Päivystysapu 116117 mukaan 112 Suomi -mobiilisovelluksen palveluihin

112 Suomi -sovellus on uudistunut ja päivystysnumeroiden valikossa on nyt mukana Päivystysapu 116117.  Uusimmassa päivityksessä myös palvelun käyttöliittymää uudistettiin ohjaamaan käyttäjää aiempaa paremmin.

Päivystysapu 116117 -palvelun hankepäällikkö Leena Koivumäki:

Päivystysapu 116117 on osoittautunut merkittävän tärkeäksi sosiaali- ja terveydenhuollon neuvontakanavaksi, erityisesti kuluvan kevään aikana. Palvelun kattaessa jo 74,5% väestöstä on hienoa, että numero on asukkaiden löydettävissä nyt myös 112 Suomi -sovelluksen päivystysnumeroiden valikosta. Keskeisenä kanavana 112 Suomi -sovellus tarjoaa oikeaa apua ja opastaa toimimaan oikein hätätilanteessa sekä myös vähentää turhia yhteydenottoja hätänumeroon.

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Niemisen mukaan viisi vuotta sitten julkaistu 112 Suomi -sovellus löytyy jo lähes joka kolmannelta suomalaiselta.

Kehitimme sovelluksen alun perin hätäpuhelun paikantamiseen, ja vuosien varrella siitä on rakennettu isompi turvallisuuteen liittyvä palvelukokonaisuus.  Olemme pyrkineet siihen, että kaikki sovellukseen kootut palvelut liittyisivät läheisesti hätäkeskustoimintaan. Samasta paikasta löytyvien palveluiden avulla voimme ohjata ihmisiä lähestymään oikeita tahoja ja vähentää turhia yhteydenottoja hätänumeroon.

112 Suomea on kehitetty käyttäjiltä saadun palautteen ja erilaisten yhteistyöehdotusten pohjalta nopeallakin aikataululla.

Yhteistyömme on toiminut järjestelmätoimittaja Digia Oyj:n kanssa erinomaisesti, ja he ovat pystyneet konkretisoimaan tarpeemme hyvin. Kehityspolkua suunnitellessa olemme kuunnelleet herkällä korvalla sovelluksen käyttäjiä ja turvallisuustoimijoita. Esimerkiksi poikkeusolojen aikana ilmenneet käyttäjien tarpeet ovat menneet muiden kehitystöiden edelle. On kuitenkin muistettava, että vaikka itse sovellus taipuisi erilaisiin palveluihin, Hätäkeskuslaitoksen resurssit ovat rajalliset. Lennokkaimpiin ideoihin emme voi välttämättä lainsäädännön puitteissakaan taipua”, toteaa Nieminen.

Uusimmassa päivityksen myötä 112 Suomen ilme uudistui kokonaan.

Käyttöliittymäuudistuksessa kehityksen kärkenä on ollut sovelluksen käytettävyys. Toteutus on tehty palvelunäkökulmasta eli käyttäjä valitsee minkälaisesta ongelmatilanteesta on kysymys, ja sen jälkeen sovellus tarjoaa aiheeseen liittyviä palveluita,” kuvailee Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntija Sami Suomalainen .

112 Suomi -mobiilisovelluksen uusi ilme ja uudet palvelut julkaistiin 28. toukokuuta. Käyttäjien tulee päivittää sovellus, jotta kaikki uudet ominaisuudet tulevat käyttöön. Sovelluksen valikoimassa on tällä hetkellä 11 päivystysnumeroa erilaisiin ongelmatilanteisiin.

Lue Hätäkeskuslaitoksen tiedote >>

Lisätietoja:

SOTEDIGI
Leena Koivumäki
hankepäällikkö, Päivystysapu 116117
puh. 050 365 5499
leena.koivumaki@sotedigi.fi