Vanliga frågor (FAQ) 

Om du inte hittar ett lämpligt svar kan du skicka återkoppling eller ställa din fråga via kontaktformuläret . Om du vill att vi svarar dig direkt, bifoga din e-postadress eller telefonnummer. För frågor och problem som rör Omaolo.help hittar du instruktioner här

Hur är Omakanta och Omaolo relaterade till varandra?

Omakanta är en medborgarwebbtjänst som ingår i Folkpensionsanstaltens Kanta-tjänster, som visar uppgifter som vården har registrerat om patienten och hans/hennes medicinering. Omaolo är å andra sidan en digital sote-tjänst utvecklad av DigiFinland Oy, som hjälper till att bedöma behovet av vård eller tjänster och leder direkt till rätt hjälp eller stöd.

På vilka grunder har frågorna i symptombedömningarna valts ut?

Symtombaserade bedömningar har utvecklats och formgivits av hundratals yrkesverksamma över hela Finland. De baseras på Duodecims medicinska kunskapsbas, Käypä hoito-rekommendationerna och aktuell, peer-reviewed forskningsinformation. Symtombaserade bedömningar har strävats efter att skapas så att de svarar på frågor som är väsentliga för symtomet och ger tillräckligt med bakgrundsinformation för Omaolos individuella handlingsrekommendation och yrkesverksammas bedömning. Läs mer om symtombaserade bedömningar: 2.1 Symtombaserade bedömningar.

Hur ger jag feedback om Omaolo?

Du kan ge feedback om Omaolo med feedbackformuläret. Du hittar feedbackformuläret i användargränssnittets nedre fält (Feedback). Fyll i uppgifterna noggrant eller beskriv problemet så exakt som möjligt. Ange också din organisation och den webbläsare du använder.

Alla misstankar om farliga situationer ska skickas separat till DigiFinland via e-post till: vaaratilanteet.omaolo(at)digifinland.fi.

En invånare vill ta bort sina uppgifter från Omaolo. Hur gör jag?

Enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR eller General Data Protection Regulation) har invånaren rätt att:

  • veta vilka personuppgifter organisationen har om honom/henne
  • veta hur och i vilket syfte personuppgifter behandlas
  • begära rättelse av felaktiga, oexakta och ofullständiga personuppgifter
  • begära att personuppgifter tas bort
  • motsätta sig behandling av personuppgifter
  • begära begränsning av behandlingen av personuppgifter
  • överföra uppgifter till en annan organisation
  • inte bli orättvist föremål för automatiskt beslutsfattande

Om invånaren vill ta bort sina uppgifter från Omaolo, hänvisa honom/henne först till sin egen vårdinrättning, där hans/hennes identitet och grunderna för att framställa begäran kan verifieras. Det är bra att berätta för invånaren att detta görs för hans/hennes eget dataskydd. Kontakta din regions Omaolo-huvudanvändare och informera honom/henne om saken. Omaolo-huvudanvändaren gör en begäran om att ta bort uppgifterna och skickar nödvändig information vidare.

Användning av Omaolo

Var och hur loggar jag in på Omaolo?

Yrkesverksamma loggar in på Omaolo på adressen: www.omaolo.fi/tunnistaudu-ammattilainen. Inloggningen använder Suomi-fi-autentisering. Tjänsten guidar dig genom autentiseringsprocessen steg för steg. Du hittar mer detaljerade instruktioner för inloggning i webbutbildningen: 1.7 Inloggning

Varför leder Omaolo invånaren till akuten även om saken inte är brådskande?

Bakom Omaolos individuella vägledningar för symtombaserade bedömningar ligger EBMEDS® -programvaran som tillverkats av Kustannus Oy Duodecim. Omaolo ger automatiskt en brådskandeklassificering för symtombaserad bedömning, dvs. inom vilken tid invånaren bör få kontakt via Omaolo. Omaolo kan leda invånaren till akuten om svaren visar ett kritiskt symtom. I den allmänna symtomundersökningen bestäms brådskandet baserat på invånarens egen rapport.

Yrkesverksamma ser klientens svar och kan individuellt bedöma invånarens situation. Om klientens symtom eller hälsoproblem inte är brådskande, kan yrkesverksamma komma överens med klienten om lämpliga åtgärder och leda klienten till rätt vård. När yrkesverksamma ändrar brådskandet av Omaolos symtombaserade bedömning, överförs ansvaret för beslutet till yrkesverksamma/organisationen. Läs mer om brådskandeklassificeringar för symtombaserade bedömningar och hur man ändrar uppgiftens brådskande:

Brådskandeklassificering

Ändra brådskandeklassificeringen

Hur tar man kontakt med invånaren?

På klienterns egna sidor finns ett meddelandefält, med vilken jag som yrkesverksamm kan skicka. Klienten ser meddelandena genom att logga in på Omaolo.

Hur vet jag om invånaren har sett mitt meddelande?

Ett läskvitto kommer när klienten har sett meddelandet.

Hur ska jag agera vid en plötslig frånvaro om jag har pågående uppgifter i min arbetskö?

Uppgifter som har flyttats till din arbetskö visas i gruppens arbetskönvy på fliken Reserverade. Vid en plötslig frånvaro kan en annan annan yrkesverksam i gruppens arbetskö, flytta uppgifterna från din arbetskö till en annan yrkesverksam med hjälp av verktygsknappen (tre punkter) Flytta-funktionen på uppgiftsraden. Uppgifterna kan filtreras från reserverade uppgifter efter yrkesverksammas namn, så att alla uppgifter som en viss yrkesverksam har på sin arbetskön visas. Läs mer: Flytt av uppgift och Sökning av uppgifter i arbetskön

Dokumentation och avslutande av vård

Överförs informationen direkt till patientinformationssystemet?

Information från Omaolo överförs inte automatiskt till patient- eller klientinformationssystemet, utan de måste registreras där separat enligt din enhets registreringspraxis. Du kan bekanta dig med allmänna registreringsinstruktioner 2.6 Dokumentation

Vad ska man göra om klientens uppgifter inte finns i patientinformationssystemet?

Om klientens uppgifter inte finns i klient- eller patientinformationssystemet, följ din organisations och ditt informationssystems instruktioner för att skapa en ny kundrelation

När och hur ska man registrera uppgifter från Omaolo?

Patient- och klientarbetet som utförs via Omaolo ska alltid registreras enligt din organisations instruktioner i det patient- eller klientinformationssystem som används. Registrering är en skyldighet för alla yrkesverksamma inom social- och hälsovården och det är reglerat i lag. Uppgifterna överförs inte automatiskt till organisationens informationssystem!

I varje plan finns det en “Kopiera service till text”-knapp, som sammanfattar planen och kommentarerna till urklipp. Du kan klistra in texten direkt med “Klistra in”-funktionen (högerklick med musen) i klient- eller patientinformationssystemet eller redigera den först med en textredigerare (t.ex. Word, Anteckningar). Se detaljerade instruktioner för registrering: Dokumentation

När och hur ska man avsluta servicen?

När du har behandlat symtombaserad bedömning och utfört de relaterade åtgärderna, kan du föreslå att avsluta servicen. I invånarens servicevy finns det en meny på vänster sida med en “Avsluta service”-sektion. Från denna sektion finns det en “Föreslå avslutning”-knapp. Invånaren kan också föreslå att avsluta servicen, då får du ett meddelande om detta i Omaolo. Se detaljerade instruktioner för att avsluta servicen: Avslut av ärendet

Kontakta oss

Du kan lämna återkoppling och utvecklingsförslag via detta formulär. Vänligen inkludera dina kontaktuppgifter i meddelandet om du önskar att vi ska kontakta dig. 

1.1 Vad är Omaolo

Omaolo.fi är en nationell digital service- och kommunikationskanal för social-, hälso- och tandvård, som stöder självvård och vid behov leder till lämplig hjälp. Omaolo fungerar på adressen www.omaolo.fi. Utgångspunkten för Omaolo är att förnya verksamhetsmodellerna för social- och hälsovårdstjänster och att stödja denna utveckling. Generellt kan man säga att tjänsten kan förbättra kvaliteten på social- och hälsovårdstjänster och eliminera överlappande arbete. Omaolo möjliggör nationell övervakning av effektivitet och insamling av befolkningsdata med respekt för invånarnas rättigheter. Omaolo gör sote-tjänster tillgängliga för invånarna 24/7. Tjänsten når för närvarande ett brett spektrum av invånare i Finland. 

Omaolo består av olika innehåll, varav en del uppfyller definitionen av en medicinteknisk produkt emedan en del inte gör det. Innehållet i Omaolo-tjänsten baseras på medicinsk kunskap och forskning, validerade frågor och, när det gäller socialvård, kriterier som definieras i lag. Bakom de individuella vägledningarna i symtombetygen ligger EBMEDS®-programvaran som produceras av Kustannus Oy Duodecim, som separat klassificeras som en medicinteknisk produkt. Programvaran fungerar baserat på evidensbaserad medicinsk kunskap. Tjänsten analyserar användarens svar och utnyttjar tillgänglig information för att göra feedbacken så personlig som möjligt. Kombinerat med elektronisk bokning kan digitala servicekedjor erbjudas till användaren. Målet är att smidigt leda användaren till lämplig service. 

Tjänsten har testats omfattande i olika driftsmiljöer och för olika målgrupper. Detta har säkerställt tjänstens tillgänglighet, innehållets skalbarhet och tjänstens fördelar för olika målgrupper. 

Tjänsten är alltid tillgänglig, med undantag för förutbestämda underhållsavbrott, som meddelas på tjänstens sidor i förväg. Tjänsteleverantören ansvarar inte för användarens internetanslutning. Användaren bör se till att operativsystemet, webbläsaren och virusskyddet är uppdaterade. Stödda webbläsare och operativsystem hittar du i avsnittet Stödda användningsmiljöer

Tjänsten utvecklas i nära samarbete med DigiFinland Oy, Kustannus Oy Duodecim och alla välfärdsområden som har tagit tjänsten i bruk, HUS och Helsingfors stad. DigiFinland Oy ansvarar för spridningen av tjänsten. 

Omaolos servicehelheter  

Symtombetyg (medicintekniskt innehåll): 

  • Ländryggssmärta eller -skada  
  • Symptom eller skada i tänderna eller munområdet  
  • Luftvägsinfektion  
  • Öronsmärta eller lockkänsla  
  • Halsont eller halsbesvär  
  • Halsbränna  
  • Smärta, styvhet eller skada i axeln  
  • Symptom i analområdet  
  • Knäsymptom eller -skada  
  • Huvudvärk  
  • Diarré 
  • Misstanke om könssjukdom  
  • Ögonsekretion, tårflöde eller rodnad  
  • Urinvägsinfektion  
  • Allmän symptom-frågeformulär  
  • Hosta  

Annat kontakt: 

Tjänsten för hantering av icke-brådskande ärenden, där andra Omaolo-tjänster inte är lämpliga. 

Servicebedömningar: 

  • Bedömning av situationen / behovet för / av närståendevård  
  • Bedömning av rörlighet utanför hemmet  
  • Bedömning av personlig assistans  

Hälsoundersökning (medicintekniskt innehåll): 

Omfattande rapport om respondentens hälsotillstånd; hur mentalt välbefinnande och livsstil påverkar den uppskattade livslängden och risken för sjukdom. 

Formulär för regelbunden kontroll: 

  • 3X10D (för barn/ungdomar och föräldrar)  
  • Formulär för föräldrar till elever i klass 5  
  • Formulär för studenthälsovård  
  • Frågeformulär om barns och ungdomars tandhälsa  
  • Omfattande hälsoundersökning för ett och ett halvt år gamla barn  

Hälsoundersökning: 

Den professionellt initierade hälsoundersökningen är en helhet bestående av tre separata enkäter, som gör det möjligt att omfattande kartlägga en invånares hälsa, livskvalitet och eventuella hälsorisker. Den inkluderar följande enkäter: 

  • Hälsoundersökning (medicintekniskt innehåll)​ 
  • WHOQOL-BREF – livskvalitetsenkät ​ 
  • OHIP-14 – bedömning av munhälsotillstånd  

Hälso-coaching: 

Omaolos hälso-coaching omfattar: 

  • Minskning av alkoholkonsumtion  
  • Minskning av vardagligt missnöje  
  • Träningsprogram för familjer med barn  
  • Träningsprogram för hälsosamma motionärer  
  • Viktkontroll Positiv interaktion i parrelationer – träningsprogram  
  • Lösning av konflikter i parrelationer – träningsprogram  
  • Hälsosam kost – träningsprogram  
  • Träningsprogram för att sluta röka  
  • Sömträning  

Omaolo är en medicinteknisk produkt enligt förordningen om medicintekniska produkter (MDR), CE-märkt medicinteknisk produkt. 

Tillverkarens information: 

DigiFinland Oy  

Siltasaarenkatu 8-10  

00530 Helsingfors 

Användarvillkoren för Omaolo-tjänsten innehåller en länk till en aktuell lista över Omaolo-tjänstens leverantörer. Listan finns tillgänglig på adressen https://www.omaolo.fi/palvelun-toimittajat 

Omaolo.help -webbutbildningen är baserad på Omaolos version 5.6.1 och de tillhörande användarinstruktionerna. 


Kortfattat:  

  • En nationell digital service- och kommunikationskanal för social-, hälso- och tandvård, som stöder egenvård och vid behov leder till lämplig hjälp.  
  • Baserad på medicinsk kunskap och forskning.  
  • Omaolo är en medicinteknisk produkt enligt förordningen om medicintekniska produkter (MDR), CE-märkt medicinteknisk produkt. Tillverkaren är DigiFinland Oy. 

2.3 Arbetskö

Arbetskön är ett grundläggande verktyg i professionell vy, dvs. Invånarens Omaolos uppgifter syns i arbetskön, samt till en professionell skickade symptombedömningar och förfrågningar. Du kommer till arbetskön efter inloggning genom att klicka på Arbetskön-knappen i övre vänstra hörnet av sidan. Du kommer först till din egen arbetskön

Varje professionell har åtminstone en vy gruppens arbetskön och vy en egen arbetskön synlig, där finns: 

• uppgifter som du har tagit under arbete åt dig från gruppens arbetskön 

• nya ärenden som du har skapat för kunden (tom vårdplanmall, blodtrycksvårdsplan, välbefinnandeundersökning) 

• uppgifter som har överförts åt dig från andra professionella 

Från din egen arbetskön ser du samma information som från arbetsgruppens arbetskön. Som ansvarig person står ditt namn. 

En annan professionell kan till exempel hantera en uppgift som du är ansvarig för under en frånvarosituation. Uppgiftens ansvariga person ändras inte om en annan professionell till exempel skickar ett meddelande eller stänger ärendet. 

I ärendets information och i de meddelanden som kunden får syns namnet på den professionell som har uppdaterat ärendet. 

I exempelbilden nedan har Minerva Martiila uppdaterat ett ärende vars ansvarig person är Ramona Ulla Tuulispää. 

2.2. Meddelanden

I Omaolo finns det flera meddelanden som riktar professionellas och invånares uppmärksamhet till förändrad information. Meddelanden visas i meddelandemenyn, i arbetskön och under ärendehantering samt som så kallade flytande meddelanden, som visas som påminnelser efter vissa åtgärder och försvinner automatiskt. Om din organisation har köintegrering kan professionella också få påminnelser genom detta system. 

  1. Meddelanden i arbetskön  

Professionella visas meddelanden om nya uppgifter och förändringar i ärenden i arbetskön. 

A. Föråldrad information i vyn 

Ett framhävt meddelande “föråldrad information i vyn” visas i realtid när en professionell är i arbetskön och en ny uppgift har kommit till arbetskön, en ny uppgift har överförts till arbetskön eller ett nytt meddelande har kommit till ärendet. Uppdatera vyn genom att klicka på Uppdatera sida eller ladda om sidan. 

B. Arbetskön har en ny uppgift 

En kuvertikon visas bredvid arbetskönens namn när en ny uppgift har kommit till den arbetskön eller en ny uppgift har överförts till arbetskön. Uppdatera vyn genom att klicka på Uppdatera sida eller ladda om sidan. Obs! Kuvertikonen uppdateras i arbetskön endast när din session är öppen och du är i arbetskön. Om du till exempel är på ärendesidan och återvänder till arbetskön, visas inte kuvertikonen som tecken på en ny uppgift. Kontrollera därför alltid arbetskön när du återvänder till vyn från någon annan Omaolo-vy eller funktion. 

Om det finns fler än sex arbetsköer visas arbetskönerna i en rullgardinsmeny och meddelandet om en ny uppgift visas under menyn. Kuvertikonen visas i den öppna menyn vid den arbetskön där den nya uppgiften har kommit. 

C. Förändring i ett ärende som är på din arbetskön 

En blå meddelandeikon visas på din arbetskön och på arbetskön för reserverade uppgifter när det har skett en förändring i ett ärende som den inloggade professionella är ansvarig för. Meddelandeikonen visas för följande händelser: 

  • Kunden har lagt till ett meddelande  
  • Kunden har fyllt i en välbefinnandeundersökning eller en blodtrycksövervakningsblankett  
  • Kunden har ändrat ett mål  
  • Kunden har föreslagit att stänga ärendet  
  • En professionell har överfört uppgiften till dig  

Du kan se innehållet i meddelandet genom att hålla muspekaren över meddelandeikonen.

Meddelandeikonen försvinner från arbetskön när den ansvariga professionella besöker ärendesidan i alla de avsnitt där det finns nytt innehåll relaterat till meddelanden. Meddelandeikonen för överföring av uppgiften försvinner när den ansvariga professionella besöker ärendets sammanfattning. 

  1. Meddelanden relaterade till ärenden  

Omaolo-tjänsten förmedlar meddelanden till professionella om följande händelser: 

  • Kunden har fyllt i en enkät som lagts till i ärendet  
  • Kunden har ändrat ett mål i ärendet  
  • Kunden har lagt till ett meddelande i ärendet  
  • Kunden har lagt till ett meddelande i ärendet. Förslaget om att avsluta ärendet har inte godkänts.  
  • Kunden har föreslagit att avsluta ärendet Kunden har avslutat ärendet  
  • Kunden har avslutat användningen av tjänsten och avslutat ärendet  
  • Kunden har avbokat en tid i ärendet  
  • Kunden har flyttat en tidsbokning i ärendet  
  • Kundens ärende har överförts till dig  
  • En professionell har kvitterat överföringen av ärendet.  

Professionella visas endast de meddelanden som gäller den enhet där de för tillfället är inloggade. En gul meddelandeikon med antalet nya meddelanden visas i övre högra hörnet av sidan för nya händelser. 

.

Från meddelandeikonen kommer du till meddelandesidan, där nya olästa meddelanden finns i avsnittet Nya och de meddelanden du redan har läst finns i avsnittet Gamla. Meddelandena är länkar till det specifika ärendet.

Om ärendet är på en arbetskön som du inte har behörighet till kan du inte gå till ärendesidan för att markera nya meddelanden som lästa. Du kan markera ärendets meddelanden som lästa genom att trycka på Markera ärendets nya meddelanden som lästa-knappen.

På kundens ärendesida visas meddelanden och ärendehändelser i ärendets sammanfattning. Nya händelser har en blå meddelandeikon, och meddelandeikonen visas i alla avsnitt där det finns nytt innehåll, förutom i avsnittet Avsluta ärendet. Meddelandeikonen visar antalet nya händelser.

3. Flytande meddelanden  

Professionella får även flytande meddelanden som hanterar status för åtgärder, t.ex. när ett nytt ärende har skapats, överföring av en uppgift till en annan professionell har lyckats eller ändring av uppgiftens brådskande har lyckats.

4. Påminnelser från TeleQ och Telia ACE  

Om din organisation använder TeleQ– eller Telia ACE-systemet kan Omaolo skicka en påminnelse till arbetskön om ett ärende som har kommit in eller förändringar i ärendet. Denna funktionalitet kräver separat implementering och integration för att fungera. Följande påminnelser kommer från Omaolo:

  • nya uppgifter har kommit till arbetskön
  • kunden har skickat ett meddelande
    • påminnelsen kommer både från invånarens vanliga meddelanden och från meddelanden där kunden avvisar den professionellas förslag om att avsluta ärendet
  • en professionell har överfört uppgiften till arbetskön

Påminnelsen visar ärendets namn, uppgiftens brådskande klass (prioritetskod) och händelsetid.

Det är viktigt att kontrollera uppgiftens brådskande klass i Omaolo. Ändringar i uppgiftens brådskande klass överförs inte till TeleQ. Ändringar i brådskande klass uppdateras i Telia ACE-påminnelserna, men endast om en ny påminnelse skickas från uppgiften.

Det är också viktigt att den professionella inte bara förlitar sig på påminnelser, utan regelbundet besöker Omaolo för att följa arbetskön och se till att uppgifter inte förblir obehandlade.

Det finns separata instruktioner för TeleQ och Telia ACE. Fråga din organisations Omaolo-huvudanvändare för mer information.


I korthet:

  • För de professionella visas meddelanden om nya uppgifter och förändringar i ärenden i arbetskön.  
  • Dessutom får de professionella flytande meddelanden. 

Prenumerera på nyhetsbrevet (endast på finska)

När du prenumererar på nyhetsbrevet får du varje månad aktuell information om pågående projekt i vårt bolag och om andra aktuella frågor.