08.11.2022

Omasuuntima – uudistettu digipalvelu sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuksien segmentointiin

DigiFinland on julkaissut Omasuuntima-palvelun, jolla tunnistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja asiakas ohjataan hänelle sopivimmalle palvelupolulle. Omasuuntiman avulla asiakas ohjataan oikeaan suuntaan ja samalla sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja kohdennetaan paremmin. Omasuuntima pohjautuu palvelun aiempaan versioon, Suuntima-palveluun. Omasuuntima julkistettiin tuotantokäyttöön 8.11.2022. Palvelun käyttöönotto on mahdollista hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungilla ja HUS:ssa.

Omasuuntima-palvelu osallistaa asiakkuuden segmentointiprosessiin sote-ammattilaisen lisäksi sote-asiakkaan. Omasuuntiman tekeminen yhdessä asiakkaan kanssa on helppoa ja nopeaa: lähtökohtana ovat asiakkaalle esitettävät kysymykset hänen voimavaroistaan. Asiakkaan osiota täydentää ammattilaisen arvio asiakkaan tilanteen haasteellisuudesta. Omasuuntiman avulla tunnistetaan asiakkuus. Asiakkuuteen perustuen Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan asiakkaalle sopivimman polun palveluineen.

Omasuuntima-palvelun keskeisimpänä uudistuksena on etäasioinnin mahdollistaminen asiakkaalle vahvan tunnistautumisen avulla. Ammattilainen voi lähettää ennakkotäyttöpyynnön asiakkaalle Omasuuntimaan vastaamiseksi. Asiakas voi vastata omaan kysymysosioonsa hänelle sopivana ajankohtana ja paikasta riippumatta mobiililaitteella tai tietokoneella. Omasuuntima on jatkossa käytettävissä myös ruotsin kielellä ja siinä on huomioitu saavutettavuuden parannukset.

“DigiFinlandin Omasuuntima-tiimi tukee hyvinvointialueita ja organisaatioita Omasuuntiman käyttöönotoissa. Omasuuntiman käyttöönotolle on vakioitu käyttöönottokonsepti, joka räätälöidään alueen tarpeisiin sopivaksi. Omasuuntiman käyttöönotto tukee alueen toimintamallien ja prosessien kehittämistä”, kertoo Omasuuntiman asiantuntija Annukka Ruokolainen.

Omasuuntiman kehitystyö jatkuu edelleen. Seuraavana kehityslistalla olevia uusia ominaisuuksia ovat mm. englanninkielinen versio, asiakkaan puolesta-asioinnin mahdollistaminen ja palvelun sisältöjen päivittäminen.

Suuntima-palvelu siirtyi DigiFinlandille Pirkanmaan sairaanhoitopiiriltä vuoden 2022 alussa. Siirron avulla varmistettiin palvelun kansallinen kehittäminen ja käyttöönottojen mahdollistaminen valtakunnallisesti. Kehittämistyötä on tehty palvelua hyödyntävien ammattilaiskäyttäjien palautteen pohjalta. Palvelua kehitetään kehitysryhmässä yhteistyössä alueiden pääkäyttäjien kanssa. Kehitysuria ohjaa ohjausryhmä.

DigiFinland järjestää tiistaina 22.11.2022 klo 14:00-15:00 infotilaisuuden Omasuuntima-palvelusta. Tilaisuus on tarkoitettu Omasuuntiman käyttöönotosta kiinnostuneille. Osallistu Teams-tilaisuuteen tästä linkistä.

Lisätietoja:

Palvelun omistaja
Jenny Vuollet
DigiFinland Oy
Johtaja, hankkeet ja kehitys
jenny.vuollet@digifinland.fi
p. 050 414 7545

Lue lisää Omasuuntimasta täältä.