19.12.2023

Omasuuntima – asiakas­kohtaamista uudella tavalla

Omasuuntima-palvelu siirtyi vuoden 2022 alussa DigiFinlandin vastuulle kansalliseen kehitykseen. Omasuuntimaa on kehitetty hyvässä yhteistyössä palvelua käyttävien hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin pääkäyttäjien kanssa. Palvelun käyttöönottoa varten on olemassa alueiden tarpeisiin sovitettava konsepti sekä tukimateriaalia sujuvan käytön takaamiseksi. Omasuuntiman avulla tunnistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja asiakas ohjataan hänelle sopivimmalle palvelupolulle. Samalla sosiaali- ja terveydenhuollon niukkoja resursseja kohdennetaan paremmin. Palvelu voidaan ottaa käyttöön hyvinvointialueilla, Helsingin kaupungilla ja HUSissa.

DigiFinland on kehittänyt Omasuuntimaa yhteystyössä palvelua käyttävien hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin edustajien kanssa vuodesta 2022 lähtien. Alueiden ja organisaatioiden tarpeiden pohjalta moni ominaisuus on parantunut ja uusia toiminnallisuuksia on kehitetty. Nykyään Omasuuntima on intuitiivinen digipalvelu, jossa on mahdollista mm. asiakkaan etäkäyttö, puolesta-asiointi ja asiointi kolmella kielellä (suomi, ruotsi ja englanti).

Mitä hyötyjä Omasuuntimasta on?

Omasuuntiman avulla sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas arvioi omaa elämäntilannettaan sekä voimavarojaan ja pärjäämistään arjessa. Omasuuntima auttaa asiakasta ymmärtämään omaa tilannettaan paremmin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiselle Omasuuntima on palvelu, joka tarjoaa systemaattisen tavan asiakaskohtaamiselle ja asiakkaan tilanteen haasteellisuuden arviointiin.

Omasuuntima tehdään aina yhdessä asiakkaan ja ammattilaisen kanssa. Tämän perusteella Omasuuntimasta saadaan tulos eli asiakkuus. Yhteistyöllä myös valitaan asiakkuuteen sopiva asiakaspolku sisältäen mm. yhteydenpitokeinot ja palvelut asiakkaan tarpeisiin.

Omasuuntima auttaa alueita kohdentamaan niukkoja resursseja tehokkaammin ja asiakastarpeet huomioiden. Omasuuntiman avulla voidaan kartoittaa asiakkaan kokonaistilanne ja kohdentaa resursseja erityistarpeessa oleviin asiakkaisiin.

Miten Omasuuntiman saa käyttöön hyvinvointialueellani?

Omasuuntiman käyttöönottoon on vakioitu käyttöönottokonsepti, joka sovitetaan alueen tarpeisiin. Käyttöönoton edistämiseksi on saatavilla asiantuntija- ja materiaalitukea. Pääkäyttäjille on oppimisympäristö ja ammattilaisten koulutuksen tukena on koulutusmateriaalisivusto. Asiakkaan ohjeistamisen tueksi on esite suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Jos Omasuuntima ei ole tuttu, varaa esittely. Omasuuntima-asiantuntijat kertovat lisää palvelusta, sen käyttökohteista ja käyttöönottoprosessista.

Haluatko lisätietoa Omasuuntiman käyttöönotosta?

Omasuuntima-asiantuntijat:
omasuuntima@digifinland.fi 

Lue lisää Omasuuntimasta täältä.