1.3 Sanasto
Asiakkuus: Omasuuntiman asiakkuuksia ovat omatoimi-, yhteisö-, yhteistyö- ja verkostoasiakkuus. Asiakkuus muodostuu asiakkaan arviosta omista voimavaroistaan, ja ammattilaisen arviosta asiakkaan tilanteen haasteellisuudesta.
![](https://digifinland.fi/wp-content/uploads/2023/12/Kuva82.png)
Asiakkuuspolku: Asiakkuuteen perustuen Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan asiakkaalle sopivimman polun palveluineen. Asiakkuuspolulla on kuvattuna asiakkuus, tavoite, suunnitelman painopiste, hoidon ja palvelun koordinaattori, ajanvaraus, yhteydenpitokeinot, vastaanottovaihtoehdot, polkuun sisältyvät tyypilliset palvelut sekä tarvittavat lisätiedot, esim. yhteystiedot.
![](https://digifinland.fi/wp-content/uploads/2023/12/Kuva83.png)
Segmentointi: Segmentoinnin tavoitteena on tunnistaa samanlaisia tarpeita omaavia asiakasryhmiä, tarjota näille ryhmille kohdennettuja palveluita ja vähentää palvelujärjestelmän kuormitusta (ks. lähde sivun lopusta). Omasuuntiman avulla segmentoidaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuksia.
Asiakkaan kysymykset: Omasuuntimassa on asiakkaalle kaksi eri kysymyspatteristoa:
- Yksilöasiakkaan kysymykset
- Perheasiakkaan (lapsiperheet) kysymykset
Asiakkaan kysymysten avulla asiakas arvioi omia voimavarojaan ja arjessa pärjäämistä sairauden ja/ tai palvelutarpeen kanssa.
Omasuuntimassa asiakkaalle valitaan yksilö- tai perheasiakkaan (lapsiperheet) kysymykset riippuen siitä kummat sopivat asiakkaan tilanteeseen paremmin. Kysymyspatteristojen ero on siinä, että yksilöasiakkaan kysymykset kartoittavat yksilön voimavaroja ja arjessa pärjäämistä sairauden tai palvelutarpeen kanssa, kun taas perheasiakkaan kysymykset on kohdennettu koko perheen voimavarojen ja arjessa pärjäämisen kartoittamiseen.
Mikäli asiakkaalle lähetetään ennakkokysely tekstiviestitse/ sähköpostitse Omasuuntiman täytöstä, asiakkaalle tulee automaattisesti yksilöasiakkaan kysymykset vastattavaksi.
Ammattilaisen kysymykset: Omasuuntimassa on ammattilaiselle neljä eri kysymyspatteristoa:
- Kuntoutuminen/ toimintakyky
- Sairaudenhoito
- Sosiaalinen hyvinvointi ja arki
• Tämä kysymyspatteristo on suunniteltu erityisesti sosiaalihuollon ammattilaisten käyttöön - Terveys- ja hyvinvointiriski
Ammattilaisen kysymysten avulla ammattilainen arvioi asiakkaan tilanteen yksinkertaisuutta/ haasteellisuutta. Ammattilainen valitsee kysymykset sen mukaan, missä roolissa asiakasta tapaa eli mitkä soveltuvat parhaiten asiakkaan tilanteeseen.
Lähde: Riihimies, R., Kosunen, E., & Koskela, T. (2020). Web-Based Patient Segmentation in Finnish Primary Care: Protocol for Clinical Validation of the Navigator Service in Patients With Diabetes. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202011258207.)