5.1. Annan kontakt

Genom formuläret för annan kontakt kan invånaren hantera ärenden inom social- och hälsovården i Omaolo, för vilka det inte finns en lämplig tjänst i Omaolo. Efter att ha valt ett ämne fyller invånaren i ett öppet textfält.

Kontakten kan endast skickas till arbetskön om det ämne kunden har valt är tillgängligt i regionen och det har skapats en lokal servicevägledning för att skicka till arbetskön. En vårdnadshavare kan också skicka en annan kontakt för ett barn under 15 år. Invånaren kan skicka kontakten med bilder och pdf-filer som bilagor.

Annan kontakt utvärderar inte kundens behov av vård eller tjänster. Det finns inte heller någon möjlighet att boka tid genom annan kontakt. Prioritetsklassen för annan kontakt i den professionellas arbetskön är P5, vilket innebär att den ska behandlas inom 4-7 dagar.

Istället för att skicka till arbetskön kan det i regionen göras lokala textvägledningar för ämnet, så att invånaren ser den lokala textvägledningen för det valda området samt länkar relaterade till det valda ämnet.

Om det ämne invånaren har valt inte är tillgängligt i området, dvs. det är inte möjligt att skicka ämnet till arbetskön eller det har inte gjorts lokala textinstruktioner, får invånaren en nationell textinstruktion relaterad till ämnet samt lämpliga nationella länkar. 

Invånaren kan göra en annan kontakt utan att identifiera sig, men om resultaten ska skickas till en professionell eller sparas i Omaolo för invånaren själv, måste invånaren identifiera sig i tjänsten.

Ärenden namnges efter kontakten. Ämnen för annan kontakt inkluderar:

  • Att klara av vardagen
  • Boende
  • Prevention
  • Medicinering (exklusive receptförnyelse*)
  • Mental välbefinnande och uthållighet
  • Familjeärenden och vårdnad
  • Droger eller annat beroende
  • Ekonomiska frågor
  • Graviditet eller barns utveckling
  • Att hitta arbete eller studieplats
  • Våld eller misshandel
  • Ensamhet
  • Annat icke-brådskande hälsoproblem

*Omaolo dirigerar invånaren till OmaKanta för att förnya receptet. Du kan läsa mer om arbetskön, ärenden, meddelanden, dokumentation och avslutning av ärenden i avsnitt 2. Användning av Omaolo.


I korthet:  

  • Invånaren fyller i formuläret för annan kontakt med ett ämne som passar för sig själv
  • Efter att ha valt kommunen får invånaren antingen en nationell vägledning eller en lokal textvägledning baserat på den andra kontakten
  • Genom att identifiera sig kan invånaren skicka den andra kontakten till en professionell, om det ämne invånaren har valt är tillgängligt i regionen. Ärendet visas i den professionellas arbetskön.
  • I den professionellas arbetskö är prioritetsklassen för annan kontakt P5.

Uppföljningsinformationens kontroll

När kunden har fyllt i uppföljningsformuläret får du ett meddelande i Omaolo. Gå till ärendet från meddelandet eller sök efter ärendet i arbetskön.

I ärendets sammanfattningsvy under rubriken Resultat ser du namnet på uppföljningsformuläret och information om när kunden har fyllt i formuläret.

Öppna kundens svar genom att trycka på knappen Se alla svar. Från svaren kan du också se om kunden har bokat en tid för att gå igenom svaren och om han eller hon begär kontakt i samband med det.


I korthet:  

  • När kunden  fyller i uppgifterna för blodtrycksbehandlingsplanen får du ett meddelande i Omaolo. Du kan gå direkt till ärendet genom att trycka på meddelandet eller söka ärendet från arbetskön.  
  • Från sammanfattningen av ärendet ser du när kunden  har fyllt i uppgifterna.  
  • Du kan gå till att granska kundens svar genom att trycka på ”Se alla dina svar”.  
  • Från svaren kan du också se om kunden har en bokad tid för att gå igenom svaren eller om han/hon begär kontakt i samband med det. 

Lägg till blodtrycksövervakning

För att övervaka blodtrycket skapas en ny tjänst för kunden/personen/patienten . Läs mer om att skapa tjänster: Att skapa en tjänst

  1. Välj ärendetypen “Blodtrycksbehandlingsplan”.
  2. Namnge ärendet. Om du inte namnger ärendet, kopieras ärendets namn från valet i fältet Välj ärendetyp. Tillåtna tecken i ärendets namn inkluderar bokstäver och siffror samt mellanslag, punkt och minustecken. Tänk också på språket när du namnger ärendet. Namnfältet kan inte lämnas tomt. Du kan inte lägga till HTML-kod i fältet.
  3. Fyll i övriga uppgifter för ärendet och markera invånarens samtycke till att använda tjänsten.
  4. Tryck på Spara-knappen. Därefter ser du en sammanfattning av ärendet du skapat.
  5. I sammanfattningsvyn väljer du om du vill gå till arbetskön eller fortsätta till sidan för tjänst du skapat.

Obs! Det är viktigt att instruera kunden om hur man svarar på frågorna i förhandsformuläret och när de nödvändiga hemmätningarna ska göras. Det är också bra att påminna kunden om att förhandsformuläret endast kan fyllas i en gång, så mätresultaten måste först skrivas ner på papper och läggas till i Omaolo först efter att alla mätningar har gjorts.

I sammanfattningsvyn ser du det ifyllningsbara formuläret. Framför ett obesvarat formulär finns en vit bollikon:

Du kan skicka ett meddelande till kunden  via tjänsten och komma överens om fortsatt vård. Du kan också lägga till mål, uppgifter och coachning i tjänsten. I mål-sektionen kan du lägga till ett målvärde för blodtrycket. Länkar till Omahoito-webbkurser utanför Omaolo finns i tjänstens Avsnittet Kolla även dessa


I korthet:  

  • För att övervaka kroniska sjukdomar skapas en ny tjänst med knappen Skapa tjänst i arbetskön.  
  • Välj ”Blodtrycksbehandlingsplan” som typ av tjänst.  
  • Du kan lägga till uppgifter, mål eller coachning i tjänsten. Ett mål kan till exempel vara ett målvärde för blodtrycket.  
  • Instruera kunden om hur man svarar på frågorna i förhandsformuläret och när de nödvändiga hemmätningarna ska göras.  
  • Förhandsformuläret kan bara fyllas i en gång, så mätresultaten måste först skrivas ner på papper och läggas till i Omaolo först efter att alla mätningar har gjorts. 

4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar

Innehållet i uppföljningen av långtidssjukdomar är avsett för användning inom primärvården. I helheten av långtidssjukdomar i Omaolo finns ett övervakningsformulär för blodtryck producerat av Kustannus Oy Duodecim samt tre webbkurser från Duodecims egenomsorgstjänst som är avsedda att stödja egenomsorgen. 

Webbkurserna visas på invånarens uppgifter under fliken ‘Kolla också dessa’. Länkarna till webbkurserna leder invånaren att självständigt bekanta sig med kursinnehållet. Webbkurserna är: 

  • Hemövervakning av blodtryck (på finska och svenska)  
  • Skulle du vilja sova bättre? – webbkurs (på finska)  
  • Salt och blodtryck – webbkurs (på finska)  
  • ABC om typ 2-diabetes (på finska och svenska) 

Dessutom kan Omaolos hälso-coaching användas som stöd för uppföljningen av långtidssjukdomar. Coachningarna är informations- och övningspaket som är avsedda att stödja och främja hälsa och välbefinnande, med målet att åstadkomma förändringar i tänkande och beteende som stöder hälsobefrämjande hos individen. Om coachningen har påbörjats tillsammans med en professionell kan den professionella följa och stödja framstegen i coachingen. Läs mer om hälso-coaching här: 4.5 Hälso-coaching 

Webbkurserna är informationspaket som är avsedda att stödja egenomsorgen och uppföljningen av långtidssjukdomar. Den professionella kan inte följa framstegen i webbkurserna. 

Användning av övervakningsformuläret för blodtryck  

Omaolo stöder övervakningen av blodtrycket med ett elektroniskt formulär. Den professionella och invånaren kommer överens om digital övervakning av förhöjt blodtryck, varefter den professionella skapar en gemensam tjänst för behandling av långtidssjukdomar för Invånaren/personen/patienten  och den professionella. 

Invånaren övervakar sitt blodtryck hemma och fyller i formuläret före nästa kontakt med den professionella. Formuläret frågar efter hemmätresultaten från fyra dagar (morgon- och kvällsmätningar) och beräknar ett genomsnitt från dessa. Dessutom frågas det efter symtom, riskfaktorer och använda mediciner. Efter att ha fyllt i formuläret får invånaren en sammanfattning baserad på resultaten. 

Obs! Det är viktigt att instruera kunden hur man svarar på frågorna i förhandsinformationsformuläret och när de nödvändiga hemmätningarna ska göras. Det är också bra att påminna kunden om att förhandsinformationsformuläret endast kan fyllas i en gång, så mätresultaten måste först skrivas ner på papper och läggas till i Omaolo först efter att alla mätningar har gjorts. 

Den professionella får en notifikation i Omaolo när kunden har fyllt i övervakningsformuläret. Observera att tjänstens brådskande ändras om kundens rapporterade uppföljningsdata ger en mer brådskande klass än vad som har varit fallet i tjänsten. Brådskande kan ändras till högst P3. Ändringen av brådskande visas i arbetskön, men ingen notifikation skickas till den professionella. 

I tjänstens sammanfattningsvy under rubriken sammanfattning visas namnet på övervakningsformuläret och nedan information om när kunden har fyllt i formuläret. Dessutom visas en sammanfattning av resultaten och den professionellas sammanfattning i sammanfattningsvyn. Du kan se kundens svar genom att trycka på länken ‘Se alla svar’. Från svaren kan du också se om kunden har bokat en tid för att gå igenom svaren och om han/hon begär relaterad kontakt. Den professionella kan koppla den sammanfattning som skapats baserat på sammanfattningen till patientinformationssystemet. Om du vill göra en ny övervakningsperiod för kunden måste du skapa en ny tjänst och meddela kunden via ett meddelande. 

Invånaren kan självständigt bekanta sig med webbkurser som erbjuder praktiska instruktioner för egenomsorg. Dessutom kan den professionella lägga till coaching eller coachningar för invånarens tjänst på sin egen flik. Coachningarna och webbkurserna stöder varandra och leder invånaren mot en god vårdnivå för långtidssjukdomar och hälsosammare livsstilar. 

Blodtrycksövervakningsformuläret kopplas till invånarens tjänst. Den professionella som har utfört tjänsten är automatiskt ansvarig person om inte tjänsten behöver överföras till en annan professionell. Det kan bara finnas en ansvarig person för tjänsten åt gången. 

Övrigt att notera:  

  • För att lägga till en ny övervakning måste en ny tjänst skapas.  
  • Kunden får ett meddelande när en ny tjänst för övervakningsperioden har skapats, men det är inte möjligt att skicka schemalagda meddelanden eller e-postpåminnelser till den professionella om blodtrycksövervakningen. 
  • Övervakningsperioden antas börja när tjänsten skapas för kunden. Det går inte att definiera tidsgränser för övervakningsperioden eller att ställa in den att börja efter en viss tid.  
  • Informationen för blodtrycksövervakningsformuläret matas in på formuläret på en gång. Formuläret kan alltså inte sparas under tiden och fortsätta att mata in informationen senare. Det är bra att instruera invånaren att först skriva ner resultaten för sig själv under fyra dagar och sedan fylla i informationen i Omaolo efter övervakningsperioden.  

I korthet:  

  • I helheten av långtidssjukdomar i Omaolo finns ett blodtrycksövervakningsformulär producerat av Kustannus Oy Duodecim och tre webbkurser för egenomsorgsstöd från Duodecims egenomsorgstjänst.  
  • Den professionella och kunden kommer överens om digital övervakning av förhöjt blodtryck, varefter den professionella skapar en tjänst för behandling av långtidssjukdomar för kunden.  
  • Kunden övervakar sitt blodtryck hemma och fyller i formuläret före nästa kontakt med den professionella.  
  • Formuläret frågar efter hemmätresultaten från fyra dagar (morgon- och kvällsmätningar) och beräknar ett genomsnitt från dessa.  
  • Formuläret kan inte sparas under tiden, utan övervakningsperiodens mätningar matas in i Omaolo på en gång. 

Lägg till coaching

Du kan lägga till coaching för en ärende som finns i din arbetskön. Coachningen läggs till i invånarens ärende under Coaching-avsnittet:

Tryck på knappen Lägg till coaching i Coaching-avsnittet och välj sedan den coaching du vill lägga till från menyn som öppnas. I menyn finns endast de coachningar som är tillgängliga på invånarens ärendespråk (finska/svenska/engelska).

Välj sedan den tidsperiod då kunden kan börja coachningen. Obs! Den aktuella dagen är förifylld i fältet Tidigast startdatum; ändra det vid behov. Lägg till det senaste startdatumet om du vill. Om du inte lägger till det senaste startdatumet, kommer uppgiften att märkas “Gör [starttid] efter”. Om du lägger till det senaste startdatumet, kommer uppgiften att märkas “Gör [starttid]-[sluttid]”. Tryck slutligen på Spara-knappen. Kunden får en notifikation om den coaching du lagt till.

Om du lägger till fel coaching för kunden, ersätt den genom att lägga till en ny, korrekt coaching för kunden. Informera också kunden i ett meddelande att den nya coachningen ersätter den tidigare, felaktiga coachningen.

Följ coachningens framsteg

Du kan följa framstegen av coachningen i ärendets Coaching-avsnitt. På ärendesidan visas antalet genomförda uppgifter samt det totala antalet uppgifter för coachningen. Det första numret visar hur många uppgifter kunden har genomfört. Det andra numret visar det totala antalet uppgifter som definierats för coachningen.

I korthet:  

  • Du kan lägga till coaching för en ärende som finns i din arbetskön.
  • Coaching läggs till i invånarens ärende i Coaching-avsnittet genom att trycka på Lägg till coaching-knappen.
  • Välj den coaching du vill lägga till och definiera när coachningen ska börja.
  • Tryck slutligen på Spara-knappen.
  • Du kan följa framstegen av coachningen i Coaching-avsnittet.

4.5 Hälso-coaching  

Omaolos hälso-coaching uppmuntrar invånare till livs- och livsstilsförändringar som kan främja deras hälsa och välbefinnande. Liksom Omaolos andra tjänster bygger även coachingen på forskning och validerad kunskap. De är ett mycket konkret sätt att stödja livsstilsförändringar och hälsosamma vanor; coachingen är nära invånarens vardag och gör det också möjligt för professionella att vara delaktiga i förändringsprocessen. 

Hälso-coachingen vägleder och följer invånarens framsteg i coachingens genom utförda uppgifter. Kunden kan starta Omaolos coaching antingen tillagd av en professionell eller självständigt. En professionell kan lägga till coaching för kundens del för sådana ärenden där Coaching-sektionen är synlig, t.ex. hälsoundersökningar, hälsocheckar sända till professionella samt planer för högt blodtryck (långtidssjukdomsövervakning). En professionell kan följa framstegen i den coaching de har lagt till i ärendet. 

Kunden kan också starta coachingen självständigt. En professionell ser inte kundens självständigt påbörjade coaching, men om coachingen är relaterad till ett ärende som har skickats till en professionell, ser professionella coachingen i ärendets Coaching-sektion. 

En professionell kan följa coachingens framsteg från ärendet. Ärendet visar antalet utförda uppgifter samt det totala antalet uppgifter i coachingen. Det första numret berättar hur många uppgifter kunden har utfört. Det andra numret berättar det totala antalet uppgifter som definierats för coachingen. 

En professionell kan kommunicera med invånaren via ärendets Meddelanden-sektion och även ge återkoppling om framstegen i coachingen. 

Omaolos hälso-coaching  

Omaolos hälso-coaching baseras på Kustannus Oy Duodecims Duodecim STAR® Hälsoundersökning och -coaching. Coachingen är informations- och övningspaket avsedda att stödja och främja hälsa och välbefinnande, med målet att åstadkomma förändringar i tänkande och beteende som stöder en förbättrad hälsa hos människan. 

Mer information om Kustannus Oy Duodecims Duodecim STAR® hälso-coaching hittar du i Så använder du Omaolos hälsokontroll och coachingsprogram.

Minskning av alkoholkonsumtion  

Coachingprogrammet hjälper till att hantera alkoholkonsumtion. Programmet innehåller 26 veckomeddelanden. Invånaren får varje vecka praktiska råd och övningsuppgifter som hjälper dem att minska och hantera alkoholkonsumtionen så att den inte är skadlig för hälsan. 

Minskning av vardagsirritation  

Coachingprogrammet har utvecklats för att minska vardagliga irritationer. Det hjälper till att hantera irritation och negativa känslor och reaktioner som uppstår när man möter motgångar, hur man kan ändra sina attityder om man så önskar och hur man kan hantera sina reaktioner bättre. Coachingen innehåller 17 veckomeddelanden med information och övningar om ämnet. Målet med coachingen är att ge bättre förmåga att hantera motgångar i vardagen så att motgångarnarna irriterar mindre och under kortare tid. I bästa fall kanske vissa situationer upplevs händelsen eller situationen inte som en motgång i framtiden. En smidigare vardag och en mer positiv attityd hjälper också till att hantera större svårigheter i livet. 

Föräldraskapsprogram  

Utbildningsprogrammet syftar till att hjälpa invånaren att stärka en vänlig men bestämd interaktion med barnet även under svåra stunder. Utbildningen omfattar 10 veckomeddelanden och dess övningar hjälper till att stärka positiva stunder i föräldraskapet. Föräldraskapsprogrammet förbättrar livskvaliteten i vardagen för alla föräldrar och erbjuder verktyg även för föräldrar som lever i särskilt belastande situationer. 

Träningsprogram för motionärer 

Syftet med träningsprogrammet är att uppmuntra och hjälpa till att röra sig tillräckligt för hälsan. Programmet innehåller 13 veckomeddelandenmed tips om grundläggande rörelse och hur man kan öka den. 

Viktreglering  

Träningsprogrammet hjälper invånaren att reflektera över vanor som påverkar vikten och flexibla lösningar i vardagen för att bättre hantera vikten. Programmet innehåller 13 meddelanden. Varje vecka ges praktiska råd och övningar för att reglera måltiderna med hjälp av matpyramiden och tallriksmodellen. Dessutom behandlas känslomässigt ätande och lösningar för detta. 

Positiv interaktion i förhållandet  

Träningsprogrammet ger information om vilken typ av interaktion som stärker ett förhållande och vilka vanliga fallgropar det finns i interaktionen. Programmet innehåller 11 veckomeddelanden och genom olika övningar kan invånaren prova nya sätt att agera i sitt eget förhållande. De färdigheter som lärs ut i träningen kan också tillämpas i andra livssituationer med olika interaktioner. 

Konfliktlösning i förhållandet  

Träningsprogrammet ger information om vanliga interaktionsproblem i förhållanden. Programmet omfattar 14 veckomeddelanden med information och övningar. Målet med övningarna är att hjälpa till att stärka envänlig interaktion även under svåra stunder och att bemöta sig själv i den egna situationen med medkänsla. Träningsprogrammet hjälper till att förebygga konflikter i förhållanden och erbjuder praktiska verktyg för att lösa konflikter även i svåra situationer. 

Hälsosam kostrådgivning 

Kostrådgivningsprogrammet ger praktiska verktyg och tips för hälsosam och kvalitativ kost. Målet är att lära sig och motiveras att göra bra val då det gäller den egna kosten. Programmet omfattar 17 veckomeddelanden som stöder vardagsmat av god kvalitet och näringsinnehåll med hjälp av praktiska exempel, introduceras näringsämnen och bekantar man sig med märkningar på förpackningar med livsmedel. Innehållet i programmet bygger på gedigen forskning om finska näringsrekommendationer, som presenteras enkelt  i veckomeddelanden. 

Sluta röka-program  

Programmet hjälper till att förbereda personen för att sluta röka och fatta beslut om att sluta röka. Efter att beslutet har fattats, stöder programmet personen att sluta röka helt. Programmet omfattar 22 veckomeddelanden som hjälper invånaren att sluta röka och ger stöd och råd för att hålla fast vid det tagna beslutet. 

Sömnträning  

Programmet hjälper till att förbättra sömnkvaliteten och mängden sömn. Programmet omfattar 13 veckomeddelanden med råd och övningar som hjälper invånaren att tänka på sin egen sovmiljö och andra faktorer som påverkar sömnen. Med hjälp av praktiska råd kan invånaren göra förändringar för att förbättra sin egen sömn. 


I korthet:

  • Omaolos hälso-coaching uppmuntrar invånare att göra livsstilsförändringar som främjar hälsa och välbefinnande.  
  • Kunden kan starta Omaolos coaching antingen på initiativ av en professionell eller självständigt.  
  • En professionell kan se den coaching som invånaren har påbörjat om coachingen har startats från ett ärende som är synligt för den professionella. Coachingar som har sparats för sig själv kan inte granskas av den professionella.  
  • Liksom Omaolos andra tjänster bygger även coachingarna på forskad och validerad kunskap. De utgör ett mycket konkret sätt att stödja livsstilsförändringar och främja hälsosamma vanor. 

Granskning och redigering av ärenden

Frågorna för välfärdskontrollen syns på Invånarens ärende. Framför obesvarade frågor finns en vit cirkelikon. 

Du får en notifikation när kunden har svarat på en fråga. I besvarade Hälsokontroller och Livskvalitetsenkäter indikeras resultatet med en färgad (trafikljusfärger) cirkelikon, medan den besvarade Munhälsokontrollen har en grå cirkelikon. Du kan se resultaten från frågorna och de svar som kunden har angett. Du kan kopiera resultaten och/eller svaren och spara dem i t.ex. kund- eller patientinformationssystemet genom att använda funktionen “Kopiera ärende som text”. Läs mer om funktionen: 2.5 Dokumentation 

Du kan också lägga till coachningar för kundens del  i avsnittet “Coachningar” för ärendet. Läs mer om att lägga till coachningar för invånarens ärende: Lägg till coachning

För kund som har svarat på välfärdskontrollen kan det erbjudas möjlighet att boka tid med en professionell för att diskutera resultaten, om Omaolo-tidsbokningsintegrationen har aktiverats i området. Tidsbokningsrätten syns i ärendets sammanfattningsvy, och då visas ett separat avsnitt för Tidsbokningar. Kunden informeras om när tiden måste vara bokad. Läs mer om tidsbokning: 2.4 Tidsbokning.


I korthet:  

  • En separat ärende skapas för välfärdskontrollen.  
  • I ärendets Sammanfattning kan du se kundens svar på frågorna. Cirkelikonen framför frågan indikerar om den har besvarats.  
  • Du kan granska kundens svar genom att klicka på knappen under sammanfattningen av frågorna.  
  • Du kan lägga till coachning(ar) för kunden.

Lägg till välfärdskontroll

Skapa ett nytt ärende för kunden genom att välja “Skapa ärende” från arbetskön: 

Börja med att söka efter kunden som du lägger till en välfärdskontroll för med hjälp av personnumret. 

Välj typ av ärende som Välfärdskontroll

Namnge ärendet. Om du inte namnger ärendet, kopieras ärendets namn från valet i fältet Välj typ av ärende. Tillåtna tecken i ärendets namn är bokstäver och siffror samt mellanslag, punkt och minustecken. Tänk på språket också när du namnger ärendet. Namnfältet kan inte lämnas tomt. Du kan inte lägga till HTML-kod i fältet. 

Fyll i ärendets uppgifter. Diskutera alltid välfärdskontrollens ifyllnad med Invånaren innan du upprättar ärendet och fråga om samtycke till att använda tjänsten. Om invånarens ärende granskas av ett tvärvetenskapligt team, diskutera även detta med invånaren. Markera invånarens samtycke till att använda tjänsten genom att kryssa i rutan: 

Tryck på Spara-knappen. Därefter ser du en sammanfattning av det ärende du skapat. I sammanfattningsvyn kan du välja om du vill gå till arbetskön eller fortsätta till det ärende du skapat: 

I korthet:  

  • Lägg till ett nytt ärende för invånaren.  
  • Välj typ av ärende som välfärdskontroll.  
  • Fyll i uppgifterna och tryck på spara.  
  • I sammanfattningsvyn, tryck antingen på Skapa och återgå till arbetskön-knappen eller Skapa och fortsätt till ärendet. 

4.4 Välbefinnandeundersökning

Välbefinnandeundersökningen är en helhet som består av tre separata enkäter, som gör det möjligt att omfattande kartlägga invånarens hälsa, livskvalitet och eventuella hälsorisker. Välbefinnandeundersökningen fungerar professionellt, det vill säga en professionell skapar en välbefinnandeundersökning för en ny plan för invånaren. Invånaren fyller i tre enkäter relaterade till välbefinnandeundersökningen på begäran av en professionell. Det är också möjligt att koppla coaching och vägledning till välbefinnandeundersökningen och på så sätt styra invånaren mot hälsosamma och välbefinnande livsstilar. 

Välbefinnandeundersökningen är avsedd för användning inom primärvård och socialvård (inklusive tandvård). Den innehåller tre separata enkäter: 

  1. Hälsoundersökning (medicinsk enhet)  
  1. WHOQOL-BREF – livskvalitetsenkät  
  1. OHIP-14 – bedömning av munhälsostatus  

En professionell skapar en välbefinnandeundersökning för invånaren och bestämmer samtidigt till vilken arbetskön invånarens svar ska skickas. Den professionella som skapat välbefinnandeundersökningen är alltid automatiskt ansvarig för uppgiften. 

Om en professionell lägger till coaching eller coachningar i välbefinnandeundersökningen, kan han eller hon följa deras framsteg, ge ytterligare instruktioner och uppmuntra invånaren när coachningarna fortskrider. Invånaren kan också påbörja coachningar på egen hand. En professionell ser inte de coachningar som invånaren har påbörjat självständigt. 

Om det finns en bokningsintegration tillgänglig i området, kan invånaren också erbjudas en bokningsmöjlighet genom välbefinnandeundersökningens plan. Bokningen kan endast kopplas till den genomförda hälsoundersökningen eller bedömningen av munhälsostatus. Bokningsmöjligheten visas under en separat rubrik i invånarens plan. 

Välbefinnandeundersökningens roll i hälsovården  

Bakom utvecklingsarbetet för Omaolos välbefinnande helheter har det funnits ett behov av att förbättra koordineringen av vård- och serviceprocessen, särskilt för kunder som behöver många tjänster och för långtidssjuka. Omaolo erbjuder invånare ett digitalt verktyg som gör det möjligt för dem att själva följa sitt välbefinnande och arbeta tillsammans med en professionell för att främja sitt eget välbefinnande. För professionella erbjuder Omaolo en flexibel metod för att styra invånarens självvård och uppmuntra till en hälsosammare livsstil. 

Välbefinnandeundersökningens helhet kan användas för att bedöma Invånarens övergripande situation och som ett verktyg för segmentering. Med hjälp av välbefinnandeundersökningen kan invånare som gynnas av professionellt stöd identifieras så tidigt som möjligt. De kan beroende på situationen styras till att påbörja elektroniska coachningar eller vid behov direkt till den professionellas mottagning. 

Med hjälp av hälsoundersökningen är det möjligt att screena personer som har en ökad risk att drabbas av folkhälsosjukdomar som påverkar folkhälsan. Folkhälsosjukdomar är vanliga hos befolkningen och de är vanliga orsaker till dödlighet. Dessutom påverkar folkhälsosjukdomar arbetsförmågan och deras behandling kräver hälsovårdstjänster. På detta sätt påverkar folkhälsosjukdomar också nationalekonomin avsevärt. Du kan läsa mer om folkhälsosjukdomar på Institutet för hälsa och välfärds webbplats: https://thl.fi/sv/web/folkhalsosjukdomar/allman-information-om-folkhalsosjukdomar 

Det är bra att skapa separata arbetskön för invånar- och professionellt ledda hälsoundersökningar. Behandlarna för dessa uppgifter kan vara professionella som arbetar på olika platser. Alla professionella på arbetskön kan se undersökningen/planen, men endast en professionell kan vara ansvarig. 

Det bör diskuteras i förväg med invånaren att planen och resultaten av välbefinnandeundersökningen kan granskas av ett multiprofessionell team och förklara vilka som ser planen. När planen skapas, bekräftar den professionella att Invånaren har gett sitt samtycke till detta. 


I korthet:  

  • Välbefinnandeundersökningen är en helhet som består av tre separata enkäter, vilka möjliggör en omfattande kartläggning av invånarens hälsa, livskvalitet och eventuella hälsorisker.  
  • Enkäterna i välbefinnandeundersökningen är: 1) Hälsoundersökning (medicinsk enhet) 2) WHOQOL-BREF – livskvalitetsenkät 3) OHIP-14 – bedömning av munhälsostatus  
  • En professionell skapar en välbefinnandeundersökning för invånaren och bestämmer samtidigt till vilken arbetskön invånarens svar ska skickas. Den professionella som skapat välbefinnandeundersökningen är alltid automatiskt ansvarig för uppgiften.  
  • Välbefinnandeundersökningen är avsedd för invånare över 15 år. 

4.3 Hälsoundersökning

Omaolos digitala hälsoundersökning fungerar på ett invånarcentrerat sätt, vilket innebär att invånaren kan fylla i hälsoundersökningen utan en professionells initiativ direkt i Omaolo.fi-tjänstens användargränssnitt. Hälsoundersökningen bygger på Kustannus Oy Duodecims digitala hälsoundersöknings- och coachningsprogram (Duodecim STAR®). Hälsoundersökningen ingår också i Omaolos välbefinnandeundersökning. Välbefinnandeundersökningen är alltid professionellt initierad, så invånaren kan inte starta en välbefinnandeundersökning på egen hand. Läs mer om välbefinnandeundersökningen: 4.4 Välbefinnandeundersökning

Prognoserna från hälsoundersökningen är mest exakta för personer mellan 18-70 år som inte är gravida och som inte har diagnostiserats med en allvarlig sjukdom, såsom kranskärlssjukdom eller cancer.

Invånaren får som resultat av hälsoundersökningens enkät återkoppling om sitt hälsotillstånd och eventuella risker för att utveckla kärlsjukdomar. Hälsoundersökningen rekommenderar invånaren att, baserat på individuella svar, bekanta sig med relaterade länkar till HälsoBiblioteket och att utforska Omaolos välbefinnandecoachning. Efter att ha valt region visas även lokal vägledning för invånaren, om det finns lokala vägledningar relaterade till hälsoundersökningen för regionen. I den lokala servicevägledningen kan textbaserade handlingsinstruktioner ges, invånare kan vägledas att skicka sina svar till en professionell eller, genom en separat bokningsintegration, erbjudas möjligheten att boka en tid. Organisationen kan också, om den så önskar, erbjuda ytterligare information genom att lägga till länkar i Omaolo som leder till tjänster utanför Omaolo. Dessa kan erbjuda invånaren forskningsbaserad information och vägledning till kommunens eller tredje sektorns tjänster. Länkarna visas för invånaren i transaktionsvyn i avsnittet “Utforska även dessa”.

Lokala vägledningar är alltid specifika för organisationen. I hälsoundersökningarna planeras de lokala vägledningarna enligt trafikljusen:

  • Invånare som fått rött trafikljus tillhör riskgruppen för livsstilssjukdomar och förbrukar sin hälsa betydligt mer än genomsnittet med sina livsstilsval. Invånare som fått rött trafikljus rekommenderas att erbjudas möjligheten att skicka sina svar till professionella.
  • Invånare som fått gult trafikljus har enligt enkäten identifierade risker för livsstilssjukdomar och förbrukar sin hälsa något mer än genomsnittet med sina livsstilsval. Invånaren bör ta i bruk coachning och vid behov kontakta en hälsovårdsprofessionell. Invånare som fått gult trafikljus rekommenderas också att erbjudas möjligheten att skicka sina svar till professionella, eftersom även de gynnas av livsstilsförändringar och behöver stöd för att göra dessa förändringar.
  • Invånare som fått grönt trafikljus har en optimal livslängdsprognos. Dessa invånare erbjuds coachning baserat på deras individuella svar, men deras livsstil är tillräckligt bra ur hälsa och välbefinnandes synvinkel. Även invånare som fått grönt trafikljus kan erbjudas möjligheten att skicka sina svar till professionella.

Faktorer som bestämmer trafikljusets färg inkluderar kön (kvinna/man), ålder och särskilt skillnaden i livslängdsprognoser. Skillnaden i livslängdsprognoser innebär skillnaden i år mellan invånarens bästa möjliga livslängdsprognos och den livslängdsprognos som erhålls med nuvarande svar. Livslängdsprognosen bildas från en stor del av svaren på hälsoundersökningen, men inte alla. En annan färg än grön kan också erhållas enbart på grund av högt blodtryck eller undervikt, eller en kombination av högt BMI och midjemått.

Hälsoundersökningar som skickats till en professionell visas i professionellens arbetskön och hanteras på samma sätt som till exempel symtomenkäter. Läs mer om hantering av uppgifter: 2. Användning av Omaolo. I samband med hälsoundersökningen finns en flik för Coachning i transaktionsmenyn, där invånaren kan hitta självinitierade eller professionellt rekommenderade coachningar.

I korthet:  

  • Omaolos hälsoundersökning fungerar på ett invånarcentrerat sätt, vilket innebär att invånaren kan fylla i enkäten på eget initiativ i Omaolo.fi-tjänsten.
  • Hälsoundersökningar som skickats till en professionell visas i professionellens arbetskön och hanteras på samma sätt som symtomenkäter.
  • I samband med hälsoundersökningen finns en flik för Coachning i transaktionsmenyn, där invånaren kan hitta självinitierade och professionellt rekommenderade coachningar.
  • I hälsoundersökningarna planeras de lokala vägledningarna enligt trafikljusen (rött/gult/grönt).
  • Organisationen kan, om den så önskar, erbjuda ytterligare information genom att lägga till länkar i Omaolo som leder till tjänster utanför Omaolo.
  • Hälsoundersökningen bygger på Kustannus Oy Duodecims elektroniska hälsoundersöknings- och coachningsprogram (Duodecim STAR®).

Avbokning av inbjudan

En tidsbestämd granskningsinbjudan som har skapats, kan tas bort om den inte har gått ut. En inbjudan kan tas bort även om det har kommit svar på den. Eftersom Avbokningen av en inbjudan inte kan ångras, var noga med att du tar bort rätt inbjudan. 

Så här tar du bort en inbjudan: 

  1. Tryck på Meny-knappen i arbetskön-vyn.  
  1. Välj Sänd tidsbestämda granskningsinbjudningar.  
  1. Öppna den inbjudan som ska tas bort genom att trycka på Öppna inbjudan-knappen.  
  1. Tryck på Ta bort inbjudan-knappen. Obs! Knappen är endast synlig för aktiva inbjudningar.  
  1. Bekräfta avbokningen genom att trycka på Ta bort inbjudan. Du får en bekräftelse på att avbokningen lyckades med meddelandet “Avbokning av inbjudan lyckades”.  
  1. Tryck på Stäng-knappen. En lista över Sända inbjudningar visas. Den borttagna inbjudan har sparats i listans avsnitt för Utgångna.  

I korthet:  

  • En tidsbestämd granskningsinbjudan kan tas bort om den inte har gått ut.  
  • Inbjudan kan tas bort även om det har kommit svar på den.  
  • Avbokningen av en inbjudan kan inte ångras.  
  • Den borttagna inbjudan sparas i avsnittet för Utgångna bland Sända inbjudningar. 

Prenumerera på nyhetsbrevet (endast på finska)

När du prenumererar på nyhetsbrevet får du varje månad aktuell information om pågående projekt i vårt bolag och om andra aktuella frågor.