29.09.2020

Päivystysapu 116117 on kiireellisten sosiaali- ja terveysongelmien palvelu

Päivystysapu 116117 -palvelun piirissä on jo suurin osa suomalaisista. Palvelu on tarkoitettu kiireellisiin, ei-hätätilanteisiin, erityisesti päivystysaikana.

Päivystysapu 116117 on sairaanhoitopiirien järjestämä maksuton neuvonta- ja ohjauspalvelu, josta voi kysyä neuvoja kiireellisiin sosiaalisiin ja terveydellisiin ongelmiin puhelimitse. Palvelun toiminta-alue on laajentunut vaiheittain ja tällä hetkellä palvelun piirissä on n. 4,2 miljoonaa suomalaista. Tulevaisuudessa palvelun on tarkoitus laajentua koko Suomeen.

”Päivystysapuun voi soittaa silloin, kun pohtii päivystykseen lähtöä tai tarvitsee neuvoa ongelmaan, jonka hoitaminen ei voi odottaa virka-aikaisiin palveluihin”, kertoo Päivystysapu 116117 -hankepäällikkö Leena Koivumäki SoteDigistä.

Puheluihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset, jotka tekevät arvion hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä, paikalliset ohjeistukset huomioiden.

Oikea hoito, oikeaan aikaan

”Päivystysapu 116117 -palvelun hyötynä asukkaalle on, että hoidon tarpeen arvio tehdään yhden puhelun aikana. Asukas ohjataan oikea-aikaiseen ja tarpeen mukaiseen hoitoon kerralla”, kertoo Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Akuutti24 kenttäpalveluiden apulaisosastonhoitaja Taru Pulkkinen.

”Aina ei tarvitse lähteä jonottamaan päivystykseen. Päivystysapu 116117 -palvelun kautta voi saada myös kotihoito-ohjeet, jos vaivan voi hoitaa kotoa käsin”, Pulkkinen sanoo.

Kun asiakkaat saadaan ohjattua kerralla oikeaan paikkaan, päivystyksestä vapautuu resursseja hoitaa niitä, jotka tarvitsevat kiireellistä hoitoa.

Korona-aikana puhelumäärät kasvaneet

Koronavirus on lisännyt Päivystysapuun saapuvien puheluiden määrää ja ajoittain vastausajat ovat kasvaneet. Heinäkuussa 2020 puheluita saapui noin 100 000, elokuussa jo 180 000.

Jos epäilee saaneensa koronavirustartunnan, kannattaa ensimmäisenä tehdä koronavirustaudin oirearvio Omaolo.fi-palvelussa ja toimia Omaolon antamien alueellisten ohjeiden mukaan. Osalla alueista ajan koronavirustestiin voi varata suoraan Omaolosta.

Päivystysapu 116117 -palvelua kuormittavat myös kiireettömiin terveysongelmiin liittyvät yhteydenotot ja yleiseen neuvonnan puhelut. Päivystysapuun tulee soittaa vain päivystyksellisissä asioissa, jotta kiireellistä neuvontaa tarvitsevat henkilöt saavat apua nopeammin.

Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee aina soittaa hätänumeroon 112. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu.

Lisätietoja

Leena Koivumäki
hankepäällikkö, Päivystysapu 116117 -palvelu
leena.koivumaki(at)sotedigi.fi