Sända inbjudningar

Efter att ha skapat en inbjudan kan du gå till listan över Sända inbjudningar. Tryck på länken “Visa alla utsända inbjudningar”. I listan över inbjudningar finns det aktiva och utgångna inbjudningar i egna sektioner. Listan visar följande information: 

  • skapelsedatum  
  • ämne  
  • id 
  • antal personer som svarat på inbjudan och storleken på målgruppen  
  • inbjudningens slutdatum  
  • arbetskön  

Du kan också se de utsända inbjudningarna i Arbetskön-vyn bakom Meny-knappen. Du hittar knappen på höger sida av arbetskön-vyn. Genom att trycka på Meny-knappen visas en meny. Välj Sända tidsbestämda granskningsinbjudningar

I listan över inbjudningar finns det aktiva och utgångna inbjudningar i egna sektioner. I sektionen Aktiva finns inbjudningar vars slutdatum inte har passerat. I sektionen Utgångna finns inbjudningar vars slutdatum har passerat eller som har tagits bort. Listan visar följande information: 

A. Sektioner för aktiva och utgångna inbjudningar 

B. Skapad: Inbjudningens skapelsedatum och -tid 

C. Ämne: Formulärets ämne (fetstilt) och namn. Ämnet visas alltid på finska, och namnet visas på det valda språket. Formulärets namn visas om ämnet och namnet inte är identiska. 

D. Id: Identifikation som den professionella har lagt till

E. Svarande/alla: Antal personer som svarat på inbjudan och storleken på målgruppen 

F. Giltig t.o.m. datum (aktiva) / Utgånget datum (utgångna): Inbjudningens slutdatum 

G. Arbetskön: Den arbetskön som valts för inbjudan 

H. Öppna inbjudan-knappen: Inbjudningens information och svarslänk visas på skärmen 

I. Ta bort filter: syns endast om filter används. 

I listan över inbjudningar kan du öppna inbjudningens information genom att trycka på Öppna inbjudan-knappen. Du kan kopiera länken och följebrevet från inbjudningens information till enkäten genom att trycka på Kopiera länk och följebrev-knappen. Knappen finns endast i aktiva inbjudningar. 

I borttagna och utgångna inbjudningar finns information om att inbjudan har tagits bort eller gått ut. Skapa en ny inbjudan vid behov. 

När du har öppnat inbjudningens information kan du fortsätta enligt följande: 

  • granska svaren som kommit till inbjudan antingen i arbetskön för reserverade eller lediga uppgifter (filtrering enligt ämne): Tryck på Reserverade uppgifter-knappen eller Lediga uppgifter-knappen. Obs! Knapparna syns endast om det har kommit svar på inbjudan.  
  • ta bort inbjudan om det inte har kommit några svar ännu eller om ingen har börjat fylla i enkäten: Tryck på Ta bort inbjudan-knappen.  
  • gå tillbaka till listan över Sända inbjudningar: Tryck på Visa alla Sända inbjudningar-länken.  

Begränsa inbjudningar genom att filtrera  

Inbjudningar kan begränsas genom att använda följande filter: 

  • Datum: Välj ett specifikt datum eller datumintervall från kalendern.  
  • Ämne: Välj ett eller flera ämnen från rullgardinsmenyn. Filtret visar både äldre och yngre inbjudningar.  
  • Tagg: Skriv början av taggen i sökfältet. Exempel: sökordet “klass” hittar taggen “klass3BSkolaA” men inte taggen “skolaAKlass3B”. Sökningen är oberoende av bokstavsstorlek.  
  • Inbjudningens slutdatum: Välj ett specifikt datum eller datumintervall från kalendern. I aktiva inbjudningar kan du välja datum från framtiden, men i utgångna inbjudningar är det sista tillgängliga datumet den pågående dagen.  
  • Arbetskön: Välj en arbetskön åt gången från rullgardinsmenyn.  

Filter fungerar på samma sätt som i arbetskön. Du kan använda flera filter samtidigt. Sökresultaten visar både finska och svenska inbjudningar. Om det inte finns några inbjudningar som motsvarar de filter du har lagt till eller om det inte finns några inbjudningar alls i organisationen, visas texten “Inga tidsbestämda granskningsinbjudningar”. 

Ta bort det filter du har lagt till genom att klicka på krysset i sökfältet. Filtret inaktiveras också när du går tillbaka från inbjudningslistan till arbetskön-vyn. 

I korthet:

  • Du kan se tidigare skapade inbjudningar bakom Meny-knappen i Arbetskön-vyn. 
  • I vyn för Sända tidsbestämda granskningsinbjudningar är inbjudningarna indelade i aktiva och utgångna.  
  • Du kan granska en inbjudan genom att trycka på Öppna inbjudan-knappen.  
  • De skapade inbjudningar kan begränsas genom att filtrera. 

Svar som kommit till inbjudan

Svar som kommit till inbjudan dirigeras som fria uppgifter till arbetskön som professionella har valt när inbjudan skapades. I uppgifterna är den förinställda brådskandegraden för inspektioninbjudningar P7. 

Du kan söka efter svar som kommit till inbjudan på följande sätt: 

  1. Gå till den arbetskön du har valt och filtrera uppgifterna enligt undersökningens ämne eller 
  1. Öppna inbjudan från listan över Sända inspektioninbjudningar. Det är inte nödvändigt att aktivera arbetsläget för inspektioner.  

I listan över inbjudningar finns det egna sektioner för aktiva och utgångna inbjudningar. I sektionen för aktiva inbjudningar finns de inbjudningar vars slutdatum inte har passerat. I sektionen för utgångna inbjudningar finns de inbjudningar vars slutdatum har passerat eller som har raderats. 

Listan visar följande information: 

A Sektioner för aktiva och utgångna inbjudningar 

B Skapad: Datum och tid för inbjudans skapande 

C Ämne: Formulärets ämne (fetstilt) och namn. Ämnet visas alltid på finska, och namnet visas enligt det valda språket. Formulärets namn visas om ämnet och namnet inte är identiska. 

D Identifierare: Identifieraren som professionella har lagt till 

E Svarande/alla: Antalet personer som har svarat på inbjudan och storleken på målgruppen 

F Giltig t.o.m. datum (aktiva) / Utlöpt datum (utgångna): Inbjudans slutdatum 

G Arbetskön: Den arbetskön som har valts för inbjudan 

H Öppna inbjudan-knappen: Inbjudans information och svarslänken visas på skärmen 

I Ta bort filter (endast synliga om filter används). 

I listan över inbjudningar kan du öppna informationen om inbjudan genom att trycka på Öppna inbjudan-knappen. Du kan kopiera länken och följebrevstexten från inbjudaninformationen till undersökningen genom att trycka på Kopiera länk och följebrevstext-knappen. Knappen finns endast i aktiva inbjudningar. 

I raderade och utgångna inbjudningar finns information om att inbjudan har raderats eller utgått. Skapa en ny inbjudan vid behov. 

Filtrera inbjudningar  

Du kan begränsa de inbjudningar som visas genom att använda följande filter: 

  • Skapelsedatum: Välj ett specifikt datum eller datumintervall från kalendern.  
  • Ämne: Välj ett eller flera ämnen från rullgardinsmenyn.  
  • Identifierare: Skriv början av identifieraren i sökfältet. Exempel: sökordet “klass” hittar identifieraren “klass3BSkolaA” men inte identifieraren “skolaAKlass3B”. Sökningen är oberoende av bokstavsstorlek.  
  • Inbjudans slutdatum: Välj ett specifikt datum eller datumintervall från kalendern. I aktiva inbjudningar kan du välja datum från framtiden, men i utgångna inbjudningar är det sista tillgängliga datumet den nuvarande dagen. 
  • Arbetskön: Välj en arbetskön åt gången från rullgardinsmenyn.  

Filter fungerar på samma sätt som på arbetskön. Du kan använda flera filter samtidigt. Sökresultaten visar både finska och svenska 

inbjudningar. Om det inte finns några inbjudningar som motsvarar de filter du har lagt till eller om det inte finns några inbjudningar alls i enheten, visas texten “Inga inspektioninbjudningar”. 

Du kan ta bort ett enskilt filter genom att kryssa i sökfältet. Du kan ta bort alla filter på en gång genom att välja Ta bort filter. Funktionen är endast synlig när filter används. Filter avaktiveras också när du går tillbaka från inbjudningslistan till arbetskön. 

Om kunden inte har autentiserat sig, det vill säga om hen har fyllt i undersökningen anonymt, visas kundens angivna namn och personnummer på undersökningen. Det är inte möjligt att kontakta en icke autentiserad kund via Meddelanden-sektionen. 

Sökning av svar som kommit till inbjudan  

När du hanterar svar som kommit till inbjudan, aktivera arbetsläget för inspektioner i arbetskön. När arbetsläget är aktiverat kan du filtrera svar med de vanliga filtren samt med inbjudans identifierare och barnets/eleverns personnummer, om det har fyllts i på formuläret. 

Du kan aktivera arbetsläget för inspektioner på följande sätt: 

  1. Tryck på Meny-knappen i arbetskön 
  1. Aktivera valet Arbetsläge för inspektioner
  1. Stäng menyn genom att klicka utanför menyn med musen. I arbetskön visas nya kolumner för Identifierare och Barn / Elev

I arbetsläget för regelbunden kontroll inspektioner på arbetskön visas inbjudningens identifierare (A). Barnets/elevernas namn och personnummer visas (B) om de har fyllts i på formuläret. Beroende på skärmstorleken visas också en skrollningslist (C). I kolumnen för Kund visas namn och personnummer för den autentiserade kunden, eller om invånaren inte har autentiserats, det namn och personnummer som kunden har angivit.  

  • Om du vill söka efter svar relaterade till ett specifikt barn eller elev, filtrera uppgifterna i arbetskön i arbetsläget för regelbunden kontroll. Se instruktionerna under “Så här söker du efter svar genom att filtrera uppgifter i arbetskön”.  
  • Om du vill söka efter alla svar som kommit till en specifik inbjudan, sök svaren via listan över Sända tidsbegränsade inspektionsinbjudningar. Se instruktionerna under “Så här söker du efter svar via inbjudningslistan”. 

Att söka efter svar genom att filtrera uppgifter i arbetskön: 

  1. Gå till den arbetskön du har valt och aktivera Arbetsläge för regelbunden kontroll från menyn, om det inte redan är aktiverat. 
  1. Filtrera uppgifterna efter ämne, identifierare, barnets/elevernas personnummer eller kundens personnummer. 
  • Sökningen med identifieraren riktar sig till ordets början och är oberoende av bokstavsstorlek.  
  • Obs! Sökning med barnets/elevernas personnummer hittar inte ärenden som har skickats till arbetskön före version 5.0.2, även om uppgifterna visas i kolumnen. Använd andra filter för sökningen.  

3. Efter filtreringen visas de uppgifter i arbetskön som matchar sökningen. 

  • Obs! Filtren återställs om du byter arbetsläge.  

Att söka efter svar via inbjudningslistan: 

  1. Tryck på Meny-knappen i arbetskön. 
  1. Välj Sända regelbunden kontrollsinbjudningar
  • Det är inte nödvändigt, att aktivera arbetsläget för regelbunden kontroll i detta skede. Det aktiveras automatiskt i steg 5 när du går till arbetskön.  
  1.  Sök efter den inbjudan du vill ha och öppna inbjudaninformationen på skärmen genom att trycka på Öppna inbjudan-knappen. 
  1. Välj från alternativet Granska svar som kommit till inbjudan på arbetskön om du vill gå till arbetskön för reserverade eller fria uppgifter. Valet är inte synligt om inga svar har kommit till inbjudan. 
  • Om du vill gå till arbetskön för reserverade uppgifter, tryck på Reserverade uppgifter-knappen.  
  • Om du vill gå till arbetskön för fria uppgifter, tryck på Fria uppgifter-knappen.  
  1. På den arbetskön du har valt visas endast ärenden relaterade till den aktuella inbjudan. Arbetsläget för regelbunden kontroll har automatiskt aktiverats, och kolumnerna för Identifierare och Barn / Elev visas också på arbetskön. 

Om kunden har skickat in formulärsvaren utan stark autentisering, visas kundens angivna namn och personnummer på arbetskön och ärendesidan. På sidan för ett ärende med en oautentiserad kund finns en notering “Stark autentisering saknas. Personnumret kan inte verifieras”. Se till att kundens identitet bekräftas på ett sätt som godkänns av din organisation innan du överför uppgifter från Omaolo till patientdatasystemet. 

På ärendesidan ser du den sammanfattning som kunden har fått. Du kan visa kundens svar på skärmen genom att trycka på Se alla svar-länken. 

Du kan vara i kontakt med kunden via ärendet, om denne har skickat in formulärsvaren som autentiserad användare. Om kunden har skickat in formulärsvaren utan stark autentisering kan du inte vara i kontakt med kunden via ärendet. 

I korthet:  

  • Regelbunden kontroll granskningens förhands i fyllda informationsformulär dirigeras som fria uppgifter till arbetskön som den professionella har valt när inbjudan skapades.  
  • Du kan granska kundens svar genom att trycka på undersökningens namn på arbetskön.  
  • Du kan kommunicera med en invånaren, som är starkt autentiserad via meddelandefunktionen i ärendevyn.  
  • Om kunden har inte autentiserats visas invånarens angivna namn och personnummer på ärendet. 
  • I arbetsläget för formuläret för förhandsuppgifte granskning av förhands i fyllda uppgifter visas även inbjudningens identifierare och eventuellt barnets namn och personnummer som har fyllts i på formuläret på arbetskön. 

Inbjudans skapande

En inbjudan till regelbunden kontroll undersökning skapas i Arbetskö-vyn via Meny-knappen: 

  1. Tryck på Meny-knappen. 
  1. Välj Skapa inbjudan till regelbunden kontroll undersökning

3. Fyll i informationen för undersökningsinbjudan: 

  • Välj språk: Välj om du vill skapa en finsk- eller svenskspråkig undersökning. Efter språkvalet finns endast formulär tillgängliga på det valda språket. Instruktionstexten ges på det valda språket.  
  • Välj regelbunden kontroll undersökning: Välj undersökningen från rullgardinsmenyn. Målgruppsinformation (oautentiserade vs. autentiserade användare) uppdateras automatiskt enligt den valda undersökningen.  
  • Ange identifierare: Identifieraren visas för kunden som namnet på ärendet och för den professionella i arbetskön. Tillåtna tecken är a-z, A-Z, 0-9 och -. ! Mellanslag är inte tillåtna i identifieraren.  
  • Välj arbetskön: Välj arbetskön där svaren på inbjudan skickas.  
  • Slutdatum: Välj det datum då svaret på undersökningen måste ges. Startdatumet är alltid skapelsedatumet för inbjudan.  
  • Målgruppens storlek: Notera i fältet för din egen notering hur många personer som bör svara på undersökningen. Den angivna storleken begränsar inte antalet svar som kan fyllas i via inbjudan.  
  • Målgrupp: Informationen fylls i automatiskt enligt den valda undersökningen.  

4. Tryck på Skapa inbjudan-knappen. 

När inbjudan har skapats ser du inbjudaninformationen, den valfria följebrevstexten och länken till webbadressen där målgruppen kan svara på undersökningen. 

Kopiera länken och följebrevstexten till urklipp: 

  1. Tryck på Kopiera länk och följebrevstext-knappen.  
  1. Klistra in den kopierade informationen i inbjudan, till exempel med ctrl+v-tangentbordskommandot.  

I korthet:  

  • En inbjudan till regelbunden kontroll undersökning skapas i Arbetskö-vyn via Meny-knappen.  
  • Fyll i inbjudaninformationen (språk, tidsbegränsad undersökning, identifierare, arbetskön, slutdatum, målgruppens storlek, målgrupp).  
  • Tryck på Skapa inbjudan-knappen.  
  • Kopiera länken och följebrevstexten till urklipp och klistra in den i inbjudan. 

4.2 Tidsbegränsad inspektion förhandsinformationsformulär

Omaolos formuläret för förhandsuppgifter gällande förhandsinformation fungerar professionellt, vilket innebär att Invånaren inte kan fylla i formuläret för den regelbundna kontrollen på eget initiativ i Omaolo. Professionella skapar en inbjudan för den valda målgruppen att fylla i förhandsinformationsformuläret för den regelbundna kontrollen i Omaolo och invånaren får en länk till formuläret från en professionell, till exempel via e-post. Inbjudningarna kommer med en standard brådskande P7. 

För närvarande är följande förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll tillgängliga i Omaolo: 

  • 3X10D (för barn/ungdom och föräldrar)  
  • Förhandsinformationsformulär för femteklassare för föräldrar  
  • Förhandsinformationsformulär för studiehälsovård  
  • Hälsoenkät för barn och ungdomars tänder  
  • Omfattande hälsokontroll för ett och ett halvt år gammal  

Med hjälp av förhandsinformationsformuläret för regelbunden kontroll kan både invånaren och den professionella förbereda sig för den kommande kontrollen för invånaren, barnet eller familjen. Förhandsinformationsformuläret kartlägger information relaterad till inspektionen som stöd för mottagningsbesöket. En del av formulären kräver att invånaren autentiserar sig i Omaolo-tjänsten innan de svarar. 

Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete? 

I bakgrunden till utvecklingsarbetet för Omaolos välfärdshelheter har det funnits ett behov av att förbättra koordinationen av vård- och serviceprocesser, särskilt för kunder som behöver många tjänster och för långtidssjuka. Omaolo ger invånarna tillgång till ett digitalt verktyg som gör det möjligt för dem att själva följa sin hälsa och arbeta tillsammans med de professionella för att främja sin egen hälsa och välbefinnande. För professionella erbjuder Omaolo en flexibel och mångsidig metod för att styra Invånaren/personen/patienten s självvård och uppmuntra till utveckling av hälsosamma och underhållande vanor. 

  1. Förhandsformulären för periodiska inspektioner tar med flera formulär som används vid mottagningen till Omaolo, vilket gör dem tillgängliga för de professionella redan när de planerar mottagningsbesöket. Då kan den professionella välja de delområden från förhandsinformationen som han eller hon kommer att fokusera på vid mottagningen. Detta sparar tid och hjälper till att erbjuda individuella tjänster och skräddarsydda vårdåtgärder. Invånaren har också tid att svara på enkäten i lugn och ro och på egen tid, vilket kan ge mer tillförlitlig information om invånarens situation.  
  1. Hälsoinspektionen kommer i första hand att användas endast av invånaren själv. Detta innebär att invånaren kan fylla i hälsoinspektionsenkäten själv och spara den åt sig själv eller skicka den till en professionell. Om invånaren inte skickar enkäten till en professionell men börjar en välfärdscoachning själv, kommer den professionella inte att kunna se framstegen i coachningen. Å andra sidan kommer den professionella att kunna granska coachningar relaterade till hälsoinspektioner som skickats till dem.  
  1. Områden kan göra lokala serviceanvisningar för hälsoinspektioner. Då kan de styra invånare som har fått en vissa rekommendationer på basen av trafikljus-resultatet; invånare som har fått en röd eller gul rekommendation styrs ofta till den professionellas arbetskön för vidare utredning av situationen. Invånare som har fått en grön rekommendation kan erbjudas länkar till användbar information. Om området har en bokningsintegration kan invånaren också erbjudas möjligheten att boka tid, t.ex. till en sjuksköterska eller fysioterapeut.  
  1. Hälsoinspektionen fungerar professionellt, det vill säga den professionella skapar en välfärdsinspektion för invånaren. Invånaren fyller i de tre enkäterna som ingår i inspektionen och den professionella kan granska invånarens svar. Den professionella kan lägga till coachningar till planen som skapas från välfärdsinspektionen. Välfärdsinspektionen kan användas för att bedöma invånarens övergripande situation samt som ett verktyg för kundsegmentering och vägledning. Välfärdsinspektionen hjälper till att identifiera de som skulle dra nytta av livsstilsförändringar och professionellt stöd så tidigt som möjligt. Det är också möjligt att koppla en tidsbokning till välfärdsinspektionen om området har en separat bokningsintegration.  
  1. Omaolos välfärdscoachningar erbjuder i sin tur de professionella en metod baserad på vetenskaplig forskning och rekommendationer för lämplig vård för att styra invånaren mot välbefinnande.  
  1. Konkreta coachningsuppgifter och deras realtidsövervakning stöder invånaren i förändringar. Med hjälp av coachningsuppgifterna blir vägledningen konkreta åtgärder och hälsofördelar. Den professionella kan följa framstegen i den coachning som de har lagt till invånarens plan och stödja invånaren i förändringsprocessen.  

I korthet:  

  • Syftet med Omaolos välfärdshelheter är att förbättra koordinationen av vård- och serviceprocesser, särskilt för kunden som behöver mycket tjänster och för långtidssjuka.  
  • Förhandsformulären för periodiska inspektioner hjälper till att planera mottagningsbesök i förväg och sparar tid vid mottagningen.  
  • Genom hälsokontroller kan regioner som använder Omaolo styra invånaren till tjänster som motsvarar deras behov. I den lokala serviceguidningen för hälsokontrollen kan man erbjuda möjligheten att skicka resultaten till en professionell eller boka en tid med en professionell.  
  • Välfärdscoachning erbjuder ett konkret verktyg för att stödja invånarens förändringar i livs- och levnadsvanor. 

4.1 Välbefinnandets tjänster

Omaolos helheter för välbefinnande innehåller flera tjänster som syftar till att stödja ett heltäckande underhåll av hälsa och välbefinnande, självvård och livsstilsförändringar i invånarnas vardag. Denna helhet inkluderar professionellt initierade formulär för förhandsinformation för regelbundna kontroller, hälsoundersökningar på personens eget initiativ, professionellt initierade hälsoundersökningar och olika hälso-coachingar.

Formulär för förhandsinformation för regelbunden kontroll  

En professionell kan skicka en länk till invånaren genom Omaolo för formuläret för förhandsinformation relaterat till en regelbunden kontroll. Invånaren kan fylla i formuläret i förväg och skicka svaren till den professionella, så att de är tillgängliga på förhand före besöket. För närvarande finns följande formulär för förhandsinformation tillgängliga i Omaolo: 

  • Förhandsinformationsformulär för föräldrar till elever i årskurs 5  
  • 3x10D – livssituationmätare (separata formulär för barn/ungdomar och föräldrar)  
  • Förhandsinformationsformulär för studenthälsovården  
  • Hälsoenkät för barn och ungdomars munhälsa  
  • Omfattande hälsoundersökning för ett och ett halvt år gamla barn  

Hälsoundersökning  

Invånaren kan på eget initiativ fylla i en hälsoundersökningsenkät i Omaolo, som baserat på svaren ger en rapport om invånarens hälsotillstånd och livslängdsförväntan. Omaolos hälsoundersökning bygger på Kustannus Oy Duodecims STAR-hälsoundersökningsenkät och kartlägger faktorer relaterade till livslängdsförväntan och risk för sjukdom. Beräkningsformlerna baseras på befolkningsuppföljningsstudier. 

Invånaren får som resultat en prognos och efter valet av kommun, lokal vägledning. Dessutom rekommenderar hälsoundersökningen invånaren relaterade länkar och Omaolos träningar som han eller hon kan dra nytta av. Hälsoundersökningen är en CE-märkt medicinteknisk produkt. 

Hälsoundersökning  

Den professionellt initierade välbefinnandeundersökningen är en helhet bestående av tre separata enkäter som möjliggör en omfattande kartläggning av invånarens hälsa, livskvalitet och eventuella hälsorisker. Den inkluderar följande enkäter: 

  • Hälsoundersökning (medicinteknisk produkt)​ 
  • WHOQOL-BREF – livskvalitetsenkät ​ 
  • OHIP-14 – bedömning av munhälsotillståndet  

Program för att befrämja välmåendet 

Omaolos hälso-coachningar inkluderar: 

  • Minskning av alkoholkonsumtion  
  • Minskning av vardagens irritation  
  • Träningsprogram för barnfamiljer  
  • Träningsprogram för hälsofrämjande motion  
  • Viktkontroll Positiv interaktion i parrelationer – träningsprogram  
  • Lösning av konflikter i parrelationer – träningsprogram  
  • Hälsofrämjande kost – träningsprogram  
  • Träningsprogram för att sluta röka  
  • Sömträning  

Invånaren kan på egen hand starta kursen, t.ex. baserat på rekommendationer från hälsoundersökningens resultat. Om invånaren skickar resultatet av hälsoundersökningen till en professionell, visas kursen också för den professionella i planens Hälso-coachningar-sektion. På detta sätt kan den professionella följa kursens framsteg, kommunicera med invånaren genom planens Meddelanden-sektion, och även ge ytterligare instruktioner vid behov eller uppmuntra invånaren att genomföra träningens uppgifter. 


I korthet:

  • Omaolos helheter för välbefinnande inkluderar professionellt initierade formulär för förhandsinformation för regelbundena kontroller, hälsoundersökningar på personens eget initiativ, professionellt initierade hälsoundersökningar och hälso-coachning.  
  • Formuläret för förhandsinformation om regelbundna kontroller fungerar professionellt, dvs. invånaren kan inte starta att fylla i formuläret på eget initiativ.  
  • Hälsoundersökningen fungerar på personens eget initiativ dvs. invånaren kan själv fylla i enkäten i Omaolo och spara svaren eller skicka dem till den professionella om hans eller hennes kommun har en arbetskö för hälsoundersökningen.  
  • Hälsoundersökningen består av tre separata enkäter och är professionellt initierad.  
  • Invånaren kan också påbörja Omaolos hälso-coaching på egen hand eller på rekommendation av en professionell. Om coachingen är relaterad till en hälsoundersökning som skickats till den professionella, kan även den professionella granska träningens framsteg. 

Symtombetyg som medicinteknisk produkt

Omaolos symtombetyg är en CE-märkt medicinteknisk produkt tillverkad av DigiFinland Oy. De individuella vägledningarna för symtombetygen baseras på EBMEDS®-programvaran tillverkad av Kustannus Oy Duodecim, som separat har klassificerats som en medicinteknisk produkt. 

Med medicinteknisk produkt avses alla instrument, utrustningar, verktyg, programvaror, material eller andra tillbehör som tillverkaren avsett att användas för diagnos, förebyggande, övervakning, behandling eller lindring av sjukdom hos människor; diagnos, övervakning, behandling, lindring eller kompensation av skada eller funktionshinder; undersökning, ersättning eller modifiering av anatomi eller en fysiologisk funktion eller reglering av befruktning. 

Tillverkning och produktion av medicintekniska produkter är starkt reglerade. De regleras av olika nationella och internationella standarder, förordningar och lagar. Den viktigaste styrande förordningen är förordningen om medicintekniska produkter, MDR (Medical Devices Regulation) 2012/745, som trädde i kraft som bindande den 26 maj 2021. I samband med medicintekniska produkter talas det ofta om MDR-krav, vilket innebär krav enligt förordningen om medicintekniska produkter. 

I Finland får endast hälsovårdsprodukter och tillbehör som uppfyller kraven introduceras på marknaden och tas i bruk. Innan en produkt lanseras på marknaden måste tillverkaren bevisa dess säkerhet, lämplighet för avsedd användning och prestanda. Hälsovårdsprodukter måste ha en CE-märkning som visar att de uppfyller kraven (med undantag för vissa fall). CE-märkningen garanterar att produkten eller tillbehöret uppfyller tillämpliga förordningar och att tillverkaren har utfärdat ett överensstämmelseintyg. 

CE-märkta medicintekniska produkter, såsom Omaolos symtombetyg, får endast användas enligt deras officiella användningsändamål. Farosituationer eller misstankar om sådana ska också rapporteras till tillverkaren utöver den egna organisationen. I Omaolos fall ska en rapport om farosituationer göras till DigiFinland Oy: vaaratilanteet.omaolo@digifinland.fi

Fimea övervakar från och med den 1 januari 2020 överensstämmelsen och främjar säker användning av hälsovårdsprodukter och tillbehör. 


I korthet:

  • Omaolos symtombetyg är CE-märkta medicintekniska produkter tillverkade av DigiFinland Oy.  
  • Medicintekniska produkter måste uppfylla särskilt angivna krav i lagstiftningen.  
  • En CE-märkning av en medicinteknisk produkt garanterar att produkten eller tillbehöret uppfyller tillämpliga förordningar och att tillverkaren har utfärdat ett överensstämmelseintyg.  
  • Medicintekniska produkter får endast användas enligt deras officiella användningsändamål.  
  • Farosituationer ska alltid rapporteras till tillverkaren. För Omaolos symtombetyg ska rapporter om farosituationer och misstankar rapporteras till DigiFinland Oy: vaaratilanteet.omaolo@digifinland.fi.  

Källor och ytterligare information:  

Fimea. N.d. Lääkinnälliset laitteet. 
https://www.fimea.fi/laakinnalliset_laitteet 
Fimea N.d. Tuotetietoa terveysteknologiasta. 
https://www.fimea.fi/kansalaisen_laaketieto/tuotetietoa-terveysteknologiasta 

Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv

Hundratals sakkunniga från olika organisationer har varit involverade i att skapa symtombaserade bedömningar. Professionella har granskat, testat och utformat tjänster för symtombaserade bedömningsformulär. 

Genom symtombaserad bedömning, ska tillräcklig information om symtomen erhållas för att kunna ge vägledning, och därför innehåller de flesta bedömningarna många frågor. Statistiken visar dock att det i genomsnitt tar bara 2,5 minuter att fylla i en symtombaserad bedömning. 

Exempel på symtomfrågeformulär (Invånarens vy):  

Som ett resultat av symtombaserade bedömningar får invånaren, efter att ha valt kommun och tjänsteställe, ett automatiskt behandlingsförslag baserat på sina svar, samt lokal servicevägledning som definieras av den organisation som använder Omaolo. Servicevägledningen informerar invånaren om hur hen bör agera i sin situation i sin egen kommun. Vägledningarna kan vara inlägg i arbetskön, bokningar av tider, laboratorietester eller exempelvis vägledning till andra tjänster där personen kan få mer hjälp. 


I korthet:  

  • Invånaren fyller i en symtombaserad bedömning.  
  • Efter att ha valt region och tjänsteställe får invånaren ett individuellt handlingsförslag och lokal servicevägledning baserat på symtombaserad bedömning.  
  • Genom att identifiera sig kan invånaren skicka den symtombaserade bedömningen till en professionell.  
  • Den symtombaserade bedömningen visas i den professionellas arbetskön. 

3.1 Symtombedömning 

Omaolos symtombedömningar är en del av EBMEDS® medicintekniska produkt, vars tillverkare är Kustannus Oy Duodecim. De är skapade för de vanligaste besöksorsakerna på hälsocentraler och gemensamma jourmottagningar, där vårdstigar kan automatiseras och invånaren kan vägledas till självvård. Symtombedömningsenkäterna producerar inte en diagnos, utan endast en bedömning baserad på medicinsk kunskap om naturen av den nödvändiga vården, baserat på användarens svar. I praktiken kombinerar programvaran personens rapporterade symtom, mätresultat och hälsouppgifter med slutsatser som har utformats baserat på den senaste vetenskapliga kunskapen och nationella vårdrekommendationer. När det gäller brådskande behov bedöms hur snabbt en vårdprofessionell bör utvärdera situationen. 

Symtombedömningarna utnyttjar den senaste och bästa tillgängliga medicinska kunskapen, som samlas in från vårdrekommendationer, systematiska översikter och pålitliga originalstudier. 

Symtombedömningarna bedömer behovet av vård och brådskande behov, men ställer inte diagnoser eller fattar vårdbeslut. Symtombedömningarna kan inte identifiera alla möjliga symtom, sjukdomar eller tillstånd. Även allvarliga sjukdomar kan orsaka ovanliga symtom som symtombedömningarna kanske inte känner igen. Invånaren uppmanas att kontakta en professionell om resultatet av symtombedömningen inte överensstämmer med hans eller hennes uppfattning om sin egen situation. 

Omaolos symtombedömningar inkluderar:  

  • Ländryggssmärta eller -skada  
  • Symtom eller skada i tänderna eller munområdet  
  • Luftvägsinfektion  
  • Öronsmärta eller lockkänsla  
  • Halsont eller svalgsymtom  
  • Halsbränna Smärta, styvhet eller skada i axeln  
  • Symtom i analområdet  
  • Knäsymtom eller -skada  
  • Huvudvärk  
  • Diarré  
  • Misstanke om könssjukdom  
  • Ögoninflammation, tårflöde eller rodnad  
  • Urinvägsinfektion  
  • Allmän symtomfrågeformulär  
  • Hosta  

En Invånaree som har fyllt i symtombedömningen får som resultat av enkäten en instruktion om att behandla sitt symtom och det relaterade hälsoproblemet själv eller en uppmaning att kontakta en professionell. Invånaren får också lokala instruktioner för den valda enheten, om organisationen har lagt till instruktioner för den specifika enheten. 

Invånaren väljer region och enhet och identifierar sig i Omaolo med bankkoder, ett certifikatkort eller en mobilautentisering. Beroende på regionen kan invånaren boka ett besök eller skicka resultaten till en professionell. Professionellen kan vid behov ge en professionell bedömning av situationen och vägleda till lämplig vård. 

Symtombedömningarna kommer till den professionellas arbetskön om kunden identifierar sig i Omaolo och skickar resultaten till en professionell eller bokar en tid. Då fungerar symtombedömningen som stöd för beslutsfattandet och den professionella kan kontakta kunden via Omaolo. 

I korthet:  

  • Det finns 16 symtombedömningar i Omaolo för de vanligaste besöksorsakerna inom hälsovården.  
  • Efter att ha fyllt i symtombedömningsenkäten får invånaren en självvårdsinstruktion eller en uppmaning att kontakta en professionell.  
  • Genom att identifiera sig kan han eller hon skicka enkäten till en professionell.  
  • Den professionella kan ge en bedömning av situationen samt vägleda till lämplig vård.  
  • Symtombedömningarna är en del av EBMEDS® medicintekniska produkt, vars tillverkare är Kustannus Oy Duodecim. 

2.8 Utloggning

Logga alltid ut från Omaolo när du avslutar ditt arbete eller lämnar din arbetsstation. Utloggningen görs från webbplatsens övre högra hörn genom att trycka på ditt namn och välja Logga ut från den öppnande menyn: 

Omaolo bekräftar din utloggning. Bekräfta utloggningen genom att trycka på ‘Ja, logga ut’.

Du kommer fortfarande att se ett meddelande om en framgångsrik utloggning. 

Om Omaolo-tjänsten inte används på 60 minuter, löper sessionen ut och du loggas automatiskt ut från tjänsten. Du får ett meddelande om automatisk utloggning 15 minuter innan sessionen löper ut. Du kan fortsätta sessionen genom att klicka på ‘Fortsätt vara inloggad’. I en aktiv session finns det dessutom en tidsgräns på åtta timmar, då fortsättningen av sessionen kräver inloggning. 

VIKTIGT! Kom ihåg att stänga webbläsaren när du har loggat ut från Omaolo. Genom att stänga webbläsaren och logga ut från datorn säkerställer du att nästa användare inte kan komma åt tjänsten med dina inloggningsuppgifter.  


I korthet:  

  • Logga alltid ut från Omaolo när du avslutar ditt arbete eller lämnar din arbetsstation.  
  • Utloggningsfunktionen finns i det övre högra hörnet av vyn genom att trycka på ditt namn.  
  • Stäng slutligen webbläsaren. På så sätt säkerställer du att nästa användare inte kan komma åt tjänsten med dina inloggningsuppgifter.  
  • Sessionen löper ut och du loggas automatiskt ut från tjänsten om Omaolo inte används på 60 minuter. Du får ett automatiskt meddelande om detta 15 minuter innan sessionen löper ut. 

Prenumerera på nyhetsbrevet (endast på finska)

När du prenumererar på nyhetsbrevet får du varje månad aktuell information om pågående projekt i vårt bolag och om andra aktuella frågor.