Usein kysytyt kysymykset
Jos et löydä sopivaa vastausta, voit lähettää palautetta tai kysymyksesi yhteydenottolomakkeen kautta. Jos haluat, että vastaamme sinulle suoraan, liitä mukaan sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi.
Missä Omasuuntimaa voi käyttää?
Kaikkien hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS:n sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, joissa palvelu on otettu käyttöön.
Ketkä voivat käyttää Omasuuntimaa?
Omasuuntimaa voivat käyttää kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, joilla on Digi- ja väestötietoviraston sote-ammattikortti käytössään ja asiakkaat, jotka asioivat palveluissa, joissa Omasuuntima on käytössä.
Kuinka paljon Omasuuntiman täyttäminen vie aikaa?
Omasuuntiman täyttämiseen kuluu keskimäärin 20 minuuttia.
Miksi Omasuuntimassa on liukukytkin-asteikko, eikä esimerkiksi asteikko 1–10?
Liukukytkin mahdollistaa paremmin Omasuuntiman nimen mukaisestikin suuntaa antavan vastauksen. Liukukytkin-asteikko mahdollistaa myös haastavampien aiheiden puheeksi ottamisen, kun vastauksen voi asettaa vastausvaihtoehdoista ns. haastavampaan päähän, ilman kuitenkaan, että se tarvitsee olla aivan ääripäässä.
Eikö segmentointia voi tehdä ilman Omasuuntimaakin?
Voi tehdä. On olemassa monia tapoja segmentoida ilman Omasuuntimaakin, esimerkiksi hoidon ja palvelun kiireellisyyden (päivystys – elektiivinen), erikoistumisasteen tai -alueen (erikoissairaanhoito – perusterveydenhuolto, matalan kynnyksen – erityistason – vaativat palvelut), erikoisalan (operatiivinen – konservatiivinen) tai väestöryhmän (lapset – nuoret – työikäiset – ikäihmiset) perusteella. Kaikki edellä mainitut segmentointitavat ovat kuitenkin tapoja segmentoida ilman, että asiakas otetaan mukaan segmentoinnin tekemiseen ja huomioidaan hänen yksilölliset voimavaransa ja tilanne.
Miten Omasuuntiman tulos eli asiakkuus muodostuu?
Omasuuntiman tulos eli asiakkuus muodostuu asiakkaan ja ammattilaisen yhteisen arvion tuloksena.
Voiko Omasuuntiman täyttää etänä?
Osittain kyllä: asiakas voi täyttää Omasuuntiman etukäteen omalla mobiililaitteellaan tai tietokoneellaan, mikäli ammattilainen on lähettänyt hänelle ennakkokyselyn tekstiviestitse tai sähköpostitse.
Mitkä ovat Omasuuntiman asiakkuudet?
Omatoimi-, yhteisö- ja verkostoasiakkuus.
Mitä asiakkuusryhmiä Omasuuntimassa on?
Omasuuntimassa on noin 30 kappaletta eri asiakasryhmiä.