Vad är det frågan om?
Jourhjälpen 116117 är en dygnetruntöppen tjänst avsedd för brådskande hälso- och sjukvårdsproblem. Den betjänar vid akuta hälso- och sjukvårdsproblem som inte är nödsituationer, särskilt under jourtid. Invånarna anvisas att ringa 116117 innan de uppsöker jourpolikliniken. I tjänsten kan man dessutom be om vårdanvisningar och råd vid akuta hälso- och sjukvårdsproblem. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården gör en bedömning av invånarens vårdbehov och hänvisar invånaren till rätt vårdplats beroende på hur brådskande ärendet är eller ger anvisningar för egenvård. Samtalet till 116117 är gratis för den som ringer. I nödsituationer ska man alltid ringa nödnumret 112.
Tjänsten Jourhjälpen anordnas av välfärdsområdena och Helsingfors stad. DigiFinland Oy samordnar den nationella utvecklingen av tjänsten. Jourhjälpen 116117 omfattar hela Fastlandsfinland.
Vem deltar i samarbetet?
Jourhjälpen 116117 har nationella samarbetsnätverk som bidrar till att utveckla nationell praxis, informera och dela nationell praxis mellan områdena. Representanter för välfärdsområdena, Helsingfors stad, serviceleverantörerna och intressenterna har bjudits in till våra nationella samarbetsnätverk.
Vad gör vi?
DigiFinland erbjuder de områden som producerar Jourhjälpen 116117 expertkunskaper till stöd för ibruktagande, underhåll, utveckling och kommunikation om tjänsten. DigiFinland utvecklar dessutom Jourhjälpens digitala kanal så att den bättre uppfyller invånarnas och välfärdsområdenas behov.
DigiFinland äger telefonnumret 116117 och administrerar ramavtalet om telefontrafik till Jourhjälpen.
Vad är på gång?
Jourhjälpens nättjänst, 116117.fi förnyades i december 2022. Genom den förnyade nättjänsten kan man ge invånarna ännu bättre information om hur den regionala tjänsten fungerar. DigiFinland fortsätter att utveckla 116117.fi under 2024. Under 2024 kommer det att bli möjligt att införa en chatt i nättjänsten som en del av tjänsten som produceras av välfärdsområdena.
Under 2023 konkurrensutsattes samtrafiken till 116117 på nytt och det nya avtalet trädde i kraft i början av 2024. En ny upphandlingsring upprättades för upphandlingen. I och med den nya konkurrensutsättningen sjönk telefontrafikens priser betydligt.
Vill du höra mera?
Päivystysapu 116117
Mira Vidén
sakkunnig, tjänsten Jourhjälpen 116117
mira.viden(at)digifinland.fi
paivystysapu(at)digifinland.fi