Tjänsten Omaolo i korthet
I Omaolo-handboken beskrivs vad Omaolo är, vad den är avsedd för och hur organisationer kan ta i bruk den. Omaolo är en digital servicekanal för social- och hälsovården som fungerar som en ny serviceväg för att bedöma invånarens vård och servicebehov samt som ett verktyg för planering och genomförande av vården. Utgångspunkten för Omaolo är en reform av verksamhetsmodellerna för social- och hälsovårdstjänsterna och stödjandet av denna reform. Med hjälp av tjänsten kan social- och hälsovårdstjänsternas kvalitet förbättras och överlappande arbete avlägsnas. Omaolo möjliggör nationell uppföljning av genomslagskraften och insamling av data på befolkningsnivå med beaktande av invånarnas rättigheter.
Omaolo gör social- och hälsovårdstjänsterna tillgängliga för invånarna 24/7. Läs här om de områden inom vilka Omaolo används »
Fördelarna med Omaolo för olika målgrupper
För invånarna
- Invånaren är expert på sin egen vård.
- Omaolo är en kontaktkanal för alla som har vilja och förmåga att använda sig av elektroniska tjänster.
- Rekommendationerna baseras på den senaste vetenskapliga forskningen och på nationellt gemensamt överenskomna kriterier
- Omaolo är tillgängligt 24/7 – ett ställe där du på ett tillförlitligt sätt kan bedöma ditt eget vårdbehov oberoende av tid och plats.
För yrkesverksamma
- Invånaren kan komma i kontakt med hälso- och sjukvårdspersonal i sin egen kommun
- Invånaren kan kommunicera med hälso- och sjukvårdspersonalen på ett säkert sätt.
- Omaolo stödjer hälso- och sjukvårdspersonalens beslutsfattande
- Hälso- och sjukvårdspersonalen har standardiserade förkunskaper i bruk.
Omaolo hjälper vid bedömningen av klientens situation (hälsokontroll, välbefinnandekontroll, symtombedömningar, tjänstebedömningar, formulär för förhandsuppgifter för regelbundna hälsokontroller, planeringen av vården och tjänsten samt i genomförandet av dessa (välbefinnandecoaching).
De tjänster som ska tillhandahållas har valts utifrån att de löser de centrala problemen med tjänsterna på basnivå. Det andra kriteriet har varit att de inte genomförs nationellt i andra utvecklingsprojekt:
- Bedömning av klientens situation (symtom- och tjänstebedömningar, hälso- och välfärdskontroll, formulär för förhandsuppgifter för regelbundna hälsokontroller, observationer om hälsan): Stor variation i bedömningen av vård- och servicebehovet, jämlikhet förverkligas inte, klienterna styrs inte på rätt sätt.
- Planering av vård och service: Processerna för vård och service är för tillfället sällan planenliga. Särskilt 10 % av klienterna, som producerar 80 % av kostnaderna och använder tjänsterna mycket och ofta, går igenom flera överlappande och fristående processer, där samma saker frågas efter och görs i flera omgångar. Ingen har koll på helheten.
- Genomförande av vård och service (välbefinnandecoaching): Både i den förebyggande verksamheten och i processerna för långtidssjuka behövs kostnadseffektiva sätt att stödja levnads- och livsstilsförändringar.
Innehållet i Omaolo-tjänsten grundar sig på medicinsk kunskap och forskning, validerade frågor och i fråga om socialvården på de kriterier som definieras i lagen om rätt till socialtjänster.
Omaolo är en medicinteknisk produkt producerad av DigiFinland, med en annan medicinteknisk produkt integrerad, EBMEDS®, som produceras av Kustannus Oy Duodecimin. Den omfattar modulen EBMEDS® Symtombedömning, som för närvarande innehåller 16 st. publicerade symtombedömningar. Tjänsten analyserar de svar som användaren gett och utnyttjar de tillgängliga uppgifterna för att göra responsen så personlig som möjligt. I kombination med elektronisk tidsbokning kan användaren erbjudas digitala servicekedjor. Målet är att styra användaren så smidigt som möjligt till en ändamålsenlig tjänst.
Tjänsten har testats mångsidigt i olika verksamhetsmiljöer och på olika målgrupper. På så sätt har man kunnat säkerställa tjänstens tillgänglighet, innehållets skalbarhet och tjänstens nytta för olika målgrupper.
Omaolo.fi är en medicinteknisk produkt med CE-märkning i enlighet med direktivet om medicintekniska produkter.
Mer information
Marika Sorvari, utvecklingschef, tjänsten Omaolo
marika.sorvari@digifinland.fi