Märk som inkomplett 

En professionell kan markera en uppgift som inkomplett när han/hon har behandlat uppgiften från sin sida och väntar på en reaktion från kunden, till exempel ett svar på ett meddelande. Funktionen gör det möjligt för dig att följa framstegen i din arbetskön och uppgifter. Denna funktion är planerad som ett verktyg för att underlätta vardagsadministrationen för de professionella, särskilt om det finns många uppgifter i arbetskön.

En uppgift kan markeras som inkomplett om en professionell har tagit sig an uppgiften och kunden inte har föreslagit att avsluta ärendet och uppgiften inte har stängts helt. Du kan markera en uppgift som inkomplett både i arbetskön och på ärendesidan.

1. I arbetskön, öppna uppgiftens handlingsmeny och välj “Markera som inkomplett”:

2. På ärendesidan, tryck på Meny-knappen och välj “Markera som inkomplett”. Uppgiften flyttas till statusen Märkt som inkomplett:

Statusen Märkt som inkomplett tas bort när:

  • Kunden skickar ett meddelande
  • Kunden föreslår att avsluta ärendet
  • Kunden avbokar en reserverad tid
  • Kunden redigerar ett mål
  • Kunden fyller i en enkät kopplad till ärendet
  • En professionell överför uppgiften till en annan professionell eller till en annan arbetskön.

Du kan söka fram uppgifter markerade som inkomplett i din egen arbetskön genom att söka efter uppgifter baserat på status. Välj statusen “Markerade som inkomplett”:

Obs! När kundens vårdprocess är helt avslutad, avslutas kundens ärende så att det inte hänger kvar i arbetskön! 


I korthet:  

  • Du kan markera en uppgift som inkompletta från arbetskönens verktygsmeny eller från kundens ärendevy meny.
  • Uppgifter markerade som inkompletta försvinner från arbetskönens standardvy.
  • Uppgifterna visas återigen i arbetskönens vy om kunden skickar ett meddelande, föreslår att avsluta ärendet, avbokar en reserverad tid, redigerar ett mål, fyller i en enkät kopplad till ärendet eller om en professionell överför uppgiften till en annan professionell eller till en annan arbetskön.
  •  Du kan söka efter uppgifter märkta som inkompletta genom att söka efter uppgifter baserat på deras status.  
  • När kundens behandlingsprocess är helt klar, stängs kundens ärende så att det inte hänger kvar i arbetskön! 

Ändra brådskandeklassen

Den Professionella kan baserat på sin bedömning vid behov ändra uppgiftens brådskandeklass. Ändringen kräver att den professionella är i kontakt med kunden och verifierar de bakgrundsuppgifter som påverkar hälsotillståndet från patientuppgifterna. Omaolos tilldelade brådskandeklass för uppgiften baseras på en bedömning från Duodecims medicinska kunskapsbank. Bedömningen görs baserat på svaren som invånaren har gett, nationella vårdrekommendationer och vetenskaplig kunskap. När brådskandeklassen ändras bör det beaktas att den professionella är ansvarig för ändringen av brådskandeklassen, om den agerar mot medicinska kunskapsbankens resonemang. Då handlar det om normalt ansvar för vårdarbete, där den professionella bedömer patientens vårdbrådskande på ett heltäckande sätt. Brådskandeklassen för nya uppgifter bör inte ändras. 

Brådskandeklasserna är följande (inom parentes antalet timmar inom vilka de professionella ska bedöma kundens situation och påbörja behandling): 

Brådskandeklass Beskrivning i Omaolos användargränssnitt Tidsgräns 
P0 Behandlas omedelbart Under 0 h 
P1 Akut, ska behandlas under 2 timmar Under 2 h 
P2 Akutvård, inte på natten (10 t) Under 10 h 
P3 Ska behandlas inom 1 dag (24 t) Under 24 h 
P4 Ska behandlas inom 2—3 dagar (72 t) 2 h – 72 h 
P5 Icke-brådskande, ska behandlas inom en vecka 48 h—96 h eller 4—7 dagar 
P6 Icke-brådskande, ska behandlas inom en månad 8—30 dagar 
P7 Icke-brådskande, kan vänta mer än en månad Över 30 dagar 
P8 Icke-brådskande, ingen tidsgräns Ingen tidsgräns 

De proffesionella kan baserat på sin bedömning vid behov höja eller sänka uppgiftens brådskande. 

Omaolo tilldelar automatiskt prioritetskoder P0—P5 och P8, men i organisationen kan även prioriteter P6—P7 vara i bruk. Läs mer om brådskandeklasser: Brådskandeklass 

  1. Ändring av brådskandeklassen görs i arbetskön för uppgiften på höger sida genom att välja Ändra brådskande

Välj önskad brådskandeklass från rullgardinsmenyn och tryck Spara

Efter ändringen visas både den ursprungliga och den nya ändrade brådskandeklassen i arbetskön. Om brådskandeklassen ändras flera gånger, visas den ursprungliga och den senaste prioritetskoden i arbetskön. Obs! I uppgifter som har stängts före version 4.0.1, visas den senaste och den föregående prioritetskoden, om brådskandeklassen har ändrats flera gånger. 

Om det uppstår ett fel vid laddning av brådskandeklasser, visas ett felmeddelande för dig. I händelse av fel, försök att hämta brådskandeklassen igen. 


I korthet:  

  • De proffessionella kan ändra uppgiftens brådskandeklass. Då ska de proffessionella vara i kontakt med kunden och verifiera de bakgrundsuppgifter som påverkar hälsotillståndet från patientuppgifterna.  
  • Omaolo tilldelar automatiskt en brådskandeklass baserat på symtombedömningen P0 – P5 eller P8. I organisationen kan dessutom brådskandeklasserna P6 – P7 vara i bruk. 
  • Tryck redigera och välj önskad brådskandeklass från menyn. Spara.  
  • Brådskandeklassen baseras på Duodecims medicinska kunskapsbanks resonemang. De proffessionella är ansvariga för ändringen av brådskandeklassen, om den agerar mot medicinska kunskapsbankens resonemang. Då handlar det om normalt ansvar för vårdarbete, där den professionella bedömer patientens vårdbrådskande på ett heltäckande sätt. 

Uppgiftsförflyttning

Förflyttningsfunktionen möjliggör förflyttning av uppgifter mellan professionella, arbetskön och olika enheter. Uppgifter kan endast flyttas inom samma organisation. Förflyttningen ändrar inte uppgiftens brådskandeklass eller status, och bokningar försvinner inte i samband med förflyttningen. Stängda uppgifter eller uppgifter som kunden eller den professionella har föreslagit att avsluta kan inte flyttas.

Vid varje förflyttning måste en förklaring skrivas varför uppgiften flyttas. Förklaringen visas för de professionella i arbetsköns under märkningen Förflyttad uppgift samt i meddelandet på ärendesidan. Den ansvariga professionella som har tagit över den förflyttade uppgiften eller till vilken uppgiften har flyttats, kvitterar slutligen förflyttningen.

Viktigt! Innan du förflyttar uppgiften:

  • Meddela kunden före förflyttningen med ett meddelande att ärendet flyttas.
  • Om du flyttar uppgiften till en annan professionell, kontakta honom/henne före flyttningen.
  • Om du förflyttar uppgiften till en ledig arbetskön, beakta mottagande enhetens servicetider.
  • Om uppgiften har en öppen bokningsrättighet, skriv ett meddelande till kunden före förflyttningen och berätta hur han/hon ska agera efter förflyttningen. Bokningsrättigheten stängs när uppgiften flyttas till en annan arbetskön.

Vid förflyttning av uppgifter används funktionerna “Flytta till en annan professionell” och “Flytta till en annan arbetskön”.

  • Använd funktionen Förflyttning av uppgift när du förflyttar uppgiften till en annan professionell inom samma arbetskön.
  • Använd funktionen Förflyttning av uppgift när du förflyttar en reserverad uppgift till en ledig samma eller en annan arbetskön, förflyttar en ledig uppgift till en ledig annan arbetskön, flyttar uppgiften till dig själv eller till en annan professionell till en annan arbetskön.

Förflyttningen görs från handlingsmenyn antingen i arbetskön eller på ärendesidan.

1. Flytta till en annan professionell i samma arbetskön

Du kan använda funktionen Förflyttning av uppgift i följande situationer 

  • flytta en ledig uppgift till dig själv i samma arbetskön, det vill säga ta uppgiften för dig själv
  • flytta en ledig uppgift till en annan professionell i samma arbetskön
  • flytta en uppgift som är reserverad av en annan professionell till dig själv i samma arbetskön
  • flytta en reserverad uppgift till en annan professionell i samma arbetskön.

Innan förflyttningen, kontakta den professionella till vilken du flyttar uppgiften. Uppgifter kan endast flyttas till de professionella som är definierade som aktiva i Omaolo. Om du håller på att flytta en uppgift till en professionell vars användarrättigheter håller på att upphöra inom två veckor, får du ett meddelande om att användarrättigheterna upphör. Förflyttningen kan dock göras.

Du kan flytta uppgiften till en annan professionell på följande sätt:

  1. I arbetskön, öppna uppgiftens handlingsmeny och välj Flytta till en annan professionell. Om du är på ärendesidan, tryck på Meny-knappen och välj Flytta till en annan professionell. Om du började förflyttningen från arbetskön, visas valda uppgiftens information tillsammans med förflyttningsalternativen.
  2. Välj professionell från sökfältet. Du kan begränsa sökresultaten genom att skriva ett sökord i sökfältet.
    1. Om det uppstår ett fel vid laddning av professionella, visas ett felmeddelande. I händelse av ett fel, stäng fönstret med Avbryt-knappen och försök förflytta igen.
  3. Skriv en förklaring till den professionella i meddelandefältet för förflyttningen, varför du flyttar uppgiften. Tryck på Flytta-knappen. Ett flytande meddelande visar bekräftelse på förflyttningens framgång och förflyttningsinformationen.

OBS! Uppgifter kan också flyttas från gruppens arbetskön under fliken Reserverade uppgifter när ansvarspersonen inte kan slutföra uppgifterna på grund av till exempel plötslig frånvaro.

2. Förflytta till en annan arbetskön

Du kan använda funktionen Förflytta till en annan arbetskön i följande situationer

  • flytta en ledig uppgift till en ledig plats i en annan arbetskön
  • flytta en ledig uppgift till dig själv i en annan arbetskön
  • flytta en ledig uppgift till en annan professionell i en annan arbetskön
  • flytta en uppgift som är reserverad av dig själv till dig själv i en annan arbetskön
  • flytta en uppgift som är reserverad av en annan professionell till dig själv i en annan arbetskön
  • flytta en reserverad uppgift till en annan professionell i en annan arbetskön
  • flytta en reserverad uppgift till en ledig plats i samma arbetskön
  • flytta en reserverad uppgift till en ledig plats i en annan arbetskön.

Innan förflyttningen, meddela kunden att ärendet flyttas. Om du flyttar uppgiften till en annan professionell, kontakta även honom/henne före förflyttningen. Om du flyttar uppgiften till en ledig arbetskön, beakta mottagande enhetens servicetider (så att uppgiften behandlas inom den tid som brådskandeklassen kräver).

Du kan flytta uppgiften till en annan arbetskön på följande sätt:

1. I arbetskön, öppna uppgiftens handlingsmeny och välj Flytta till en annan arbetskön. Om du är på ärendesidan, tryck på Meny-knappen och välj Flytta till en annan arbetskön. Instruktioner för förflyttningen och eventuella anmärkningar om öppen bokningsrättighet visas. Förflyttning till en annan arbetskön stänger bokningsrättigheten.

2.  Fortsätt förflyttningen genom att klicka på Fortsätt. Om du började förflyttningen från arbetskön, visas valda uppgiftens information tillsammans med förflyttningsalternativen.

  • Avbryt förflyttningen om du vill genom att trycka på Avbryt-knappen.

3. Välj enhet från sökfältet. Du kan begränsa sökresultaten genom att skriva ett sökord i sökfältet.

4. Välj arbetskön från rullgardinsmenyn.

5. Välj förflyttningssätt: “Flytta uppgiften till en annan professionell” eller “Flytta uppgiften till en ledig arbetskön”.

  • Om du väljer att överföra till en annan professionell, välj den professionella från sökfältet. Du kan begränsa sökresultaten genom att skriva ett sökord i sökfältet. Om det uppstår ett fel vid inläsning av professionella, försök att söka efter den professionella igen genom att uppdatera arbetskönvalet.

6. Skriv en förklaring i meddelandefältet för överföringen till den professionella om varför du överför uppgiften.

7. Tryck på Överför-knappen. Ett flytande meddelande visar bekräftelse på att överföringen har lyckats och information om överföringen.

3. Märkning av flyttad uppgift på arbetskön 

En märkning av flyttad uppgift visas i arbetskön i kolumnen för Ytterligare information och åtgärder för åtgärder. Du kan se namnet på den som överfört och förklaringen för överföringen när du håller muspekaren över märkningen. Märkningen av överförd uppgift tas bort från arbetskön när den ansvariga professionella har kvitterat överföringsmeddelandet på ärendesidan.

4. Kvittering av förflyttningen 

Den ansvariga professionella som har tagit över den överförda uppgiften eller till vilken uppgiften har överförts, kvitterar överföringen på ärendesidan. I meddelandet om flyttad uppgift visas överföringstiden, den professionella som har överfört uppgiften och förklaringen som den sakkunnige skrev för flyttningen. 

  • Om det gäller en uppgift som har flyttats till ledig, är förflyttningsmeddelandet synligt för alla professionella, men endast den professionella som har tagit ansvar för uppgiften kan kvittera förflyttningen. 
  • Om uppgiften har flyttats direkt till en viss professionell, är det endast han eller honsom ser förflyttningsmeddelandet och kan kvittera förflyttningen.

Kvittera flyttningen genom att klicka på Kvittera-knappen. När du kvitterar flyttningen får den professionella som har överfört uppgiften ett meddelande om att du har kvitterat ärendets flyttning. Kvitteringen tar bort märkningen av flyttad uppgift från arbetskön.

I korthet: 

  • Funktionen flytta till professionell förflyttar uppgiften till en annan professionell i samma arbetskön. 
  • Funktionen flytta till en annan arbetskön förflyttar uppgiften till en annan arbetskön inom samma organisation. 
  • Skriv alltid en förklaring för förflyttningen till både kunden och den professionella och kontakta den utsedda ansvariga personen/enheten så att han/hon/enheten är medveten om flyttningen och dess orsak. 
  • När du förflyttar till en annan arbetskön stängs den öppna bokningsrättigheten. Kommentera till kunden hur de ska agera efter förflyttningen. 
  • Mottagaren godkänner förflyttningen. 

Öppna uppgift

Genom att trycka på namnet på den uppgift du väljer i arbetskön, öppnar du invånarens ärendevy. Denna vy samlar all information och åtgärder relaterade till invånarens specifika symptombedömning.

I Ärendevyn ser du en meny till vänster, där du genom att trycka på rubrikerna kan öppna motsvarande avsnitt för granskning och åtgärder:

1. Sammanfattningen visar invånarens svar och regionens fortsatta rekommendationer. I vyn ser du invånarens åtgärdsrekommendation och regionens fortsatta rekommendationer (lokal servicevägledning). Om en professionell sammanfattning är tillgänglig i den specifika symptombedömningen, visas den också på denna sida efter invånarens svar under rubriken Resultat. Sammanfattningen är inte tillgänglig i alla tjänster. Invånaren ser inte den professionella sammanfattningen.

2.  Bokningar-avsnittet (ej i bild) visar invånarens kommande och redan gjorda bokningar samt öppna bokningsrättigheter, till exempel för genomgång av resultat från en välbefinnandeundersökning.

3. I Mål-avsnittet kan du lägga till ett mål relaterat till ärendet. Målet är fritt formulerat text och är ofta ett långsiktigt mål. I ärendet definieras målet i ord, tillsammans med invånaren, i invånarens egna ord. Definierade mål kan inte tas bort.

4. I Uppgifter-avsnittet kan du lägga till uppgifter för invånaren. En uppgift kan till exempel vara en fri form av handlingsinstruktion för invånaren eller en begäran om att fylla i en symptombedömningsenkät. Du kan också ange en start- och sluttid inom vilken invånaren bör utföra uppgiften.

5. I Coachning-avsnittet ser du de coachningar som invånaren har påbörjat, om ärendet inkluderar coachningar. Du kan också lägga till en coachning för invånaren och följa framstegen i coachningarna.

6. På Meddelanden-fliken kan du kommunicera säkert med invånaren och ge till exempel ytterligare instruktioner. Skriv ditt meddelande i det öppnande textfältet. Meddelandets maximala längd är 1000 tecken och du ser det aktuella antalet tecken i textfältets nedre kant. När ditt meddelande är klart, tryck på Skicka-knappen.

7. På Avsluta ärendet-fliken kan du omedelbart avsluta ärendet eller föreslå att invånaren avslutar ärendet. När du har föreslagit avslutning, avslutas ärendet när invånaren accepterar förslaget eller inte svarar inom 72 timmar. Avsluta inte invånarens ärende innan du har skickat ett meddelande till honom/henne och förklarat orsaken till avslutningen av ärendet. Se också till att invånaren har tydliga handlingsinstruktioner om hur han/hon ska agera efter att ärendet har avslutats.

Dessutom finns det en Meny-knapp i övre högra hörnet av ärendet, som du kan använda för att kopiera ärendetexten till patientinformationssystemet, granska invånarens information, markera uppgiften som ofullständig (den försvinner från standardvyn i din arbetskön), överföra uppgiften till en annan professionell eller till en annan arbetskön.

I korthet: 

  • Genom att trycka på uppgiftens rubrik i arbetskön, öppnar du invånarens ärende.
  • De olika avsnitten av ärendet visas till vänster:
  • Sammanfattning
  • Mål
  • Bokningar
  • Uppgifter
  • Coachning
  • Meddelanden
  • Avsluta ärendet.
  • Till höger hittar du Meny-knappen, där du kan kopiera ärendetexten, granska invånarens information, markera uppgiften som ofullständig, överföra den till en annan professionell eller till en annan arbetskön.

Ta uppgift

När en ny uppgift anländer till arbetskön har den inte ännu tilldelats en ansvarig person. Det är viktigt att varje uppgift tilldelas en ansvarig person som ser till att uppgiften utförs och att invånaren får svar enligt den givna servicelöftet och uppgiftens brådskandeklass.

  1. En uppgift som inte har en definierad ansvarig person i arbetskön kan tas över genom att trycka på Ta uppgiften-knappen. Därefter visas uppgiften både i din egen arbetskön och i gruppens arbetskön bland reserverade uppgifter. Du kan ta uppgiften för dig själv både i arbetskön och på ärendesidan:

2. Efter detta flyttas uppgiften till din egen arbetskön. När du har tagit uppgiften, välj Min arbetskön -fliken. Du kan granska invånarens ärende genom att trycka på uppgiftens rad. 

Efter att ha tagit uppgiften, kontrollera eventuella meddelanden som invånaren har skickat i ärendets Meddelanden-sektion. Invånaren kan ha lagt till ett meddelande till den professionella i sin symptombedömning, tjänstebedömning eller hälsokontroll, även om den ännu inte är under behandling av den professionella.

I din egen arbetskön visas också uppgifter som andra professionella har överfört till dig.

I din egen arbetskön ser du samma information som i gruppens arbetskön. Som ansvarig person står nu ditt namn. Om behandlingen av uppgiften är ofullständig, kan du markera den som ofullständig antingen via arbetskönsvyns uppgiftsmeny eller via ärendevyns meny.

En annan professionell kan till exempel hantera en uppgift som du är ansvarig för i en frånvarosituation. Uppgiftens ansvariga person ändras inte om en annan professionell till exempel skickar ett meddelande eller avslutar ärendet. I ärendets information och i de meddelanden som invånaren får visas namnet på den professionella som har uppdaterat ärendet.

Om invånarens vårdprocess är helt klar och han/hon inte har några öppna bokningar eller pågående coachningar, kan du också avsluta ärendet. Kom dock alltid ihåg att först kontrollera att invånaren inte har några öppna eller ofullständiga ärenden. Skicka alltid ett meddelande till invånaren innan du avslutar ärendet, där du kort förklarar orsaken till avslutningen och ger nödvändiga handlingsinstruktioner.


I korthet: 

  • Fria uppgifter kan tas över genom att trycka på Ta uppgiften-knappen i arbetskön eller ärendevyn.
  • Uppgiften flyttas till Min arbetskön och du blir uppgiftens ansvariga person. Uppgiften visas också i gruppens arbetskön bland reserverade uppgifter. Kom ihåg att kontrollera eventuella meddelanden som invånaren har skickat.
  • Uppgifter som överförts av andra professionella kommer också in i din arbetskön.
  • Hantera uppgifterna i Min arbetskön till slut, överför dem till en annan professionell eller till en annan arbetskön för vidare behandling, eller föreslå att avsluta ärendet.
  • Avsluta inte ärendet utan att kommentera orsaken till invånaren. Se till att invånaren har nödvändiga handlingsinstruktioner.

Meny

I arbetskön finns det två menyer: 1) arbetskönsmeny och 2) uppgiftsrads meny. 

1 Arbetskönsmeny 

Från arbetskönsmenyn kan du skapa ett ärende eller en inbjudan till en regelbunden kontroll, granska de inbjudningar till regelbundna kontroller som du redan har skapat, samt aktivera arbetsläget för regelbundena kontroller: 

2 Uppgiftsrads meny 

Uppgiftsrads menyn finns på höger sida av den aktuella uppgiftens rad (tre punkter). Menyn har fyra funktioner: ”Markera som inkomplett”, ”Överför till en annan professionell”, ”Överför till en annan arbetskön” och ”Ändra brådskande”: 

Via uppgiftsrads menyn kan du hantera uppgiften på den raden: 

1) Markera som ofärdig 

Markerar uppgiften som ofärdig och tar bort den från standardvy för din egen arbetskön. Denna funktion är designad som ett verktyg för att underlätta den professionellas vardagshantering, om det finns många uppgifter på den egna arbetskön. 

2) Överför till en annan professionell 

Överför uppgiften till en annan professionell. 

3) Överför till en annan arbetskön 

Överför uppgiften till en annan arbetskön inom samma enhet. 

4) Ändra brådskande 

Ändrar uppgiftens brådskandeklass. 

I korthet: 

  • I arbetskönsvyn finns det två menyer, genom vilka du kan utföra allmänna åtgärder relaterade till arbetskön (arbetskönsmeny) eller hantera uppgifter (uppgiftsrads meny). 
  • Via Meny-knappen ovanför arbetskönsvyn kan du skapa ett nytt ärende eller en inbjudan till en regelbunden kontroll, granska tidigare skapade inbjudningar samt aktivera arbetsläget för regelbundna kontroller. 
  • Från uppgiftsradens meny kan du markera en uppgift som ofärdig, överföra den till en annan professionell, en annan arbetskö eller ändra uppgiftens brådskandeklass. 

Hantering av uppgifter i arbetskön

Uppgifterna ordnas i arbetskön enligt följande logik: 

  1. Brådskande; de mest brådskande uppgifterna är i början av arbetskön. 
  1. Inom samma brådskandeklass visas först den äldsta uppgiften (tidsstämpel). 
  1. Om brådskande och tidsstämpel är desamma, används alfabetisk ordning. 

Uppgifter i arbetskön kan hanteras på fyra sätt: 

  1. Du kan granska uppgiften genom att öppna den, varvid du kommer till invånarens ärendevy. 
  1. Du kan ta uppgiften för dig själv genom att trycka på Ta uppgift -knappen, varvid uppgiften flyttas till Min arbetskön -vyn och försvinner från de fria uppgifterna. Samtidigt blir du uppgiftens ansvariga person och ditt namn visas i den gemensamma arbetskön i Ansvarig person -kolumnen. 
  1. Du kan ändra uppgiftens brådskandeklass. 
  1. Du kan överföra uppgiften till en annan professionell eller till en annan arbetskön. 

Avvecklad arbetskö

Om arbetskön planeras att tas ur bruk, fungerar arbetskön begränsat innan dess. Inga nya uppgifter kommer till arbetskön, men professionella måste slutföra de uppgifter som tidigare har kommit. 

En arbetskön som ska avvecklas har följande begränsningar: 

  • De professionella kan inte skapa nya ärenden för den arbetskön 
  • De professionella kan inte skapa nya inbjudningar till regelbundna kontroller för arbetskön 
  • De professionella kan inte lägga till en ny kund till den arbetskön 
  • De professionella kan inte överföra ärenden till den arbetskön 
  • Kunder kan inte skicka ärenden till den arbetskön. 

En arbetskön som ska avvecklas är markerad med en orange låsikon. Professionella kan logga in på den arbetskön som ska avvecklas enligt deras behörigheter: 

Om en uppgift finns i en arbetskön som ska tas ur bruk, finns information om begränsade funktioner i uppgiftens ytterligare information-fält i arbetskönens vy: 

Om en professionell endast har behörighet till den arbetskön som ska avvecklas, kan de inte skapa ett nytt ärende eller en inbjudan till en regelbundenkontroll eller överföra uppgiften till en annan arbetskön. I dessa fall meddelar Omaolo att den funktionen inte kan utföras: 


I korthet: 

  • Om arbetskön planeras att tas ur bruk, fungerar arbetskön begränsat innan dess. 
  • Inga nya uppgifter kommer till arbetskön, men professionella måste slutföra de uppgifter som tidigare har kommit. 
  • En arbetskön som ska avvecklas är markerad med en orange låsikon. 
  • Om en uppgift finns i en arbetskön som ska tas ur bruk, finns information om begränsade funktioner i uppgiftens ytterligare information-fält i arbetskönens vy. 

Gruppens arbetskö

När användaren har skickat resultatet av symtomundersökningen till en professionell, visas de i gruppens gemensamma arbetskön. Med arbetskön avses en lista över uppgifter där uppgifter som kommer via Omaolo visas för professionella. Vyn har olika sektioner (flikar) för olika arbetskön och professionella ser de arbetskön som de har tillgång till. Olika arbetskön öppnas genom att trycka på deras rubrik. 

Arbetsgruppens arbetskön samlar uppgifterna för den professionella gruppen så att alla i arbetsgruppen kan se dem. Arbetsgruppen kan bestå av anställda i en enhet eller en viss yrkesgrupp, såsom fysioterapeuter, läkare eller sjuksköterskor. Organisationer kan själva definiera namnen, antalet och de professionella som får se dessa arbetskön. Därför är arbetskönens vy olika beroende på yrkesroll och organisation. 

Varje flik innehåller två underflikar; fria och reserverade uppgifter. Från de fria uppgifterna ser du de uppgifter som ingen professionell på arbetskön ännu har tagit sig an. Från de reserverade uppgifterna ser du de uppgifter som redan hanteras av en professionell på arbetskön. Reserverade uppgifter visar också de uppgifter som du är ansvarig för. 

En reserverad uppgift kan, till exempel i frånvarosituationer, hanteras av andra än den ansvariga personen. Den professionella som har tagit på sig uppgiften är dock den ansvariga personen och ansvarar för att uppgiften blir utförd. 

När en ny uppgift anländer till arbetskön har den inte tilldelats någon ansvarig person. Det är viktigt att varje uppgift tilldelas en ansvarig person som ser till att uppgiften blir utförd och att kunden får svar enligt det givna servicelöftet och uppgiftens brådskande natur. Alla uppgifter som kommer till arbetskön måste hanteras. De Professionella måste också hantera sådana symtombedömningar som har kommit till arbetskön där invånaren endast har svarat att de testar symtomundersökningen. 

Ett kuvertikon visas vid arbetskönens namn när en ny uppgift har anlänt till arbetskön. Uppdatera då vyn genom att trycka på texten Uppdatera sida

Kuvertikonen uppdateras endast till arbetskönens vy när din session är öppen och du är i arbetskönens vy. Om du till exempel är på en ärendesida och återvänder till arbetskönens vy, visas inte kuvertikonen som en indikator på en ny uppgift. Kontrollera därför alltid arbetskönerna när du återvänder till vyn från någon annan Omaolo-vy eller funktion. Om sidans innehåll inte kan uppdateras på grund av ett anslutningsproblem, visas en röd varningsikon istället för kuvertikonen. En varning som uppmanar dig att uppdatera webbläsarens sida visas också vid anslutningsproblem. 

I arbetskönens vy finns följande sektioner: 

  • A Arbetskön (Egen arbetskön, gruppens arbetskö(er). Den valda arbetskön framhävs. 
  • B Arbetsgruppens arbetskön har sektioner för fria och reserverade uppgifter 
  • C Filter 
  • D Uppgiftslistan, dvs. ärenden 
  • E Funktionsmenyn 
  • F Ta bort filter 

I arbetskönens vy visas följande information för varje uppgift: 

 

  • A Notifikationsikon, om det finns en ny händelse i ärendet 
  • B Brådskandeklass (prioritetskoder P0-P8). Om brådskandet har ändrats, visas den ursprungliga och den nya prioritetskoden. 
  • C Uppgiftens ankomsttid 
  • D Ärendets ämne (fetstil) och namn. Ämnet visas alltid på finska. Namnet visas om ämnet och namnet inte är samma, dvs. när invånarens skickade ärende är på svenska eller engelska, professionella har skapat ärendet och ändrat dess namn, det är ett svar på en inbjudan till en regelbunden kontroll: namnet är inbjudningens identifierare eller när det gäller Annan kontakt: namnet är ärendets ämne på ärendets språk. 
  • E Kundens namn och personnummer. Om ärendet har skickats utan stark autentisering, visas Kundens angivna namn och personnummer. 
  • F Ansvarig person (i reserverade uppgifter) eller Ta uppgift -knapp (i fria uppgifter) 
  • G Uppgiftens status (i reserverade uppgifter) 
  • H Ytterligare information: 
  • Kundens har flera öppna ärenden 
  • Ärendet innefattar en tidsbokning (kommande, förflutna och avbokade tidsbokningar) 
  • Begränsade funktioner 
  • Överförd uppgift. I tipsrutan visas den professionella som har överfört uppgiften och överföringens förklaring 
  • I Funktioner: 
  • Markera som ofärdig (i reserverade uppgifter) 
  • Överför till en annan professionell 
  • Överför till en annan arbetskön 
  • Ändra brådskande 

Uppgifternas visning i arbetskön styrs förutom av roll- och prestandaplatsbestämningar även av ansvarsbestämningar och kundens gjorda tjänstval. Uppgifterna ordnas i arbetskön enligt följande logik: 

  • Brådskande; de mest brådskande uppgifterna är i början av arbetskön 
  • Inom samma brådskandeklass visas först den äldsta uppgiften (tidsstämpel) 
  • Om brådskande och tidsstämpel är desamma, används alfabetisk ordning 

Den professionella som hanterar regelbundna kontroller kan aktivera arbetsläget för regelbundna kontroller, varvid även inbjudningens identifierare och eventuellt barnets namn och personnummer som har fyllts i på formuläret visas i arbetskön. 

Om texten eller annan information som ska visas i kolumnen är för lång för att visas i sin helhet i den tillhörande kolumnen, kan du se hela texten genom att föra muspekaren över texten. 

I arbetskönens vy visas upp till 15 uppgifter per sida. Du kan byta visad sida med piltangenterna eller genom att trycka på sidnumret. Om det finns fler än 10 sidor, kan du byta visad sidgrupp genom att trycka på tre punkter. 
 
Du kan öppna ärendets information på skärmen genom att trycka på den uppgift i arbetskön som du har valt. Från ärendets sida kan du återgå till arbetskönens vy genom att trycka på länken Tillbaka till arbetskön

OBS! Om du har tillgång till produktionen samt till exempel test- och demomiljöer, var mycket noggrann när du väljer miljö och arbetskön. Uppgifter som har kommit till arbetskön visas på samma sätt oavsett om du är inloggad från produktions- eller testmiljöns adress. Se också alltid till att du är inloggad via rätt adress till tjänsten. 


I korthet:

  • Invånarens ärenden blir synliga för professionella i arbetskön
  • Arbetskön har olika flikar. Välj rätt flik noggrant. 
  • När en ny uppgift anländer visas ett kuvertikon vid arbetskönens namn. Tryck på knappen Uppdatera sida för att uppdatera vyn och få den nya uppgiften synlig i arbetskön. 
  • Varje uppgift måste tilldelas en ansvarig person som ser till att uppgiften blir utförd och att kunden får svar enligt det givna servicelöftet och uppgiftens brådskande natur. 
  • Alla uppgifter som kommer till arbetskön måste hanteras! 
  • Kontrollera alltid arbetskönerna när du anländer till arbetskön från någon annan Omaolo-vy. 

2.1. Inloggning

Omaolo-tjänsten fungerar på adressen www.omaolo.fi. Professionella loggar in på tjänsten på adressen https://omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen. Det professionella användargränssnittet är på finska. 

Du hittar tjänstens sekretesspolicy, användarvillkor, instruktioner och tillgänglighetsutlåtande i sidfoten, där du också hittar tillverkarens kontaktuppgifter, versionsinformation (Version), publiceringsdatum (Rel date), enhetens unika GTIN-kod, en länk till sidan som berättar om att agera för någon annans räkning, vanliga frågor och Feedbackformuläret. Via feedbackformuläret kan du ge feedback relaterad till Omaolo-tjänsten. 

Instruktioner för inloggning: 

  1. till adressen: omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen. Spara adressen i din webbläsares bokmärken. 
  1. Inloggning till Omaolo sker primärt via Suomi.fi-tjänsten. Om Suomi.fi-inloggningen inte fungerar kan du logga in med ett certifikatkort. Om din behörighet håller på att upphöra inom två veckor får du ett meddelande om detta när webbläsarsessionen startar efter att du har valt enhet. Om du har frågor relaterade till behörigheter, kontakta din regions Omaolo-huvudanvändare. 
  1. Välj din organisations autentiseringsmetod och följ tjänstens autentiseringsinstruktioner. 
  1. Efter autentisering, välj rätt enhet från rullgardinsmenyn och tryck på Välj-knappen: 

6. När du är inloggad på tjänsten ser du den valda enheten i övre högra hörnet av sidan under ditt namn. Observera att beroende på storleken på din skärm kan ditt namn endast visas i den öppnade användarmenyn. Det finns också en länk till meddelanden i sidans övre del. 

  1. Använd Omaolo endast i en webbläsare och på en flik åt gången. Om du arbetar i flera enheter kan du byta enhet utan att logga ut och sedan logga in igen. 
  1. Om Omaolo-tjänsten inte används på 60 minuter, förfaller sessionen och du loggas automatiskt ut från tjänsten. Du får ett meddelande om automatisk utloggning 15 minuter innan sessionen förfaller. Du kan fortsätta sessionen genom att klicka på Stanna inloggad

Om organisationen har Omaolos skrivbordsintegation kan en professionell som är inloggad på kund- eller patientinformationssystemet gå över till Omaolo utan att logga in via en separat övergångslänk eller -ikon. Den professionella måste ha en behörighetsroll i Omaolo. 


Viktiga anteckningar relaterade till inloggning:  

  • Om din behörighet håller på att upphöra inom två veckor får du ett meddelande om detta efter enhetsvalet. Om du har frågor relaterade till behörigheter, kontakta din organisations Omaolo-huvudanvändare.  
  • Som en sekundär autentiseringsmetod för Omaolo används direkt inloggning med certifikatkort. Denna autentiseringsmetod används när Suomi.fi-inloggningen av någon anledning inte är tillgänglig. Direkt inloggning med certifikatkort kräver att organisationens huvudanvändare har rapporterat den professionella användarens Terhikki- eller Suosikkinummer i listan över professionella behörigheter. Du kan fråga din regions huvudanvändare om detta.  
  • När du använder direkt inloggning med certifikatkort med andra webbläsare än Firefox bör du också logga ut från arbetsstationen vid utloggning och se till att nästa användare kan logga in med sitt eget certifikatkort och sina egna autentiseringsuppgifter.  
  • Omaolo används alltid med egna behörigheter. Gemensamma användarkonton är inte tillåtna i Omaolo! Användaren ska noggrant bevara sina egna inloggningsuppgifter och se till att ingen annan kan logga in på Omaolo med dem när de loggar ut.  

Byta enhet  

Om du har behörigheter till flera enheter kan du byta enhet utan att logga ut och sedan logga in igen. Du gör det på följande sätt: 

  • Tryck på Byt-knappen i övre högra hörnet av sidan vid enheten.  
  • Bekräfta bytet genom att trycka på Ja-knappen.  
  • Välj en ny enhet från sökfältet. Du kan begränsa sökresultaten med ett sökord.  
  • Tryck på Välj-knappen. Den valda enheten visas i arbetskön i övre högra hörnet av sidan. 

Obs! Om du endast har behörigheter till en enhet är inte enhetsbytet tillgängligt och Byt-knappen är då inte synlig. Enhetens byte är inte heller tillgängligt om du har gått över till Omaolo direkt från patientinformationssystemet utan separat inloggning (skrivbordsintegration).  


I korthet:

  1.  www.omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen 
  1. Använd Suomi.fi för autentisering.  
  1. Välj enhet. 

1.7. Anvisningar för digital interaktion 

En stor del av vår dagliga kommunikation sker med hjälp av teknologi. Digital kommunikation har blivit ett sätt att tala, lyssna och interagera. Kommunikation i en virtuell miljö är en egen konstform med sina egna särdrag. Kommunikationen blir mer komplicerad när den flyttar från en naturlig miljö till den virtuella världen

I digital interaktion saknas de icke-verbala kommunikationsmedel som är naturliga för människor: gester, tonfall, ansiktsuttryck och annan icke-verbal kommunikation. Då saknar vi de kontextuella faktorer som finns i en ansikte-mot-ansikte-interaktion, vilka hjälper oss att välja vad och hur vi säger något. Vi ser inte längre direkt hur vår kommunikation påverkar andra. Digital och elektronisk kommunikation är benägna att missförstås, och samarbetet är inte lika effektivt som ansikte mot ansikte. Ironi, sarkasm och dolda betydelser passar särskilt dåligt för nätbaserad kommunikation. 

Det är värt att komma ihåg att känslomässig information överförs mycket sämre i nätbaserad interaktion än ansikte mot ansikte. Nätbaserad kommunikation utesluter mycket av den information som vi behöver för att förstå andra på djupet. 

  1. Allmänna anvisningar 
  • Förstå dina verktyg. Det är viktigt att känna till möjligheterna och begränsningarna med de verktyg du använder för kommunikation. Att läsa bruksanvisningar och lära sig använda dem är de första stegen för att kunna använda kommunikationsmedel på ett effektivt och smidigt sätt. 
  • Behåll en professionell ton i alla meddelanden. 
  • Håll dina meddelanden koncisa och korta. Var dock varm och artig i din kommunikation.  
  • Välj dina ord noggrant. Ett skrivet meddelande innehåller alltid en möjlighet till missförstånd. Känslomässiga meddelanden överförs särskilt dåligt.  
  • Svara på meddelanden lugnt. Kontrollera stavningen och läs igenom meddelandet noggrant. På så sätt undviker du felskrivningar och minimerar risken för missförstånd. Kontrollera också mottagarna noggrant och se till att ditt meddelande går till rätt person eller målgrupp.  
  • Sträva efter att formulera dina meddelanden enhetligt och noggrant. Behåll samma ton och tilltal genom hela meddelandet.  
  • Hantera alla centrala frågor i samma meddelande. På så sätt undviker du att meddelanden studsar fram och tillbaka. Försök att svara på alla frågor i ett och samma meddelande. Undvik att berätta dåliga nyheter i meddelandet. Dåliga nyheter bör berättas ansikte mot ansikte eller via telefon. Om ärendet kräver diskussion är det också lättare att ha den ansikte mot ansikte eller via telefon. Meddelanden passar för att förmedla neutral information, men inte för diskussion.  
  1.  Att skriva ett meddelande 
  • ANVÄND INTE STORA BOKSTÄVER, eftersom de tolkas som skrikande. Var också försiktig med utropstecken.  
  • Använd inte fler än ett frågetecken, eftersom deras ton ofta tolkas som krävande.  
  • Använd inte smileys, slangord eller förkortningar. Skriv orden fullständigt och anta inte att mottagaren känner till och förstår samma förkortningar. Var särskilt noggrann med yrkesspråk, termer och förkortningar och använd korrekt standardspråk. 
  • Oavsett kommunikationsmedel, var alltid artig och avsluta ditt meddelande med en kort avslutningsfras så att mottagaren kan tolka meddelandet eller kommunikationen som avslutad. 
  1. Att ta emot ett meddelande 
  • När du läser ett meddelande, tolka inte mellan raderna. Meddelanden som ofta verkar kalla, undvikande och negativa är inte avsedda att vara sådana. Om meddelandet lämnade dig osäker, kan du försöka nå avsändaren och klargöra saken genom att diskutera via telefon eller ansikte mot ansikte. 
  • Lyssna och lär. Att lyssna är mer än hälften av effektiv och framgångsrik kommunikation. När du är i digital interaktion, fokusera på att lyssna.  
  • Ge andra utrymme och tid att uttrycka sig ostört och tillåt detta också för dig själv. Försök därför inte göra flera saker samtidigt. Effektiv kommunikation kräver koncentration och fokusering av uppmärksamhet. 

 Se alltid till att kunden får tillräckliga instruktioner för sina Omaolo-ärenden. Särskilt vid avslutning av ärenden och överföringar är det viktigt att kunden har entydiga instruktioner. Läs mer: Kommunikation med kunden 


Kort sagt:  

  • Var professionell, artig och varmhjärtad.  
  • Håll meddelanden korta, men behandla alla ämnen i samma meddelande. 
  • Meddelanden passar för att överföra neutral information. Undvik att förmedla dåliga nyheter eller känslomässiga meddelanden.  
  • Var försiktig med utropstecken. Skriv inte med stora bokstäver. Ett frågetecken räcker.  
  • Använd inte slang, förkortningar eller smileys. Se till att mottagaren känner till de termer du använder.  
  • Ge andra och dig själv utrymme för störningsfri kommunikation. Koncentrera dig och rikta uppmärksamheten på en sak i taget.  

Källor och mer information:  

Kotimaisten kielten keskus. N.d. Kirjoittajan huoneentaulu virkakielen parantamiseksi. https://www.kotus.fi/files/6922/Kirjoittajan_huoneentaulu_virkakielen_parantamiseksi.pdf 

OAMK. 2017. Verkko-ohjaaja. Opas ohjaukseen sekä tieto- ja neuvontatyöhön verkossa. ePooki 38/2017. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/135733/ePooki%2038_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y 

Poutanen, P. 2013. Ymmärretäänkö sanomasi? Vinkkejä siihen, kuinka voi välttää väärinkäsitykset verkossa. Blogikirjoitus. Julkaistu 13.5.2013. https://organisaatioviestinta.com/2013/05/13/ymmarretaanko-sanomasi-vinkkeja-siihen-kuinka-voi-valttaa-vaarinkasitykset-verkossa/ 

Puirava-Hanhela, M., Virta, S., Eerola, T. & Pesola, H. 2008. Sinulle on viesti. Helsinki: Kirjapaja. 

Sokra koordinaatio. 2021. Digivuorovaikutus osallisuuden tukena asiakastyössä. Toimintamalli. https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/digivuorovaikutus-osallisuuden-tukena-asiakastyossa 

Sovelto. N.d. Tunnetieto välittyy huonosti verkossa. Katri Saarikiven haastattelu. http://www.digitaidot.fi/tunnetieto-valittyy-huonosti-verkossa/ 

Valentini, C. 2018. Digitaalinen viestintä: uhka vai itsestäänselvyys? Jyväskylän yliopisto. JYUnity. https://jyunity.fi/ajattelijat/digitaalinen-viestinta-uhka-vai-itsestaanselvyys/ 

Valtioneuvoston kanslia. 2016. Valtion viestintäsuositus. https://vnk.fi/viestintasuositus 

WPS. 2017. A Guide to Effective Communication in Today’s Digital World. https://blog.wps.com/a-guide-to-effective-communication-in-todays-digital-world/ 

1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo? 

Styra och introducera  

Införandet av digitala hälsotjänster kräver vägledning och introduktion av medborgarna till de förnyade tjänsterna. 

Motivera och stödja  

Motivation och stöd från hälsovårdsprofessionella påverkar signifikant patienternas vilja och förmåga att använda digitala hälsotjänster. 

Instruera och rådgiva  

Professionella önskas ge information om tjänsternas utbud och tillgänglighet samt vägledning, rådgivning och instruktioner för användningen av tjänsterna. 

Kommunikationen från professionella i mottagnings- och servicetillfällen är en viktig del av införandet av Omaolo. Professionella möter invånare dagligen i olika situationer och har ofta de bästa möjligheterna att råda och vägleda till de digitala hälsotjänsterna. Användarna litar också på hälsovårdsprofessionellas åsikter. Det är viktigt att hälsovårdsprofessionella är medvetna om sin roll som främjare av digitala hälsotjänster. 

Du kan berätta för invånaren om Omaolo med hjälp av en broschyr för invånare, där de väsentliga uppgifterna om tjänsten finns. Du hittar Omaolo-broschyren som en pdf-fil i slutet av denna artikel och kan spara den på din dator. Dessutom kan du vägleda invånaren att bekanta sig med tjänsten självständigt på Omaolo.fi-webbplatsen. 

Centrala saker ur invånarens perspektiv:  

  1. Omaolo.fi involverar dig i att främja ditt välbefinnande tillsammans med professionella inom den offentliga hälso- och socialvården. Dess användning är enkel och den sparar dig från att köa och onödiga vårdbesök.  
  1. Omaolos symptombedömning berättar pålitligt om dina symptom kräver professionell vård eller om egenbehandling räcker. Rekommendationerna baseras på den mest aktuella vetenskapliga bevisningen och de nationella vårdrekommendationerna.  
  1. Om ett besök till exempel på en hälsostation är nödvändigt och ditt område är med i Omaolo, kan du boka en tid hos en professionell i tjänsten eller få information om vart du ska vända dig.  
  1. Även om du inte loggar in på Omaolo eller om det inte är tillgängligt i ditt område, får du grundläggande information om rekommenderade fortsatta åtgärder för din situation.  
  1. I tjänstebedömningarna kan du bedöma din rätt till stöd för närståendevård och vissa socialtjänster.  
  1. Välbefinnandeundersökningen och Hälso-coachingen är en vägkarta mot ett hälsosammare liv, skapad med hjälp av experter.  
  1. Genom tjänsten får professionella bättre förhandsinformation om dig och saker behöver inte förklaras flera gånger.  
  1. Omaolo är en partner till MinKanta och tjänsterna kan dela information med ditt samtycke.  

Professionella har en betydande roll i att motivera patienter att använda digitala hälsovårdstjänster. Enligt en studie av Karisalmi, Kaipio och Kujala (2018) kunde vårdpersonalen mer aktivt berätta för patienterna om tjänsterna och uppmuntra dem att använda dem. Detta kräver dock en mer aktiv attityd och förståelse för de digitala hälsovårdstjänsternas fördelar ur patientens perspektiv från personalen. 


Kort sagt:  

  • Professionella har en viktig roll i att motivera invånare.  
  • Användningen av Omaolo är enkel, den sparar dig från att köa och onödiga besök.  
  • Symptombedömningen berättar pålitligt för invånaren om egenbehandling räcker eller om symptomen kräver professionell vård.  
  • Tjänsten ger också vårdinstruktioner utan identifiering.  
  • Genom Omaolo har professionella tillgång till bättre förhandsinformation och saker behöver inte förklaras flera gånger.  
  • Omaolo är en partner till MinKanta och tjänsterna kan dela information med invånarens samtycke.  

Källor och mer information:  

Omaolo broschyr Ladda ner  

Blazun, H., Vosner, J., Kokol, P., Saranto, K & Rissanen, S. 2014. Elderly People’s Interation with Advanced Te-chnology. Studies in Health Technology and Informatics, Volume 201: Nursing Informatics 2014, 1–10. 

Jauhiainen, A. & Sihvo, P. (toim.). 2014. Sähköiset terveyspalvelut asiakkaiden käyttöön terveydenhuollossa – Teoriasta käytäntöön.   

Karisalmi, N., Kaipio, J., & Kujala, S. 2018. Hoitohenkilökunnan rooli potilaiden motivoinnissa ja ohjaamisessa terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöön. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, 10 (2-3). 

Prenumerera på nyhetsbrevet (endast på finska)

När du prenumererar på nyhetsbrevet får du varje månad aktuell information om pågående projekt i vårt bolag och om andra aktuella frågor.