26.04.2023

Päivystysapu 116117 on 1,7 miljoonan puhelun palvelu

Vuonna 2022 Päivystysapu 116117 -palveluun saapui yli 1,7 miljoonaa puhelua. Jos puhelut jakautuisivat tasaisesti vuoden jokaiselle tunnille, niitä tulisi liki 200. Näin ei kuitenkaan ole, vaan palvelun vilkkain päivä on tavanomaisesti lauantai. Vuosi 2023 on alkanut hieman edellisiä vuosia maltillisemmissa puhelumäärissä.

Tavoitteena on, että asukkaat ympäri Suomen osaisivat ottaa yhteyttä palveluun oikeassa tilanteessa: ennen päivystykseen hakeutumista ja tarvitessaan neuvoja äkillisiin terveysongelmiin, erityisesti päivystysaikana. Päivystysapua kuormittaa jonkin verran palveluun kuulumattomat puhelut.

Asukkaan soittaessa Päivystysapuun, tekee terveydenhuollon ammattilainen hänelle hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa asukkaan oikealla kiireellisyydellä oikeaan hoitopaikkaan tai antaa itsehoito-ohjeet. Puhelu numeroon 116117 on soittajalle maksuton. Hätätilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon 112.

Päivystysapu on käytössä lähes koko Suomessa ja se kattaa 97 % Suomen väestöstä. Ainoastaan Lapin hyvinvointialueella ja Ahvenanmaalla palvelu ei toistaiseksi ole käytössä. Lappi on näillä näkymin ottamassa palvelun käyttöön vuodenvaihteen seuduilla.

Asukkaalle palvelun järjestämisestä vastaa hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä. DigiFinland koordinoi palvelun kansallista kehittämistä ja ylläpitää 116117.fi-verkkopalvelua. Lähitulevaisuudessa on tulossa myös chat-ratkaisu Päivystysavun tarpeisiin.