendation och vårdinstruktioner. För närvarande finns det 17 symtombetyg i produktion. Symtombetygen är CE-märkta medicintekniska produkter. 

Lokal servicevägledning 

Lokal servicevägledning innebär den lokala vägledning som definieras av den organisation som använder Omaolo om hur invånaren bör agera i sin kommuns område efter att ha fått handlingsrekommendationen. Den lokala servicevägledningen visas för invånaren efter valet av kommun och servicepunkt. Den lokala servicevägledningen kan vara en vägledning för att skicka svaren till en professionell, ge rätt till bokning (om bokningsintegrationen för Omaolo används i området), en fri form av handlingsinstruktion, möjligheten att spara svaren för sig själv eller en länk till tjänster utanför Omaolo. Kombinationer av dessa kan också användas. Varje organisation som använder Omaolo definierar servicevägledningen själv enligt sitt områdes servicelöfte och serviceprocesser. 

Servicebedömning 

Med hjälp av servicebedömningen kan invånaren bedöma vilket socialt stöd som finns tillgängligt för invånaren eller dess närståendes livssituation. Det finns för närvarande 3 servicebedömningar i produktion. 

Hälsoundersökning 

Omaolos hälsoundersökning bygger på Kustannus Oy Duodecims STAR-hälsoundersökningsenkät och kartlägger faktorer relaterade till livslängd och sjukdomsrisk. Invånaren kan fylla i hälsoundersökningen på eget initiativ eller på begäran av en professionell. Hälsoundersökningen är en CE-märkt medicinteknisk produkt. 

Handlingsrekommendation 

Baserat på svaren från symtombetygs- eller hälsoundersökningsenkäten ger Omaolo invånaren en handlingsrekommendation, som bygger på Kustannus Oy Duodecims EBMEDS® -enhet. Handlingsrekommendationen är generisk och nationellt enhetlig. Samma svar ger alltid samma handlingsrekommendation. Den lokala vägledningen kopplas till handlingsrekommendationen. 

Arbetskön 

Symtombetygen visas för den professionella i arbetskön. I arbetskön kallas symtombetygen för uppgifter. 


Saknas något ord eller term? Skicka det saknade ordet via kontaktformuläret och vi lägger till det i ordlistan. 

‹ Stödda användningsmiljöer 
1.3 Brådskandeklass  ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn