Vad handlar det om?
DigiFinland utvecklar datainsamlings- och rapporteringslösningen som en del av projektet Nationell förenhetligande av klientresponsuppgifter som leds av THL. Målet är att klientrespons om social- och hälsovårdstjänsterna samlas in på ett enhetligt och kundorienterat sätt i hela landet och från alla välfärdsområden.
Med nationell klientrespons som samlas in om social- och hälsovårdstjänsterna avses sådan information som har samlats in av klienterna på det sätt som THL, välfärdsområdena, Helsingfors och HUS har fastställt tillsammans. De välfärdsområdesspecifika klientresponsuppgifterna ska vara tillgängliga för olika aktörer, för jämförelser och även för medborgarna utan dröjsmål.
Vad gör vi?
Vi fastställer och utvecklar en nationell datainsamlings- och rapporteringslösning för nationell analys och jämförelse av klientresponsinformation. Informationen från välfärdsområdena kan utnyttjas i stor utsträckning i den nationella styrningen och uppföljningen samt i den kunskapsbaserade ledningen i välfärdsområdena.
Inom ramen för projektet Nationell förenhetligande av klientresponsuppgifter erbjuder vi områdena också stöd för anskaffning av kundresponssystem.
Vem deltar i samarbetet?
SHM, THL, välfärdsområdena, Helsingfors stad, HUS, systemleverantörerna och DigiFinland
Vad är på gång?
Datainsamlings- och rapporteringslösningen fastställs och utvecklas i enlighet med det lösningskoncept och den lösningsarkitektur som presenteras i projektets förutredning. Under utvecklings- och pilotskedet av datainsamlings- och rapporteringslösningen produceras och testas en ny servicehelhet som skapas på DigiFinlands plattform Tietojohtaja.fi. Avgörandet görs i samarbete med pilotområdena Kymmenedalen och Mellersta Österbotten (Soite) samt THL.
Under pilotskedet utvecklas också artificiell intelligens och maskinlärda lösningar samt prognosmodeller för välfärdsområdenas och de nationella aktörernas bruk. Lösningsutvecklingen har inletts och förväntas bli klar före slutet av augusti 2024.
Efter utvecklings- och pilotskedet för datainsamlings- och rapporteringslösningen övergår man till projektets skede, där välfärdsområdena blir en del av lösningen. Integrationen förutsätter framsteg i systemutvecklingen i områdena. Innehållet i lösningen utvidgas i takt med att de nationella definitionerna utvecklas.
Som en del av utvecklingen av datainsamlingen och rapporteringslösningarna produceras en verksamhetsmodell, en så kallad konfigurationsfabrik. Det kommer att garantera en smidig utvidgning och införande.
När projektet avslutas i slutet av 2025 antas största delen av välfärdsområdena vara med i den nationella lösningen. Från och med 2026 erbjuds och utvecklas tjänsten som en kontinuerlig tjänst.
Vill du veta mer?
Johanna Lassila, projektchef
johanna.lassila@digifinland.fi
Matias Aura, produktägare
matias.aura@digifinland.fi
Förutredningsrapport 2023: Nationell förenhetligande av klientresponsuppgifter (på finska)
Projektet Nationell förenhetligande av klientresponsen är en del av programmet för Finlands hållbara tillväxt.