1.2 Omasuuntiman hyödyt
Asiakkaalle: Omasuuntiman avulla kartoitetaan asiakkaan elämäntilannetta ja hyvinvointia sekä sitä, millaiseksi asiakas kokee omat voimavarat ja arjessa pärjäämisen sairauden/ palvelutarpeen kanssa. Lisäksi se huomioi ammattilaisen arvion asiakkaan tilanteesta. Omasuuntima ohjaa asiakasta ja ammattilaista valitsemaan yhdessä asiakkaalle sopivimman palvelupolun, joka sisältää mm. yhteydenpitokeinot, vastaanottovaihtoehdot ja tarpeisiin soveltuvat palvelut.
Ammattilaiselle: Ammattilaiselle Omasuuntima tarjoaa työvälineen asiakkaan yksilölliseen kohtaamiseen voimaannuttavalla tavalla. Omasuuntiman avulla ammattilainen voi kohdentaa aikaa ja osaamistaan asiakkaiden hyväksi aiempaa paremmin, kun kaikille ei tarjota ns. ”kaikkea”, vaan tukea/ apua/ palveluita kohdennetusti asiakkaan tilanteeseen sopien ja sopivalla tavalla.