SoteDigi Oy oli mukana tietojenkäsittelyn ammattilaisten vuosittaisessa suurtapahtumassa, Sosiaali- ja terveysalan ATK-päivillä Tampereella 7.-8.5. Messuosastolla esiteltiin yhtiön tuotannossa olevia palveluita, Omaoloa ja Päivystysapu 116117 -palvelua.
Omaolo-palvelussa kiinnosti erityisesti oire- ja palveluarvioiden sisällöt ja palvelun mahdollistama uudenlainen toimintamalli sekä asukkaalle että sote-alan ammattilaiselle. Päivystysapu 116117 -palvelun osalta messukohtaamisissa keskusteltiin pitkälti palvelun saatavuudesta ja hyvästä tunnettuudesta. Molemmista palveluista saatiin paljon tiedusteluja levittämisestä sekä tulevaisuuden visioista.
Aktiivista keskustelua käytiin myös SoteDigi Oy:n nykytilasta ja valtio-omistajan antaman toimiohjeen vaikutuksista. Kaikkiaan keskustelut olivat hengeltään positiivisia ja palaute tehdystä työstä kannustavaa. ”Kirjaimellisesti saimme peukutuksia ja tekemällemme työlle toivotaan vahvaa jatkoa”, kertoi Omaolon käyttöönottojen tuen projektipäällikkö Satu Hurme.
SoteDigin henkilöstön esityksiä messujen sessioissa ja paneelissa kuunneltiin kiinnostuneina, ja niiden annista tultiin keskustelemaan myös messuosastolle. Erityisiä kiitoksia sai Omaolo-palvelun tuoteomistaja Jari Nummisen alustus paneelissa Kansallinen sote-integraatio digiagendassa, digialustojen tulevaisuus. Esityksessään Numminen kuvasi palveluiden ja integraatioiden rakentamista ihmisläheisesti, kaiken tekemisen keskiössä asukas (linkki esitykseen).
SoteDigin visuaalisen ilmeen mukaisesti rakennettua messuosastoa kuvailtiin termein raikas, eloisa ja kutsuva. Samankaltaisella messuosastolla jatketaan SoteDigin palveluiden esittelyä Oulun TERVE-SOS -tapahtumassa 23.-24.5.2019.
Omaolo.fi on sähköinen julkisen sektorin sote-palvelu, jonka tavoitteena on tarjota suora ja jatkuvasti auki oleva väylä oman elämäntilanteen arviointiin, sähköiseen yhteydenottoon ja kommunikointiin oman alueen terveyden- ja sosiaalihuollon kanssa. Palvelun kehittämisestä ja levittämisestä vastaa valtion kehitysyhtiö SoteDigi Oy. Omaolossa ovat mukana Helsinki, Espoo, Turku, Tampere, Oulu, Siun Sote, Hämeenlinna, Kuopio, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymä, Porvoo, Sodankylä, Jyväskylä, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri sekä Keski-Suomen ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirit. Palvelu leviää myös uusille alueille vuoden 2019 aikana.
Lue lisää Omaolon käyttönoton käsikirja »
Päivystysapu 116117 on sosiaali- ja terveydenhuollon päivystystoimintojen neuvonta- ja ohjauspalvelu. Palvelu on tarkoitettu kiireellisiin, ei-hätätilanteisiin erityisesti päivystysaikana. Päivystysapu 116117-palvelun kehittäminen on annettu SoteDigi Oy:n tehtäväksi ja numeron omistajuus siirtyy STM:ltä SoteDigi Oy:lle kesän 2019 aikana. Puhelinpalvelun rinnalle tullaan toteuttamaan digipalvelu.