Etelä-Savon hyvinvointialue, Eloisa, on toiminut edelläkävijänä ottamalla käyttöön kaikki Sähköisen perhekeskuksen (SPK) palvelut. Käyttöönotot on tehty onnistuneesti, ja Eloisan sähköinen perhekeskus on nyt asukkaiden ja ammattilaisten käytettävissä. SPK-kokonaisuuden palvelut täydentävät toisiaan ja tukevat perhekeskustoiminnan verkostomaista kehittämistä.
Sähköisen perhekeskuksen asiantuntija Janita Jääskeläinen on Eloisan koordinaattori käyttöönotoissa sekä SPK:n kehittämisverkostoissa alue- ja kansallisella tasolla. Eloisassa Sähköisen perhekeskuksen kokonaisuuden verkkopalvelut on otettu käyttöön vaiheittain. Ensimmäisenä käyttöön otettiin Omaperhe kesällä 2023, ja Omahelpperin käyttöönotto tapahtui vuoden 2024 alussa. Omaperhe- ja Omahelpperi-palveluiden käyttö on kasvanut, mikä näkyy palveluissa vietetyn ajan lisääntymisenä.
SPK tuo perhekeskustoiminnan näkyväksi ja helpottaa perheiden tuen saamista
– Sähköinen perhekeskus tukee alueemme perhekeskustoimintaa tuomalla sen näkyväksi niin asukkaille kuin kaikille perhekeskustoimijoille organisaatiosta riippumatta, tiivistää Jääskeläinen SPK:n merkityksen.
Jääskeläinen näkee Sähköisen perhekeskuksen olevan olennainen osa perhekeskusten kehitystä. Sähköisen perhekeskuksen verkkopalvelut lisäävät tietoisuutta lapsille, nuorille ja perheille suunnatuista palveluista sekä helpottavat tuen saamista. Asukkaat voivat hyödyntää SPK:n sisältöjä ajasta ja paikasta riippumatta.
Jääskeläinen kokee SPK:n eri osioiden täydentävän toisiaan. Lapsiperheen huoltaja saa tukea Omaperheestä. Omahelpperi puolestaan on huoltajien tukena nuorten elämäntilanteissa ja nuori voi itsenäisesti etsiä tietoa palvelusta. Ammattilaisten palvelu täydentää asukkaiden verkkopalveluita tapahtumakalenterilla ja tulevalla Asukasmateriaali-toiminnallisuudella lisäten ammattilaisten ymmärrystä Omaperheen ja Omahelpperin hyödyistä omassa työssä.
Uusi aikakausi perhekeskustyössä
Eloisan Sähköinen perhekeskus ammattilaisille -palvelun käyttöönotto tapahtui kesän kynnyksellä. SPK-kokonaisuuden täydentävää palvelua on odotettu alueella.
– Meillä on nyt yhteinen palvelukokonaisuus, jossa kaikki perhekeskustoimijat saavat olla osallisena tasavertaisesti ja kehittää yhdessä perheidemme arkea paremmaksi, Jääskeläinen kiteyttää palvelukokokonaisuuden.
– Perhekeskustoiminnan kehittämiselle on kaivattu yhteistä foorumia tai alustaa yli organisaatiorajojen, sellaisen Sähköinen perhekeskus nyt meille tarjoaa. Sähköisen perhekeskuksen kokonaisuus mahdollistaa perhekeskustoiminnan kehittämistä eri toimijoiden välillä niin hyvinvointialueen sisällä kuin myös toisten hyvinvointialueiden välillä, Jääskeläinen tiivistää lopuksi.
Haluatko kuulla lisää Sähköisestä perhekeskuksesta ja käyttöönotoista?
Tero Mäkiranta
Sähköinen perhekeskus, asiantuntija
tero.makiranta@digifinland.fi
p. 046 921 1167
Käyttöönotot:
Juho Matilainen
Sähköinen perhekeskus, palvelupäällikkö
juho.matilainen(at)digifinland.fi
Tutustu myös Sähköisen perhekeskuksen kokonaisuuteen nettisivuillamme.