1.4 Miten Omasuuntima vaikuttaa sinun työhösi?
Omasuuntima on sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu, jonka avulla asiakas ohjataan hänelle sopivalle palvelupolulle. Se on samalla työkalu asiakkaan kohtaamiseen ja kuulemiseen.
Omasuuntiman tekeminen yhdessä asiakkaan kanssa on helppoa ja nopeaa. Omasuuntiman täyttämiseen kuluu alle 20 minuuttia (88%) ja alle 25 minuuttia (96%) (ks. lähde sivun lopusta).
Lähtökohtana Omasuuntimassa ovat asiakkaalle esitettävät kysymykset hänen voimavaroistaan, ja niitä täydentää ammattilaisen arvio asiakkaan tilanteen haasteellisuudesta.
Omasuuntiman avulla tunnistetaan asiakkuus. Asiakkuuteen perustuen suunnitellaan yhdessä asiakkaalle sopivin palvelupolku eli asiakkuuspolku, joka sisältää mm. yhteydenpitokeinot ja tyypilliset palvelut.
Omasuuntiman ideana on tuottaa asiakkaille yksilöllisempää ja vaikuttavampaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua. Omasuuntiman avulla sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja voidaan kohdentaa aiempaa paremmin.
Lähde: Riikka Riihimies, 2021, Experiences of Navigator, a Finnish patient-segmentation service, in primary care: A mixed-methods study, saatavilla: https://journal.fi/finjehew/article/view/107245).