2.7 Avslut av behandling

Att avsluta ärenden är en viktig del av hanteringsprocessen för ärenden. På så sätt hänger inte uppgifterna kvar i arbetskön och öppna, behandlingskrävande uppgifter kan lätt hittas där. Du kan avsluta ett ärende när kundens vårdprocess i Omaolo är helt klar, och det inte finns några pågående välbefinnande coachningar och du har registrerat nödvändig information enligt din organisations anvisningar.

Kom ihåg att alltid skicka ett meddelande till kunden via Omaolo så att han eller hon vet varför ärendet avslutas och stängs. Se till att kunden har tillräckliga handlingsanvisningar och en klar förståelse för vad som händer härnäst i hans eller hennes vård. Du kan skicka en kort sammanfattning av överenskomna saker till kunden via meddelandesektionen.

Kundens vård kan fortsätta någon annanstans, även om ärendet i Omaolo avslutas. Även bokningar och öppna bokningsrättigheter förblir giltiga, även om ärendet avslutas. Att avsluta ett ärende stänger dock den relaterade pågående välbefinnande coachningen, och kunden kan inte slutföra coachningen. Avsluta inte ett ärende innan coachningen är klar eller det har överenskommits med kunden.

Ett ärende kan avslutas på tre sätt:

1.En professionell kan omedelbart avsluta ett ärende

Innan du avslutar ett ärende, skriv ett meddelande till kunden där du förklarar orsaken till avslutningen. Om du avslutar ärendet omedelbart kan kunden inte godkänna avslutningen eller kontakta ärendet.

  1. Välj ärendets Avsluta ärende-sektion.
  2. I sektionen visas en notis om det finns en giltig bokning, öppen bokningsrättighet eller pågående coachning i ärendet. Att avsluta ett ärende stänger inte bokningen eller bokningsrättigheten, men coachningen avslutas.

2. Tryck på Avsluta ärende-knappen.

  1. Bekräfta avslutningen genom att trycka på Avsluta ärende-knappen. Uppgiften stängs och ärendet avslutas omedelbart.

4.När uppgiften är stängd, visas informationstexten “Ärende avslutat [datum]” i alla sektioner av ärendet.

2. En professionell föreslår att kunden ska avsluta ärendet och kunden godkänner förslaget eller kunden svarar inte inom 72 timmar på förslaget och ärendet avslutas

Innan du föreslår att avsluta ett ärende, skriv ett meddelande till kunden där du förklarar orsaken till avslutningen. Om du föreslår att avsluta ärendet, stängs uppgiften och ärendet avslutas när kunden godkänner förslaget eller inte svarar på det i Omaolo inom 72 timmar.

1.Välj ärendets Avsluta ärende-sektion.

  • I sektionen visas en notis om det finns en giltig bokning, öppen bokningsrättighet eller pågående coachning i ärendet. Att avsluta ett ärende stänger inte bokningen eller bokningsrättigheten, men coachningen avslutas.

2. Tryck på Föreslå avslutning-knappen (bilden ovan).

  1. Bekräfta förslaget genom att trycka på Föreslå avslutning-knappen. Om kunden inte svarar inom 72 timmar, stängs uppgiften och ärendet avslutas.

När kunden har föreslagits att avsluta ärendet, visas informationstexten “Kunden har föreslagits att avsluta ärendet [datum]” i alla sektioner av ärendet. Efter förslaget kan ärendet inte avslutas omedelbart.

Om kunden avvisar förslaget genom att skicka ett meddelande via Omaolo inom 72 timmar, får du ett meddelande om detta “Kunden har lagt till ett meddelande i ärendet. Förslaget om att avsluta ärendet har inte godkänts.”. Uppgiften stängs då inte.

Du kan filtrera fram stängningsbara uppgifter i din arbetskön. Då väljs statusen “Kunden har föreslagit att avsluta ärendet” eller “Professionell har föreslagit att avsluta ärendet” från menyn.

Om kunden har fyllt i en förhandsinformationsblankett för en regelbunden kontroll utan att identifiera sig, har kunden inte tillgång till ärendet och kan inte godkänna förslaget om att avsluta ärendet. Avsluta ett sådant ärende utan kundens godkännande.

Obs! Om kunden tar bort de samtycken som är nödvändiga för användningen av tjänsten, avslutas ärendena automatiskt i kundens ärenden och uppgifterna stängs. Professionell får ett meddelande om detta. Om kunden återställer samtycken senare, återställs inte de stängda uppgifterna till arbetskön för behandling.

3.Kunden föreslår att avsluta ärendet

Kunden kan också föreslå att avsluta ärendet för en professionell, och den professionella kan godkänna eller avvisa förslaget. Professionell får ett meddelande om förslaget, och informationstexten “Kunden har föreslagit att avsluta ärendet [datum]” visas i alla sektioner av ärendet.

Godkänn eller avvisa avslutningen av vården i ärendets Avsluta ärende-sektion.

Om du godkänner att avsluta ärendet, tryck på Godkänn-knappen. Bekräfta avslutningen genom att trycka på Avsluta ärende-knappen. Därefter stängs uppgiften och ärendet avslutas.

Om du avvisar att avsluta ärendet, tryck på Avvisa-knappen. Bekräfta avvisningen genom att trycka på OK-knappen. Kunden får ett meddelande om avvisningen.

I korthet:

  • Att avsluta ärenden är en viktig del av hanteringen av ärenden.
  • Kommentera alltid till invånaren via meddelandesektionen innan du avslutar ett ärende.
  • Kontrollera först att det inte finns några pågående coachningar i ärendet innan du avslutar det!
  • Du kan föreslå att kunden ska avsluta ärendet eller avsluta ärendet omedelbart från Avsluta ärende-sektionen.
  • Invånaren kan också föreslå att avsluta ärendet. Du får ett meddelande om detta i Omaolo.

2.6 Dokumentation 

När du har hanterat kundens ärende, dokumentera ditt arbete i enlighet med enhetens anvisningar i kund- eller patientinformationssystemet. Eftersom Omaolo är en separat plattform från kund- eller patientinformationssystemet, överförs inte informationen automatiskt. 

På ärendesidan ser du de resultat som kunden har fått samt en sammanfattning som professionella har skapat baserat på svaren. Du kan se kundens svar genom att trycka på knappen “Visa alla svar”. Svaren öppnas i ett nytt fönster. 

På ärendesidan kan du kopiera ärendetexten och klistra in den i det kund- eller patientinformationssystem som din organisation använder. 

Du kan använda professionell sammanfattning för att överföra informationen. Om kund- eller patientinformationssystemet har en begränsning för textens teckenantal, kanske systemet inte accepterar hela texten vid en enda klistring. I så fall kan du kopiera längre texter i flera omgångar. Du kan till exempel kopiera texten till en textredigerare först och sedan klistra in den i mindre delar i kund- eller patientinformationssystemet. 

Observera! När du överför information från Omaolo till kund- eller patientinformationssystemet, var extra noggrann och se till att du överför informationen till rätt patients uppgifter. Detta ansvar ligger på den professionella. Om det uppstår fel vid kopiering av information till kund- eller patientinformationssystemet, kontakta din organisations dataskyddsansvariga och Omaolo-huvudanvändaren.  

Anvisningar för dokumentation 

  1. Tryck på menyn och välj “Kopiera ärendetext”. 
  1. Välj sedan vad du vill kopiera: 
  • hela ärendet  
  • frågorna i enkäten och kundens svar  
  • frågorna i enkäten, kundens svar och kundens mottagna feedback  
  • professionell sammanfattning  

Se alltid till att du väljer den mest lämpliga texten att kopiera! Följ din organisations riktlinjer för dokumentation. Observera! Om något alternativ inte är valbart, visas det nedtonat. 

  1. Tryck på “Kopiera”. De valda texterna kopieras till urklipp, där du kan klistra in dem i kund- eller patientinformationssystemet. Var noga med att koppla informationen till rätt patient. 
  1. Du får ett meddelande om att texten har kopierats till urklipp
  1. Klistra in texten i en textredigerare eller direkt i kund- eller patientinformationssystemet. Var extra noggrann med att skriva rätt information för rätt patient! 

Viktigt: När du kopierar ärendetexten från Omaolo, se till att den inte innehåller URL-länkar som kunden har lagt till. Ta bort eventuella länkar innan du sparar texten i kund- eller patientinformationssystemet. Länkar får inte klickas på. Meddela omedelbart Omaolo-huvudanvändaren i din region om länkar. Huvudanvändaren måste rapportera dem till DigiFinland-supporttjänsten. 


I korthet:

  • Omaolos information överförs inte automatiskt till kund- eller patientinformationssystemet, utan måste dokumenteras separat.  
  • Använd “Kopiera ärendetext” -knappen för att sammanfatta ärendet i urklippet.  
  • Om kund- eller patientinformationssystemet har en begränsning för antalet tecken i anteckningarna kan du klistra in texten i en textredigerare och förkorta den. 

2.5 Bokning av tid

Om en organisation som använder Omaolo har aktiverat Omaolos bokningssystem, kan kunden erbjudas möjligheten att boka en tid på resultatsidan, till exempel efter att ha svarat på en symptombedömningsenkät. Kundens bokning i Omaolo överförs automatiskt till organisationens patientinformationssystem.

Vid implementeringen av bokningssystemet kan organisationen definiera i vilka tjänster och situationer bokningsmöjligheten erbjuds, från vilken bokningskalender eller professionell kunden kan boka tid och när bokningen är synlig för kunden. Omaolos bokningssystem kräver en separat implementering. Du kan fråga din lokala Omaolo-huvudanvändare för mer information.

En professionell kan inte öppna bokningsrättigheter för en kund.

Hur fungerar bokningen i Omaolo?

En bokning kan skapas för de tjänster i Omaolo som har en definierad brådskandeklass. Läs mer om brådskandeklasser: Brådskandeklass.

Omaolos brådskandeklass definierar från vilket tidsintervall kunden erbjuds tid. Tider erbjuds kunden enligt brådskandeklassen:

Brådskandeklass Tidsintervall 
P1 0 h – 2 h 
P2 0 h – 10 h 
P3 0 h – 24 h 
P4 2 h – 72 h 
P5 (L2) 4 dagar – 7 dagar 
P6 (L3) 8 dagar – 30 dagar 
P7 (L4) 30 dagar – 365 dagar 

Bokningen kräver att invånaren autentiserar sig i Omaolo. Det är alltså inte möjligt att boka tid anonymt utan autentisering. Interaktionen sparas i kundens egna interaktioner och blir en uppgift i den professionellas arbetskön. Den professionella måste öppna och hantera dessa uppgifter, liksom andra uppgifter som kommer till arbetskön. Det räcker alltså inte att bara följa bokningskalendern i patientinformationssystemet, utan arbetskön måste följas i Omaolo.

Bokning i arbetskön

Om en kunds interaktion innefattar en bokning (kommande eller förfluten), visas den i arbetskön som en blå ikon. Du kan få fram bokningstiden och mottagningspunkten genom att trycka på ikonen.

Avbokade tider visas i arbetskön som en grå kalenderikon med ett kryss. Du kan få fram information om den avbokade tiden genom att trycka på ikonen.

Om ett ärende, till exempel en välbefinnandeundersökning, innefattar både en kommande (eller förfluten) tidsbokning och en avbokad tidsbokning, visas en blå kalenderikon med ett utropstecken i arbetskön. Du kan få fram information om tidsbokningarna genom att trycka på ikonen. 

Tidsbokning i kundens ärende  

På kundens interaktionssida visas en kommande bokning både i sammanfattningsvyn och i Bokningar-sektionen. En kommande bokning visas i de senaste händelserna i interaktionen högst upp tills bokningstiden har passerat. Orsaken till en avbokad tid visas i Bokningar-sektionen i interaktionen.

Rätt till tidsbokning i kundens ärende  

Om kunden har erbjudits möjligheten att boka tid, till exempel för att gå igenom resultaten av en välbefinnandeundersökning, meddelas om den öppna bokningsrättigheten i sammanfattningsvyn och i Bokningar-sektionen i interaktionen. Kunden kan boka tid från interaktionssidan så länge bokningsrättigheten är giltig. När kunden bokar en tid visas den i sammanfattningsvyn och i Bokningar-sektionen i interaktionen.

Observera! Om du flyttar en uppgift till en annan arbetskön när uppgiften har en öppen bokningsrättighet, stängs bokningsrättigheten. Kontrollera innan du flyttar uppgiften om det finns en öppen bokningsrättighet i uppgiften, och kommentera i så fall till kunden hur de ska agera efter flytten innan du flyttar.

Avbokad tid

Kunden kan avboka sin bokade tid via Omaolo om enheten tillåter avbokning, interaktionen inte är brådskande och det är mer än 24 timmar till den bokade tiden.

Kunden kan inte avboka tid via Omaolo om interaktionens brådskandekod är P0, P1 eller P2. Kunden kan avboka en mottagningstid även om interaktionen har avslutats. En professionell kan inte avboka kundens bokade tid via Omaolo.

När kunden avbokar en tid frågas de efter orsaken till avbokningen. De alternativ som kan väljas är:

  • Mina symptom har förbättrats
  • Jag har flyttat tiden på annat sätt
  • Annat: Kunden kan vid behov skriva in orsaken i textfältet

Avbokningen av en bokning visas i sammanfattningsvyn för interaktionen. Orsaken till avbokningen visas i Bokningar-sektionen i interaktionen under rubriken Tidigare bokningar.

Flyttad bokning

Kunden kan flytta sin bokade tid via Omaolo om enheten tillåter flytt av tid, interaktionen inte är brådskande och det är minst 12 timmar till den bokade tiden. Kunden kan inte flytta en mottagningstid via Omaolo om interaktionens brådskandekod är P0, P1 eller P2. Kunden kan flytta en mottagningstid även om interaktionen har avslutats. Kunden kan flytta tiden till en annan mottagningspunkt inom samma enhet om det finns lediga tider.

Flytt av en bokning visas i sammanfattningsvyn för interaktionen: “Kunden [Kundens_namn] har ändrat sin bokning: [Interaktionens_namn], ny tid är [datum], [mottagningspunkt]”. Den nya mottagningstiden visas i arbetskön samt i sammanfattningsvyn och i Bokningar-sektionen i interaktionen.


I korthet:

  • En organisation som använder Omaolo kan aktivera Omaolos bokningsintegration, vilket ger kunden möjlighet att boka tid i Omaolo.
  • Omaolos brådskandeklasser definierar från vilket tidsintervall kunden erbjuds tider.
  • Bokningen sparas direkt i organisationens patientinformationssystem.
  • Bokningen blir en uppgift i den professionellas arbetskön. Dessa uppgifter måste också öppnas och hanteras.
  • En professionell kan inte öppna bokningsrättigheter för en kund, utan kunden bokar själv tiden efter att ha fyllt i ett formulär som bokningsmöjligheten är kopplad till.
  • Invånaren kan flytta eller avboka sin bokade tid via Omaolo om enheten tillåter avbokning, interaktionen inte är brådskande och det är mer än 24 timmar till den bokade tiden.
  • Kunden kan inte flytta eller avboka tid via Omaolo om interaktionens brådskandekod är P0, P1 eller P2. En professionell kan inte avboka kundens bokade tid via Omaolo.

 

Professionell sammanfattning

Den professionella sammanfattningen hjälper till att förstå den övergripande informationen i kundens fall. Sammanfattningen är också enkel att kopiera till organisationens patientinformationssystem. 

Du hittar den professionella sammanfattningen i kunden ärendesammanfattning. I sammanfattningsvyn kan du granska kundens resultat eller se alla kundens svar genom att trycka på knappen Se alla svar. Svaren öppnas i ett nytt fönster. 

Du kan utnyttja den professionella sammanfattningen när du dokumenterar patientens vård i din organisations patientinformationssystem. Läs mer om dokumentation: 2.6 Dokumentation

Du kan också se kundens svar när du skriver ett meddelande till kunden; när du skriver ett meddelande till kunden på en ärendesida som innefattar ett formulär som kunden har fyllt i, kan du öppna kundens svar på skärmen samtidigt genom att trycka på ”Visa formulärsvaren”. 

Kundens svar öppnas på höger sida av webbläsarfönstret. Om ärendet innefattar flera ifyllda formulär, tryck på knappen Visa formulärsvaren och välj det formulär du vill se från den öppnade menyn. 


I korthet: 

  • Den professionella sammanfattningen hjälper till att urskilja väsentlig information i kundens ärende.
  • Du hittar den professionella sammanfattningen i kundens ärendesammanfattning
  • Sammanfattningen är också enkel att kopiera till organisationens patientinformationssystem.

Andra öppna ärenden

Om kunden har flera öppna ärenden i Omaolo, kan du öppna en lista på skärmen över kunden andra öppna ärenden. Du kan endast se de ärenden som finns i de arbetsköer du har tillgång till. Listan visar de 50 äldsta öppna ärendena. I listan visas antalet öppna ärenden samt ärendets ankomsttid, ämne, ansvarig person och uppgiftens status. Från listvyn kan du inte gå direkt till ärendet. För kunden andra öppna ärenden visas en informationsikon och en länk för arbetskön, och på ärendesidan finns en länk till ärendena i titelfältets metadata. 

Även i vyn för att skapa ett nytt ärende finns en länk till ärendena om kunden redan har öppna ärenden i de arbetsköer som är synliga för dig. 

Så här ser du kundens andra öppna ärenden 

I arbetskön på ärendets ytterligare information finns en blå nummerikon om kunden har flera öppna ärenden. Numret anger antalet öppna ärenden i de arbetsköer som är synliga för dig. Om kunden endast har ett öppet ärende finns det inget nummer i ärendets ytterligare information. 

Tryck på länken Se andra öppna ärenden. Ärendena listas på skärmen. 

På ärendesidan i titelfältet finns en länk till kunden öppna ärenden om det finns fler än ett synligt i arbetskön. Efter länken Se öppna ärenden finns antalet öppna ärenden inom parentes. 

Öppna listan över öppna ärenden genom att trycka på länken Se öppna ärenden i titelfältet 

Om det uppstår ett fel vid sökningen av öppna ärenden, visas ett felmeddelande ”Fel vid sökning av andra ärenden” istället för länken Se andra öppna ärenden på ärendesidan. Du kan försöka söka ärendena igen genom att uppdatera webbläsarens sida eller söka efter kunden ärenden i arbetskön med kundens personnummer. 

Du kan stänga listan över ärenden genom att trycka på Stäng-knappen eller tangentbordets Esc-knapp. 

Om du också vill se avslutade ärenden (stängda uppgifter), filtrera uppgifterna i arbetskön efter personnummer och status. 


I korthet:

  • Om kunden har flera öppna ärenden i Omaolo, kan du öppna en lista på skärmen över kunden andra öppna ärenden
  • Du kan endast se de ärenden som finns i de arbetsköer du har tillgång till

Kundinformation

När en boende har fyllt i en enkät i Omaolo, som resulterar i ett ärende, kan han eller hon kallas för kund. I detta skede bildas en vårdrelation till en professionell, som granskar kundens information och leder honom eller henne till lämplig hjälp. 

Du kan se kundens kontaktinformation på ärendesidan: namn, e-postadress och telefonnummer. Förutom kontaktinformationen kan du kontrollera om kunden har aktiverat e-post- och sms-notiser i tjänsten och gett tillstånd att använda telefonnumret i Omaolos ärenden. Detta tillstånd behövs för att du ska kunna kontakta kunden via telefon eller sms. 

Tryck på Meny-knappen och välj ”Kundinformation”: 

Kundens givna samtycken 

Mottagandet av e-post- och sms-notiser visas med röd/grön färgkod och texten Ej aktiverat vs. Aktiverat. Från Omaolo kan följande notiser skickas till kunden: 

  • en professionell har lagt till ett meddelande 
  • en professionell har lagt till en handlingsanvisning 
  • en professionell har lagt till en uppgift 
  • en professionell har lagt till en coaching 
  • en professionell har föreslagit att avsluta behandlingen. Om kunden inte vill avsluta behandlingen, måste han eller hon skicka ett meddelande till den professionella inom 72 timmar i Omaolo 
  • en professionell har avvisat förslaget att avsluta behandlingen. 

En identifierad kund måste lägga till sitt telefonnummer i Omaolo när han eller hon skickar en symtombedömning, tjänstebedömning eller resultat av en självständig hälsokontroll till en professionell. Kunden kan dock neka till telefonkontakt. Kundens tillstånd att använda telefonnumret för samtal och sms-kontakt visas med röd/grön färgkod på följande sätt:

Telefonnumrets användningstillstånd Förklaring  
Grön: Aktiverat Identifierad användare: Användningstillstånd beviljat. 
Röd: Ej aktiverat Identifierad användare: Inget användningstillstånd. Anonym användare: Inget telefonnummer angivet.  

Om kunden tar bort de samtycken som krävs för att använda Omaolo och beslutar att avsluta användningen av Omaolo, upphör också tillståndet att använda telefonnumret. Efter detta får den professionella inte ringa kunden om det enda tillståndet för samtal har varit i Omaolo. 

Obs! Från och med version 3.2.6 kan kunden endast skicka vissa typer av förhandsformulär för regelbundna kontroller utan stark autentisering. Om det finns tidigare anonymt skickade symtom- och tjänstebedömningar i arbetskön, observera att kunden inte har tillgång till ärendesidan för att till exempel läsa meddelanden eller godkänna den föreslagna stängningen av ärendet. Kontrollera kundens information och kontakta kunden på det sätt han eller hon har angett. 


I korthet:

  • Du kan se kunden kontaktinformation på ärendesidan: namn, e-postadress och telefonnummer
  • Förutom kontaktinformationen kan du kontrollera om kunden har aktiverat e-post- och sms-notiser i tjänsten och gett tillstånd att använda telefonnumret i Omaolos ärenden. Detta tillstånd behövs för att du ska kunna kontakta kunden via telefon eller sms. 
  • Om kunden tar bort de samtycken som krävs för att använda Omaolo och beslutar att avsluta användningen av Omaolo, upphör också tillståndet att använda telefonnumret. Efter detta får den professionella inte ringa kunden om det enda tillståndet för samtal har varit i Omaolo. 

Kommunikation med kunden

Kommunikation med kunden är en central del av Omaolos funktion och underlättar att leda kunden genom tjänstens olika skeden. Varje formulär som invånaren fyller i och skickar till den professionella skapar en kundservice där även en Meddelanden-sektion alltid ingår. Det är särskilt viktigt att kommunicera med kunden när det sker förändringar i kundens ärende. Kom därför alltid ihåg att skicka ett meddelande till kunden om du överför hans/hennes ärende till en annan professionell eller om du avslutar ärendet. I dessa situationer är det viktigt att tydligt kommunicera med kunden om hur han/hon ska agera i situationen och därmed se till att kunden inte lämnas utan tydliga fortsatta instruktioner.

Flera professionella kan skicka meddelanden till kunden genom ärendet, och professionella kan se varandras meddelanden i ärendet.

Kunden kan lägga till ett meddelande till den professionella i sin symptombedömning, tjänstebedömning eller hälsokontroll, även om den ännu inte är under behandling av den professionella. Kontrollera eventuella meddelanden som kunden har skickat i Meddelanden-sektionen av ärendet. Om du tar upp uppgiften själv kommer du framöver att få en notis om meddelanden som kunden har skickat.

Både den professionella och kunden kan lägga till bilder och pdf-filer som bilagor till meddelandet. Observera följande om bilagor:

  • du kan lägga till högst fem bilagor
  • i ett meddelande den maximala storleken på en bilaga är 20 megabyte. En pdf-bilaga får ha högst 500 sidor.
  • tillåtna filformat är jpeg, png och pdf.

Du kan enkelt kommunicera med kunden:

  1. Välj Meddelanden-sektionen i ärendet.
  1. Skriv ditt meddelande i textfältet.
  • Kontrollera att du har lagt till rätt bilagor. Du kan ta bort en felaktig bilaga med ett kryss innan du skickar meddelandet.
  • Om du vill lägga till en bilaga, klicka på plustecknet. Om du inte kan lägga till bilagan ser du ett felmeddelande.
  1. Tryck på Skicka-knappen. Under meddelandet visas avsändarens namn, tidpunkt för sändning och meddelandets status (Skickat eller Sett). Bilagorna följer med meddelandet.

Meddelanden som skickats av kunden och den professionella visas ovanpå varandra i samma meddelandetråd, med det senaste meddelandet längst ner. Dina egna meddelanden är blå och andras meddelanden är grå. Ett kvitto visas under meddelandet när kunden har sett det. Kunden får också ett kvitto på sitt meddelande när den professionella har sett det. Om flera professionella har skickat meddelanden genom kundservicen kan du också se deras status.

  • När ett meddelande har skickats men kunden ännu inte har sett det, visas en grå markering och texten Skickat under meddelandet.
  • När kunden har sett meddelandet visas en blå dubbelmarkering och texten Sett under meddelandet.

Om kunden har skickat bilagor följer de med meddelandet. Obs! När du registrerar ärendet och kopierar ärendetexten (val: hela ärendet), kopieras namnen på bilagorna med ärendetexten. Spara bilagorna i kund- eller patientinformationssystemet enligt din enhets anvisningar.

  • Att spara en bild: Öppna bilden genom att klicka på den. Klicka sedan på bilden med musens högerklick och välj Spara bild som.
  • Att spara eller skriva ut en pdf-fil: Klicka på bilagan och välj att spara eller skriva ut filen från alternativen.

När du skriver ett nytt meddelande bevaras meddelandets utkast även om du besöker andra delar av ärendet innan du skickar meddelandet. Meddelandets utkast försvinner dock om du lämnar ärendesidan.

Innan du lämnar ärendesidan frågar Omaolo dig om du vill lämna utan att skicka meddelandet eller påminner dig om det osparade meddelandet. Meddelandets utkast försvinner utan bekräftelse om du laddar om sidan eller lämnar Omaolo utan att logga ut. Om du håller på att avsluta ett ärende där det finns ett oskickat meddelande ser du en varning om det oskickade meddelandet. Meddelandets utkast försvinner om du avslutar ärendet innan du skickar meddelandet.

Om kunden har lagt till URL-länkar i meddelandet får du inte klicka på dem under några omständigheter. Rapportera omedelbart länkarna till din regions Omaolo-huvudanvändare. Huvudanvändaren måste rapportera dem till DigiFinland för supporttjänster.

När du skriver ett meddelande till kunden på en sida för ett ärende som innefattar ett formulär som kunden har fyllt i, kan du öppna kundens formulärsvar eller Annan kontakt samtidigt på skärmen. Klicka på Visa formulärsvar eller Visa Annan kontakt under textfältet. Svaren eller Annan kontakt visas på höger sida av webbläsarfönstret.

Om ärendet innefattar flera ifyllda formulär, tryck på Visa formulärsvar-knappen och välj det formulär du önskar från den öppnade menyn. 

När kunden svarar på ditt meddelande i Omaolo får du en notis om detta och dessutom visas en blå ikon på raden för det ärendet i arbetskön där det finns nytt innehåll. Den blå ikonen visas också i ärendets flikmeny under Meddelanden-fliken när kunden har skickat dig ett meddelande i Omaolo.

Kunden måste tillåta e-post- och sms-notiser från Omaolo för att få en påminnelse om ett meddelande som har kommit till Omaolo via e-post eller sms.

Obs! Från och med version 3.2.1 kan kunden endast skicka vissa förhandsinformation för regelbundna kontroller utan stark autentisering. Om det finns tidigare anonymt skickade symptom- och tjänstebedömningar i arbetskön, observera att kunden inte har tillgång till ärendesidan, t.ex. för att läsa meddelanden eller godkänna det avslut av ärendet som du har föreslagit. Kontrollera kundens uppgifter och kontakta kunden enligt den kontaktmetod som han/hon har angett.

Att ta bort ett meddelande  

Du kan ta bort det meddelande du har skickat så länge kunden inte har sett det. Du kan göra detta genom att klicka på texten Ta bort meddelande under meddelandet. Ett meddelande om det borttagna meddelandet kvarstår i meddelandetråden. Kunden kan också ta bort det meddelande han/hon har skickat som ännu inte har setts.


I korthet:

  • Du kan kommunicera med kunden i kundservicens Meddelanden-sektion.
  • Kom alltid ihåg att skicka tydliga instruktioner till kunden om det sker förändringar i ärendet eller om du håller på att avsluta det.
  • Meddelandets utkast bevaras även om du besöker andra delar av ärendet innan du skickar meddelandet.
  • Du kan öppna kundens formulärsvar eller Annan kontakt genom att klicka på Visa formulärsvar eller Visa Annan kontakt.
  • Du kan ta bort det meddelande du har skickat så länge kunden inte har sett det. Kunden kan också ta bort det meddelande han/hon har skickat som ännu inte har setts.

Redigering av ärende

Du kan redigera kundservice genom att trycka på den uppgiftsrad du önskar i arbetskön, vilket öppnar Kundservice-vyn. På vänster sida av Kundservice-vyn ser du en meny med de olika avsnitten av kundservice. Du kan redigera följande avsnitt:

1. Mål  

Målet är fritt formulerad text. Ofta är målet ett långsiktigt mål. I kundservice definieras målet i ord, tillsammans med kunden, i kundens egna ord.

Du kan lägga till ett mål genom att trycka på knappen “Lägg till mål”. Du kan redigera det formulerade målet genom knappen “Redigera mål”. Skriv målet i textfältet. Du kan inte lägga till HTML-kod i textfältet. Observera att teckengränsen är 1 000 tecken. Spara målet genom att trycka på “Spara”-knappen. Du kan återgå till kundservice utan att spara genom att trycka på “Avbryt”-knappen.

Definierade mål kan inte tas bort. Invånaren får meddelanden om de definierade målen i sin Omaolo-tjänst, och de visas för honom/henne i det ärende som den professionella har definierat dem för. 

2. Uppgifter  

I Uppgifter-sektionen kan du lägga till uppgifter för kunden. En uppgift kan till exempel vara en fritt formulerad handlingsinstruktion för kunden eller en begäran om att fylla i en symtombedömning. Du kan lägga till en uppgift på det språk som ärendet skapades på. 

Genom den öppnade vyn kan du välja en uppgift från rullgardinsmenyn under “Lägg till uppgift”. Välj en tidsperiod när kunden kan börja uppgiften. Obs! Den aktuella dagen är förifylld i fältet “Tidigast startdatum”; ändra det vid behov. Lägg till det senaste startdatumet om du vill. Om du inte lägger till det senaste startdatumet, kommer uppgiften att märkas med “Gör [starttid] efter”. Om du lägger till det senaste startdatumet, kommer uppgiften att märkas med “Gör [starttid]-[sluttid]”. Tryck slutligen på “Spara”-knappen.

Du kan lägga till en fri form av handlingsinstruktion i texten med en länk. Länken måste börja med antingen ordet http eller https, och det får inte finnas några skiljetecken som punkt, komma, utropstecken eller frågetecken efter länken. Länken kan vara bland annan text separerad med mellanslag. Om länken är i slutet av meddelandet, får du inte skriva en punkt direkt efter länken. Du kan inte lägga till HTML-kod i textfältet.

Definierade uppgifter kan inte tas bort. Invånaren får meddelanden om de definierade uppgifterna i sin Omaolo-tjänst, och de visas för kunden i det ärende som den professionella har definierat dem för.

3. Coachningar  

I avsnittet Coachning kan du lägga till en coachning för invånaren och följa coachningens framsteg. Invånarens självinitierade coachningar visas inte för professionella. Tryck på knappen “Lägg till coachning” i avsnittet Coachning:

Välj den coachning du önskar från det öppnade fönstret och ange det tidigaste och senaste startdatumet för coachningen. Tryck slutligen på “Spara”.

4. Meddelanden  

Du kan kommunicera säkert med kunden via kundservice. Meddelandet skickas genom att skriva i textfältet och trycka på “Skicka”-knappen:

5. Avsluta behandling  

Både professionella och kunden kan föreslå att behandlingen avslutas. Som professionell kan du avsluta behandlingen omedelbart eller föreslå att behandlingen avslutas för kunden genom att trycka på knappen Avsluta behandling. Om du vill avsluta behandlingen omedelbart, välj Avsluta behandling. Om du vill föreslå att kunden avslutar behandlingen, välj Föreslå avslutning

Förslaget om att avsluta behandlingen förmedlas till kunden. Kunden kan godkänna att ärendet avslutas eller inte. Om kunden godkänner att behandlingen avslutas, stängs ärendet och flyttas till det förflutna, och uppgiften tas också bort från arbetskön. Om kunden inte godkänner att behandlingen avslutas, kan denne registrera sitt eget svar, som den professionella ser. Du får också ett meddelande om att kunden inte godkänner att behandlingen avslutas. Om kunden inte svarar något på behandlingsavslutningen inom 72 timmar, avslutas behandlingen automatiskt och ärendet stängs. 

Se alltid till att det inte finns några aktiva bokningar för kundservice innan du avslutar det. Kom också ihåg att kommentera avslutningen av kundservice till kunden! Du skulle inte heller avsluta ett samtal utan att säga något, eller hur?

Kunden kan föreslå att den professionella avslutar behandlingen. I samband med avslutningen anges orsaken till avslutningen. den professionella får ett meddelande om detta. den professionella kan godkänna att behandlingen avslutas eller inte. Om den professionella godkänner att behandlingen avslutas, stängs ärendet och flyttas till det förflutna, och uppgiften tas också bort från arbetskön. Invånaren får också ett meddelande om den professionella inte godkänner att behandlingen avslutas. 


I korthet:

  • Du kan redigera ärendet genom att trycka på det i arbetskön.  
  • Du kan redigera mål eller uppgifter, kommentera ärendet eller stänga ärendet. 
  • Både den professionella och kunden kan föreslå att behandlingen avslutas.  
  • Förslaget om att avsluta behandlingen kommer i dina egna meddelanden och kan antingen godkännas eller avvisas.  
  • Den professionella kan också avsluta behandlingen omedelbart utan invånarens godkännande. 

 

Skapande av ärende

När en invånaren som inte har Omaolo kommer till mottagningen, kan en professionell skapa ett nytt ärende för honom eller henne. På så sätt finns redan ett ärende i Omaolo när invånaren loggar in och tar det i bruk. Den professionella kan använda färdiga modeller för att skapa ärendet. Den professionella som skapar ärendet är som standard ansvarig för det. 

Obs! Ett ärende kan endast skapas för en person över 15 år. 

Börja skapa ett ärende för invånaren genom att trycka på Meny-knappen i Arbetskön-vyn och välja Skapa ärende

Invånaren kan endast sökas med personnummer av patientsäkerhets- och dataskyddsskäl. Ange invånarens personnummer och tryck på Sök-knappen: 

Om invånaren inte finns i Omaolo, ber tjänsten den professionella att lägga till en ny i invånare. Komplettera invånarens information, välj arbetskön och typ av ärende om du vill, och bekräfta att invånaren har gett sitt samtycke till att använda tjänsten. Därefter trycker du på Spara-knappen. Tjänsten ber den professionella att kontrollera sammanfattningen och godkänna den med Godkänn-knappen. 

Efter personsökningen visar Omaolo uppgifterna för den invånare som sökts med personnummer, såsom namn och tidigare ärenden: 

Genom att trycka på Visa ärenden-länken ser du en lista över alla kundens ärenden på de arbetskön där du har behörighet. Från listan kan du inte gå direkt till ett aktivt ärende. Du kan återgå till att skapa ärendet genom att trycka på Stäng-knappen. 

Skapa ett nytt ärende genom att komplettera ärendets information: 

A) I fältet Välj typ av ärende definieras typen av ärende från en rullgardinsmeny. Typen av ärende uppdateras till sammanfattningen och arbetskön som namnet på ärendet. 

B) I fältet Välj språk för ärendet definieras ärendets språk från en rullgardinsmeny. Namnet på ärendet uppdateras automatiskt enligt språkvalet. 

C) I fältet Namnge ärendet skrivs namnet på ärendet om du vill ändra namnet på ärendet. Tillåtna tecken förutom bokstäver och siffror är mellanslag, punkt och bindestreck. Tänk på språkvalet när du namnger ärendet. 

D) I fältet Välj arbetskön definieras från en rullgardinsmeny vilken arbetskön det nya ärendet ska styras till. 

E) Välj ärendets brådskande från rullgardinsmenyn. Om du inte definierar brådskande, blir ärendets standardbrådskande P2 (för förhandsinformation för periodiska undersökningar P7). Observera att uppgifter visas på arbetskön så att de mest brådskande uppgifterna visas först på arbetskön. 

Inom samma brådskandeklass visas den äldsta uppgiften (tidsstämpel) först. Om brådskande och tidsstämpel är desamma, används alfabetisk ordning. 

I ett ärende skapat av en professionell ändras brådskande automatiskt om kundens formulärsvar ger en mer brådskande kod än vad som varit i ärendet. 

Om det uppstår ett fel vid laddning av brådskande, visas ett felmeddelande för dig. I händelse av fel, ladda om sidan 

När du har fyllt i ärendets information och markerat kundanvändarens samtycke, tryck på Spara-knappen. Därefter ser du en sammanfattning av det ärende du har skapat. I sammanfattningsvyn väljer du om du vill gå till arbetskön härnäst (Skapa och återgå till arbetskön) eller till den sida du har skapat för ärendet (Skapa och fortsätt till ärendet). Om du fortsätter till ärendet kan du lägga till till exempel ett meddelande eller en uppgift till ärendet härnäst. 

I korthet: 

  • En professionell kan skapa ett ärende med Meny-knappen Skapa ärende-funktionen.  
  • Kunden kan endast sökas med personnummer av säkerhetsskäl. 
  • Ett nytt ärende skapas genom att fylla i ärendets information. 
  • Välj arbetskön, ärendetyp, språk och brådskandeklass. Om ingen brådskande väljs, blir ärendets brådskandeklass P2, förutom för förhandsinformation för periodiska undersökningar P7.  
  • Fråga användaren om samtycke till att använda tjänsten och markera kryssrutan.  
  • Godkänn ärendet eller avbryt genom att trycka på Avbryt-knappen. 

2.4 Kundkontakt

Kundkontakten kan initieras av kundens inskickade symptombedömning, tjänstebedömning eller hälsokontroll, eller av en professionell skapad kontakt, såsom en hälsoundersökning eller en förhandsinformation för en regelbunden kontroll. Professionella ser på arbetskön som uppgifter de kundkontakter som skickats till dem av kunden eller som de har skapat för kunden. Kundkontakter som kunden har sparat endast för sig själv i Omaolo visas inte på arbetskön. 

Formuläret som kunden fyller i skickas till den professionella på det språk som kunden har använt. Om kunden ändrar användargränssnittets språk eller kommunikationsspråket (språket för meddelanden), påverkar inte ändringen språket på kundens tidigare kundservice eller meddelanden. Till exempel visas en symptombedömning som fyllts i på finska i Omaolo på finska, även om kunden senare byter språk till svenska.

Delar av kundservice:

  1. Sammanfattning: I sammanfattningen ser du en översikt av de senaste händelserna i kundservice (de tre senaste), kundens resultat och den professionellas sammanfattning.
  2. Mål: I mål-sektionen ser du det mål du har definierat, kunden har definierat själv eller ni har definierat tillsammans för att främja behandlingen. Målet kan till exempel vara att se till att kunden får tillräcklig hydrering eller instruktioner för daglig dosering av smärtstillande medel.
  3. Bokningar: Om organisationen har en bokningsintegration med Omaolo, visas kundens bokningar i detta avsnitt.
  4. Uppgifter: I uppgiftssektionen kan du lägga till en fri form av handlingsinstruktion för kundens ärende och sätta en start- och sluttid inom vilken kunden bör utföra uppgiften.
  5. Coachning: I coachningssektionen visas kundens Hälso-coaching relaterade till kundservice. Obs! Detta inkluderar inte Hälso-coachingar som kunden har påbörjat självständigt.
  6. Meddelanden: På meddelandefliken kan ni diskutera kundens behandlingsframsteg eller ställa klargörande frågor till varandra vid behov.
  7. Avsluta kundservice: Du eller kunden kan föreslå att avsluta kundservice. Kunden kan också avsluta kundservice innan den professionella har tagit ärendet. Då försvinner ärendet från arbetskön och kan inte visas; kunden har avslutat kundservice innan den började. Den professionella kan avsluta kundservice utan kundens samtycke, men alltid innan kundservice avslutas bör kunden meddelas varför du föreslår att avsluta kundservice och försäkra dig om att kunden har nödvändiga handlingsinstruktioner.

Du kan navigera till olika delar av kundservice genom att klicka på önskad rubrik i innehållsförteckningen som visas till vänster:

Under kundkontaktens rubrikfält (metadata) finns en anteckning ‘Ställföreträdande kontakt’ om en vårdnadshavare har skickat in kundkontakten för ett barn under 15 år. 

En vårdnadshavare kan hantera ärenden i Omaolo för ett barn under 15 år om de är registrerade som vårdnadshavare i befolkningsregistret. Vårdnadshavaren kan göra en annan typ av kontakt för barnet. Kundservice för en vuxen är inte tillgänglig i Omaolo.

Genom kundens kundkontaktmeny kan du se invånarens kontaktinformation och granska de samtycken som kunden har gett.

I korthet:

  • Kundservice skapas i Omaolo från ifyllda bedömningar och enkäter som skickats till professionella eller sparats för sig själv. Kundservice som sparats för sig själv visas inte för professionella.
  • Att skapa kundservice kräver alltid att kunden autentiserar sig i tjänsten.
  • En professionell kan också skapa kundservice för kunden tillsammans, till exempel i samband med ett mottagningsbesök. Då kan kundservice fungera som ett verktyg för kommunikation och samarbete mellan den professionella och kunden.
  • Du kan navigera till olika delar av kundservice genom att välja önskad sektion från kundservice-menyn på vänster sida.
  • Från kundkontaktmenyn hittar du kundens kontaktinformation och kan granska de samtycken de har gett. 

Arbetsbordsintegration

Om din organisation använder Omaolos arbetsbordsintegration kan du gå från kund- eller patientinformationssystemet till Omaolo utan separat inloggning. Du kan se din enhets arbetskön i Omaolo eller direkt de ärenden för den kund som är vald i kund- eller patientinformationssystemet. På detta sätt kan du se ärenden i Omaolo för den kund som är vald i kund- eller patientinformationssystemet. 

Obs! Kom ihåg att alltid kontrollera att du är i rätt patients ärende! 

  1. När en kund är vald i patientinformationssystemet, gå till Omaolo via en separat länk/ikon.  
  1. Välj enhet.  
  • Obs! Att byta enhet under sessionen tar bort patientkontexten.  
  1. Du ser de valda kundens ärenden som uppgifter i arbetskön.  
  • Om kunden endast har ett aktivt ärende visas det ärendet direkt i Omaolo.  
  • Om kunden inte har några ärenden i den valda enheten, visas ett felmeddelande ‘Fel i sökningen’ i kundkolumnens sökfält. 
När du har gått till arbetskön så att en kund är vald i patientinformationssystemet, är valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ på, och kundkolumnens sökfält visar den valda kundens personnummer i patientinformationssystemet bleknat och det kan inte ändras eller tas bort. 

Du kan också filtrera den valda kundens ärenden med andra filter. Observera att när du inaktiverar de filter du lagt till själv med funktionen ‘Ta bort filter’, inaktiveras alla andra filter förutom kundfiltret. 

Du kan inaktivera filtreringen för kunden genom att stänga av valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’, varefter det visas grått. Alla filter, inklusive eventuella filter du lagt till själv, inaktiveras och arbetskön visar alla kundens ärenden. Du kan fortsätta att hantera alla uppgifter på arbetskön som vanligt. 

Om du vill återaktivera filtreringen och återigen endast se den valda kundens ärenden, slå på valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ igen. Arbetskön visar ärenden i patientinformationssystemet för den valda kunden. 

Obs! Valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ är endast synligt om du har gått till Omaolo så att en kund har varit vald i patientinformationssystemet. Funktionen inaktiveras om du byter enhet under sessionen. 

När du har varit på den valda kundens ärendesida och går tillbaka till arbetskön via länken ‘Tillbaka till arbetskön’, stängs valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ av, men filtreringen för kunden och eventuella andra filter du lagt till är fortfarande aktiva. Filtreringen för kunden är nu möjlig att inaktivera från sökfältets kryssruta. Om du vill se alla kunders ärenden, ta bort kundfiltret från sökfältets kryssruta eller välj ‘Ta bort filter’, vilket inaktiverar alla filter. 

Om valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ är på och du inaktiverar de filter du lagt till själv med funktionen ‘Ta bort filter’, inaktiveras alla andra filter förutom kundfiltret.

I arbetsbordsintegrationen kan du också gå till Omaolo så att ingen kunden är vald i patientinformationssystemet. Då görs ingen filtrering och arbetskön visar alla kunders ärenden. 

När du avslutar användningen av Omaolo och återgår till patientinformationssystemet, logga ut från Omaolo. 


I korthet:

  • Om din organisation använder Omaolos arbetsbordsintegration kan du gå från patientinformationssystemet till Omaolo utan separat inloggning.  
  • Kom alltid ihåg att kontrollera att du är i rätt patients ärende när du växlar mellan Omaolo och patientinformationssystemet!  
  • När du har gått till arbetskön och en kund är vald i patientinformationssystemet, är valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ aktiverat. Du kan ändra filtreringen.  
  • När du avslutar användningen av Omaolo och återgår till patientinformationssystemet, logga ut från Omaolo. 

Filtrera uppgifter från arbetskön 

I arbetskön visas uppgifter enligt standardfiltret.

Standardläget i arbetskön är ‘Under behandling’ Om du vill kan du begränsa de uppgifter som visas i arbetskön genom att använda följande filter:

  • uppgiftens brådskande natur
  • uppgiftens ankomstdatum
  • uppgiftens ämne kundens personnummer
  • uppgiftens ansvarsperson (i uppgifter reserverade i gruppens arbetskön)
  • uppgiftens status (endast i arbetsutrymmet för regelbundna kontroller)
  • barnets / elevens personnummer (endast i arbetsutrymmet för regelbundna kontroller).

Du kan använda flera filter samtidigt.

Så här filtrerar du uppgifter:

  1. Lägg till de filter du vill ha från filtermenyn.
  2. Starta sökningen genom att trycka på Filtrera-knappen.
    • Om du vill ångra de ändringar du gjort i filtren, tryck på Ångra ändringar-knappen. Återställningen återgår till den tidigare sökningen.

Efter filtreringen är sökfältet markerat med blå färg. Om du har valt ett alternativ visas det direkt i sökfältet. Om du har valt flera alternativ visas antalet valda alternativ i sökfältet.

VIKTIGT! Om du använder filter, kom ihåg att ta bort de filter du lagt till så att standardfiltret återställs.

Du kan ta bort alla filter på en gång genom att välja Ta bort filter i arbetskönens vy. Funktionen är synlig endast när filter används.

Du kan ta bort ett enskilt filter genom att klicka på krysset i sökfältet. Du kan också ta bort Statusfiltret genom att välja standardläget ‘Under behandling’.

De filter du lagt till förblir aktiva när du byter arbetskön eller när du går tillbaka till arbetskön från kundens sida via länken Tillbaka till arbetskön. Alla filter avaktiveras när du går tillbaka till arbetskön från kundens sida via arbetskön-länken i sidhuvudet eller via Omaolo-logotypen. Om det uppstår ett fel vid laddning av filtermenyns alternativ visas ett felmeddelande. I händelse av ett fel, försök att ladda alternativen igen.

1. Filtrera efter brådskande natur  

Du kan filtrera uppgifter efter brådskande natur, så att endast uppgifter med den valda brådskandegraden visas i arbetskön. Du kan välja en brådskandegrad åt gången från Brådskande-filtermenyn. Filtret är tillgängligt i din egen arbetskön och i gruppens arbetskön.

Välj den prioriteringskod som anger brådskande natur från rullgardinsmenyn vid Brådskande-kolumnen. Den valda brådskandegradens prioriteringskod visas i sökfältet.

Lägg till andra filter eller starta sökningen genom att trycka på Filtrera-knappen.

Ta bort det filter du lagt till genom att klicka på krysset i sökfältet eller välja Ta bort filter, vilket avaktiverar alla filter.

2.      Filtrera efter datum

Du kan filtrera uppgifter efter ankomstdatum, så att endast uppgifter som ankommit inom det angivna datumintervallet eller ärenden skapade av professionella visas i arbetskön. Filtret är tillgängligt i din egen arbetskön och i gruppens arbetskön.


Obs! Om du filtrerar uppgifter efter datum, se till att filtret inte är påslaget och att alla uppgifter behandlas i tid enligt deras brådskande natur. 


1.Öppna datumväljaren genom att trycka på sökfältet vid Ankommit-kolumnen.

2.Välj först ‘från’-datumet i kalendern.

3.Välj sedan ‘till’-datumet. Du kan inte välja ett datum i framtiden. Efter valet visas datumintervallet i sökfältet. Det valda datumintervallet markeras med blå färg i kalendern.

4.Lägg till andra filter eller starta sökningen genom att trycka på Filtrera-knappen.

Ta bort det filter du lagt till genom att klicka på krysset i sökfältet eller välja Ta bort filter, vilket avaktiverar alla filter.

3.Filtrera efter ämne

Du kan filtrera uppgifter efter ämne, så att endast uppgifter med det valda ämnet visas i arbetskön. Du kan välja flera ämnesalternativ från Ämne-filtermenyn. Filtret är tillgängligt i din egen arbetskön och i gruppens arbetskön. Ämnessökningen ‘Plan’ hämtar uppgifter som professionella har skapat på grundval av en tom vårdplan.

1.Välj ämne(n) från rullgardinsmenyn vid Ämne-kolumnen.

2.Stäng menyn genom att klicka utanför menyn med musen. Lägg till andra filter eller starta sökningen genom att trycka på Filtrera-knappen.

Ämnessökningen ‘Ärende’ hämtar uppgifter som professionella har skapat på grundval av en tom vårdplan.

Ta bort det filter du lagt till genom att klicka på krysset i sökfältet eller välja Ta bort filter, vilket avaktiverar alla filter.

4.Filtrera efter personnummer

Du kan filtrera uppgifter efter kundens personnummer, så att endast ärenden för den valda kunden visas i arbetskön. Av patientsäkerhets- och dataskyddsskäl kan du endast söka efter kunden med personnummer, inte med namn. Du kan filtrera med ett personnummer åt gången. Filtret är tillgängligt i din egen arbetskön och i gruppens arbetskön.

1.Skriv in personnumret i sökfältet vid Kunden-kolumnen. Det sökta personnumret blir valbart. Om inga ärenden hittas med personnumret visas texten ‘Inga sökresultat’.

2.Välj personnumret. Om nödvändigt, lägg till andra filter eller starta sökningen genom att trycka på Filtrera-knappen.

Om kunden har skickat in ett ärende, till exempel en förhandsinformationsblankett för en regelbundna kontroller, utan stark autentisering, visas en notis under ärendets rubrikfält ’Stark autentisering saknas. Personnumret kan inte verifieras. Se till att kundens identitet verifieras på ett sätt som godkänns av din organisation innan du överför information från Omaolo till kund- eller patientinformationssystemet.. 

Du kan visa alla kundens ärenden (även tidigare) när du filtrerar uppgifterna efter personnummer och även efter status genom att välja ‘Alla’ från Status-filtermenyn. Filtrering av alla ärenden fungerar i din egen arbetskön och i uppgifter reserverade i gruppens arbetskön. Observera att i gruppens arbetskön visas både dina egna uppgifter och uppgifter som är under ansvar av andra professionella.

Ta bort det filter du lagt till genom att klicka på krysset i sökfältet eller välja Ta bort filter, vilket avaktiverar alla filter.

5.Filtrera efter ansvarsperson

Du kan filtrera uppgifter baserat på ansvarig person, så att arbetskön visar uppgifter som är under ansvar av den valda personen. Du kan filtrera med en ansvarig person åt gången. Filtret är tillgängligt i gruppens arbetskön i avsnittet Reserverade uppgifter.

1.Skriv in den ansvariga personens namn i sökfältet vid kolumnen Ansvarig person. Du kan söka efter personen med förnamn eller efternamn. Den person som matchar sökningen blir valbar. Om inga ärenden hittas med namnet visas texten “Inga sökresultat”.

2.Välj personen. Lägg till andra filter eller starta sökningen genom att trycka på Filtrera-knappen.

Filtrera efter ansvarig person Ta bort det filter du lagt till genom att klicka på krysset i sökfältet eller välj Ta bort filter, vilket avaktiverar alla filter.

6.Filtrera efter uppgiftens status

Du kan filtrera uppgifter baserat på deras status, så att arbetskön visar uppgifter som matchar den valda statusen. Filtret är tillgängligt i din egen arbetskön och i gruppens arbetskön i avsnittet Reserverade uppgifter. I arbetskön för lediga uppgifter är alla uppgifters status “Ledig”.

Filtret för status kan inte tömmas helt, utan ett val av Status är alltid valt. Om ingen begränsning önskas, väljs standardläget Under behandling. Valen i statusfiltret skiljer sig åt i gruppens arbetskön och i din egen arbetskön. Valen och de statusar som ingår i dem har samlats i följande tabeller:

6.1 Gruppens arbetskö 

Statusfilterval Ingående statusar 
Under behandling (standardstatus) Uppgift tagen; Uppgift tagen och markerad som inkomplett; Professionell har föreslagit stängning; Professionell har föreslagit avslutning av behandling och markerad som inkomplett; kunden har föreslagit stängning. 
Dölj ofullständiga Uppgift tagen; Professionell har föreslagit avslutning av behandling; kunden har föreslagit avslutning av behandling. 
Stängda och avslutade uppgifter Uppgift stängd; kunden har avslutat användningen av Omaolo. 
Alla Alla uppgifter/ärenden, även stängda. Rekommendation: För att begränsa sökningen, välj först en annan filter, t.ex. kundens personnummer, och sedan Alla-status.   

6.2 Min arbetskö 

Statusfilterval Ingående statusar 
Under behandling (standardstatus) Uppgift tagen; Uppgift tagen och markerad som inkomplett; en Professionell har föreslagit avslutning av behandling; en Professionell har föreslagit avslutning av behandling och markerad som inkomplett; Kunden  har föreslagit avslutning av behandling. 
Dölj inkompletta Uppgift tagen; en Professionell har föreslagit avslutning av behandling; kunden har föreslagit avslutning av behandling. 
Markerade som inkompletta Uppgift tagen och markerad som inkomplett; Professionell har föreslagit avslutning av behandling och markerad som inkomplett. 
Föreslagen avslutning av behandling en Professionell har föreslagit avslutning av behandling; en Professionell har föreslagit avslutning av behandling och markerad som ofullständig; kunden har föreslagit avslutning av behandling. 
Stängda och avslutade uppgifter Uppgift stängd; Kunden har avslutat användningen av Omaolo. 
Alla Alla uppgifter i min arbetskö/ärenden, även stängda. Rekommendation: För att begränsa sökningen, välj först en annan filter, t.ex. kundens personnummer, och sedan Alla-status.  

Om du vill filtrera arbetskön för uppgifter som inte matchar standardfiltret,

1.Välj status från rullgardinsmenyn vid kolumnen Status. Valet av statusfiltret visas i sökfältet.

2.Du kan lägga till andra filter eller starta sökningen genom att trycka på Filtrera-knappen.


Ta bort det filter du lagt till genom att klicka på krysset i sökfältet eller välj standardläget Under behandling. Om du vill avaktivera alla filter, välj Ta bort filter


I korthet:

  • En invånare kan endast sökas med personnummer av säkerhetsskäl.
  • Du kan kombinera flera filtreringsalternativ.
  • Du kan filtrera uppgifter baserat på brådskande natur, datum, ämne, kund, ansvarig person eller uppgiftens status.
  • Om du filtrerar efter Alla-status, välj först en annan filter för att begränsa sökningen, t.ex. personnummer, och välj sedan Alla-status.
  • Kom ihåg att alltid ta bort filter när du inte använder dem, så att du kan se alla uppgifter i arbetskön!

Prenumerera på nyhetsbrevet (endast på finska)

När du prenumererar på nyhetsbrevet får du varje månad aktuell information om pågående projekt i vårt bolag och om andra aktuella frågor.