Vad är det frågan om?
Omaolo är en elektronisk kanal för tjänster och ärendeskötsel inom hälso- och sjukvården, socialväsendet och mun- och tandvården. Omaolo stöder egenvård och hänvisar vid behov till ändamålsenlig hjälp. Utgångspunkten är en reform av verksamhetsmodellerna för social- och hälsovårdstjänsterna.
Med hjälp av Omaolo är det lätt att bedöma vilken slags vård man behöver och få personlig handledning inom service i den egna kommunen.
I Omaolo finns symtombedömningar och hälsokontroller för kartläggning av det egna hälsotillståndet samt välbefinnandecoachningar som främjar ett övergripande välbefinnande. Med hjälp av socialvårdens bedömning av servicebehov kan man ta reda på sin rätt till ifrågavarande tjänster.
Omaolo är en CE-märkt medicinteknisk produkt. Omaolo beviljades ett CE-certifikat enligt kraven i EU-förordningen 2017/745 (MDR) i september 2022. För invånare och yrkesutbildade personer inom hälso- och socialvården som använder Omaolo signalerar märkningen om särskilt god kvalitet och säkerhet samt dokumentering av dem.
DigiFinland ansvarar för utvecklingen och den nationella distributionen av tjänsten.
Vem deltar i samarbetet?
Tjänsten utvecklas i nära samarbete mellan DigiFinland, Kustannus Oy Duodecim samt alla kommuner, städer och sjukvårdsdistrikt som har tagit tjänsten i bruk.
Solita Oy och Mediconsult Oy är Omaolo-tjänstens applikationsutvecklare och analyspartner.
Vad gör vi?
Produktion, underhåll och stöd av Omaolo
Omaolo har varit i produktionsanvändning sedan februari 2019. Vi fungerar som producent av Omaolo-tjänsten och ansvarar i egenskap av intressegruppsaktör för produktionen, underhållet och stödet av Omaolo i samarbete med utsedda partnerleverantörer. I produktionen av tjänsten följer vi standarden ISO:13485.
Fortsatt utveckling av Omaolo
Vi ansvarar för fortsatt utveckling av tjänsten Omaolo dvs. vi inför nya innehåll, funktioner och integrationer enligt utvecklingsplanen dvs. roadmappen för Omaolo. Utvecklingsarbetet genomförs i omfattande samarbete med de organisationer som använder Omaolo. Även synpunkter av tjänstens slutanvändare och deras respons är en central del i utvecklingen av tjänsten. I utvecklingen av tjänsten följer vi standarden ISO:13485.
Stöd för ibruktagande
Vi stöder organisationerna när de ska ta tjänsten Omaolo i bruk. Den centrala principen när man inför Omaolo är att nyttan uppnås genom att ändra på verksamheten och inte enbart genom att ta i bruk en ny digital tjänst. Utgångspunkten är utveckling av verksamheten, verksamhetsmodellerna och processerna i den organisation som ska ta tjänsten Omaolo i bruk.
Vad är på gång?
Omaolo utvidgades kraftigt under 2021 och fram till slutet av året hade Omaolo 4,3 miljoner invånaranvändare, vilket kvantitativt är 2,17 miljoner fler än föregående år 2020 (antalet individuella besökare beräknade på veckonivå). Välfärdsområden som använder Omaolo har tillgång till olika helheter av Omaolo, och för dem sker en kontinuerlig utökning av innehållet och användningen.
Under 2023 har man i Omaolo gjort flera önskade och nödvändiga uppdateringar som förbättrar vyn för invånarens användargränssnitt och tjänstens funktionalitet. I tjänsten infördes en ny symtombedömning ”Symtom eller skada i tänder eller mun”, som fungerar enligt samma princip som de 16 andra befintliga symtombedömningarna. I Omaolo är det nu också möjligt att ta kontakt via blanketten Annan kontakt i sådana social- och hälsovårdsärenden som ännu inte ingår i Omaolos serviceutbud.
De största förändringarna 2023 utöver de ovan nämnda uppdateringarna är förnyandet av Omaolos visuella utseende, bl.a. den nya logotypen. Även Omaolos produktutvecklingsprocess har förnyats. Versionsuppdateringar görs nu i tätare cykler, vilket gör att utvecklings- och ändringsförslagen kan genomföras i snabbare takt.
Vill du höra mer?
Du hittar tjänsten på adressen www.omaolo.fi
Du kan bekanta dig med Omaolo och olika faser för distributionen av tjänsten i handboken Omaolo handboken.
Marika Sorvari,
utvecklingschef, tjänsten Omaolo
marika.sorvari@digifinland.fi