Omaolon terveydenhuollon sisällöt kattavat kaikki yleisimmät terveyden vaivoihin liittyvät oirearviokyselyt. Helppolukuisten ja nopeasti täytettävien kyselyiden avulla on apua saatavilla 13 eri vaivaan, aina päästä polviin.
Joskus vaivaa on kuitenkin hankala kohdistaa tai tuntuu, että päällekkäin on useampi vaiva. Jos Omaolon vaihtoehdoista ei löydy juuri oikeaa oiretta, voi täyttää yleisen oirekyselyn. Kysely auttaa kartoittamaan terveyden vaivaa ja kerää tärkeitä esitietoja, jotka auttavat ammattilaista arvioimaan hoidon tarvetta ja sen kiireellisyyttä.
Omaolossa tällä hetkellä olevat terveydenhuollon oirearviot:
- yskä
- virtsatietulehdus
- polven oire tai vamma
- olkapään kipu, jäykkyys tai vamma
- kurkkukipu tai nieluoire
- närästys
- silmätulehdus
- peräaukon seudun oire
- hengitystietulehdus
- alaselkäkipu tai -vamma
- korvan kipu tai lukkoisuus
- ripuli
- päänsärky
- yleinen oirekysely
Oirearviot perustuvat Kustannus Oy Duodecimin lääketieteelliseen tietokantaan eli viimeisimpään tutkittuun tietoon ja Käypä hoito -suosituksiin. Käyttäjän yksilöllisten vastausten perusteella Omaolo antaa hoitosuosituksen ja ohjauksen valitun kunnan tai sairaanhoitopiirin palveluiden pariin – mikäli vastaajan tilanne niin edellyttää. Usein pelkät itsehoito-ohjeet auttavat oireen hoitamisessa.
Jo yli 11 000 naista on Omaolon avulla saanut apua virtsatietulehdukseen
Tuotannon alusta lähtien virtsatietulehduksen oirearvio on ollut Omaolon käytetyin lomake. Apua kiusalliseen vaivaansa on saanut tähän mennessä jo yli 11 000 naista eri puolilla Suomea. Kysely on tarkoitettu 18-75-vuotiaille ja sen avulla saa tiedon, milloin ja millaiseen hoitoon tulee hakeutua. Mikäli vastaajan kotikunnassa on käytössä Omaolo-palvelu, voi oirearviolomakkeen täyttämisen jälkeen tehdä Omaolossa ajanvarauksen ammattilaiselle tai jopa saada suoraan e-reseptin apteekkiin. Lomakkeen täyttöaika on keskimäärin vain noin 4 minuuttia.
Ammattilaiselle virtsatietulehdusten oirearvioiden käsittely on helppoa ja hoidon tarpeen määrittely nopeaa. Käsittely vie keskimäärin vain 5 minuuttia. Lääkäri Riina Liuha Tampereelta kertoo, että asiakkaan tiedot tulee läpikäytyä kerralla ja samalla tarkistettua potilastietojärjestelmästä aiemmat hoidot ja muun muassa allergiat. ”Perinteisiä kontaktimuotojakaan ei ole tarpeen käyttää, kun hoito-ohjeet voidaan lähettää asiakkaalle viestein”, jatkaa Liuha. Hoidon kannalta kaikki tärkeät tiedot ja asiakkaan ohjeistaminen tallennetaan Omaolon suunnitelmalle ja viedään potilastietojärjestelmään. Suunnitelmalta sekä asiakas että ammattilainen pääsevät hyödyntämään niitä mahdollisissa myöhemmissä terveyden vaivoissa.
Omaolo tavoittaa tällä hetkellä n. 2,5 milj. asukasta
Omaolo-palvelu on tällä hetkellä käytössä Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä, Oulussa, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymässä, Porvoossa, Siun sotessa, Tampereella, Turussa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä. Myös muut palvelun kehittämisessä olleet alueet, Kuopio sekä Sodankylä, ottavat Omaolo-palvelun käyttöön lähitulevaisuudessa. Omaoloa kehitetään kansallisesti kuntayhtymien, kuntien, sairaanhoitopiirien ja SoteDigi Oy:n kanssa.
– – – – – –
Omaolo tuo olemassa olevien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukanavien rinnalle uuden sähköisen tavan asioida ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelun avulla voi luotettavasti arvioida tarvettaan sote-palveluiden apuun, vaikka omalta kotisohvalta, 24/7. Kyselyn tulosten perusteella Omaolo tarjoaa terveyden- ja elämäntilanteeseen sopivan ohjauksen oman kotikunnan tai sairaanhoitopiirin palveluihin. Palvelussa tarjotaan myös sopivia kolmannen sektorin palveluita.
Tutustu ja lue lisää:
Omaolo.fi »