29.08.2024

Tarmoa-palvelun pilotointi onnistuneesti päätökseen – kansallinen yhteenvetoraportti julkaistu

DigiFinland on julkaissut kansallisen yhteenvetoraportin Tarmoa-palvelun pilotoinnista, joka toteutettiin kahdellatoista hyvinvointialueella helmikuusta toukokuuhun 2024. Pilotoinnin aikana testattiin Tarmoa-palvelun digitaalista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen toiminnallisuuksia ja sisällöllisiä kysymyksiä. Palautekyselyyn vastasi 356 asukasta ja 368 ammattilaista. Alle on koottu joitakin esimerkkejä palautteiden yhteenvedosta. Pilotoinnin jälkeen palvelua kehitetään edelleen, mukaan tulee uutena toiminnallisuutena mm. Tarmontunnistin.

Asukkaiden palaute

Saatavuus: Suurin osa asukkaista koki palvelun helposti löydettäväksi ja uskoo sen parantavan hyvinvointipalvelujen löydettävyyttä.

Kuva Tarmoan palautteiden vastauksista. Suurin osa asukkaista koki palvelun helposti löydettäväksi ja uskoo sen parantavan hyvinvointipalvelujen löydettävyyttä.

Hyödyllisyys: Asukkaat pitivät palvelua hyödyllisenä ja uskoivat sen tukevan heidän hyvinvointiaan pitkällä aikavälillä.

Graafi: Asukkaat pitivät palvelua hyödyllisenä ja uskoivat sen tukevan heidän hyvinvointiaan pitkällä aikavälillä.

Ammattilaisten palaute

Hyödyllisyys: Ammattilaiset kokivat palvelun hyödylliseksi työvälineeksi asiakas- ja palveluohjauksessa sekä ylisektorisen yhteistyön tukemisessa.

Graafi: Palvelun käyttö sujuvoittaa ja säästää työaikaa, kun hyvinvointipalvelut ovat helposti löydettävissä.
Ajan säästö: Palvelun käyttö sujuvoittaa ja säästää työaikaa, kun hyvinvointipalvelut ovat helposti löydettävissä.

Avoimissa palautteissa otettiin kantaa muun muassa sijaintitiedon hallintaan ja hakutoiminnallisuuteen. 

Pilotoinnin jälkeen palvelua kehitetään edelleen. Mukaan tulevat seuraavat toiminnallisuudet: Tarmontunnistin, Tarmoa-tapahtumakalenteri ja lähellä.fi-kalenteri-integraatio, Ammattilaisen oma -käyttöliittymä ja Tiedolla johtamisen työpöytä. Nämä kaikki kuuluvat Tarmoan vakiopalvelun sisältöön, joka on mahdollista ottaa käyttöön hyvinvointialueilla tammikuusta 2025 alkaen. Olethan meihin yhteydessä, jos asia on ajankohtainen!

Mikä on Tarmontunnistin?

Tarmontunnistin kutsuu pysähtymään hetkeksi oman hyvinvoinnin äärelle. Tarmontunnistin on osa Tarmoa-kokonaisuutta ja saatavilla kaikille palvelua käyttäville asukkaille. Tunnistimen tavoitteena on tukea asukkaiden aktiivista toimijuutta oman terveytensä ja hyvinvointinsa parhaana asiantuntijana. Tarmontunnistin tulee apuun tilanteessa, kun käyttäjällä ei ole varmuutta siitä, millaisia juuri häntä kiinnostavia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä tapahtumia tai palveluja voisi olla tarjolla.

Tarmontunnistimessa käyttäjä vastaa kysymyksiin valitsemiltaan hyvinvoinnin osa-alueilta. Tunnistin tukee ja kannustaa. Lopuksi käyttäjä saa yhteenvedon vastauksistaan ja vastauksiin perustuvia konkreettisia palvelusuosituksia omasta lähiympäristöstään. Tunnistin siis johdattaa saatavilla olevien palvelujen äärelle. Toiminto on erityisen hyödyllinen käyttäjille, jotka eivät ole tottuneet navigoimaan suurissa tietomassoissa tai asettamaan täsmällisisä hakutuloksia rajaavia suodattimia.

Katso tästä koko Tarmoa-palvelun pilotoinnin kansallinen yhteenvetoraportti.

Lue lisää: Tarmoa – Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HYTE) palvelukonsepti

Lisätietoja:
Hanna Vainio
asiantuntija/koordinoiva projektipäällikkö
hanna.vainio(at)digifinland.fi