Under 2024 har välfärdsområdena tvingats genomföra snabba och omfattande budgetnedskärningar. Man har varit tvungen att fatta beslut om besparingar i all hast och under stort tryck. Det har förmodligen varit svårt att göra val utan tillförlitlig information och analys av långsiktiga konsekvenser.
Besparingar måste göras, och för att genomföra dem har man satt upp mål för olika delar av verksamheten. Under stor press kommer dock dessa budgetnedskärningar ofta att bli fragmentariska. När det gäller digitala tjänster handlar det inte bara om IT-upphandlingar, även om kostnaderna för tjänsterna är budgeterade inom ramen för dessa. De besparingar som digitala tjänster medför konkretiseras, som de också bör, genom effektivisering av verksamheten, vilket innebär att knappa yrkesresurser kan utnyttjas optimalt.
En stor fråga i sparhetsen gäller även beredskapen inom den finska hälso- och sjukvården, säkerställandet av enhetliga rutiner samt kontinuiteten i vården under alla omständigheter. Hur ska vi agera nationellt om det till exempel uppstår en ny pandemi eller någon annan stor kris? Har vi verkligen kontroll över verktygen och kan vi snabbt anpassa dem till olika situationer ur ett nationellt perspektiv?
DigiFinlands tjänster inom vårdportföljen har långvarig bevisad effekt. De följer nationella riktlinjer, och deras utveckling och ägarskap är starkt styrt. De symtombedömningar som utvecklats nationellt och baserar sig på de nationella rekommendationerna i God medicinsk praxis ger nödvändiga besparingar år efter år, i form av minskade yrkeskontakter. Portföljen är flexibel tack vare styrningen från våra ägarkunder.
Vi har på senaste tiden märkt att det inom marknadsföringen görs övertramp och att man förenklar processen när man försöker etablera sig i verksamhetsfältet. När det gäller digitala lösningar inom hälso- och sjukvården krävs det noggrannhet och kunskap för att granska hur tjänsterna fungerar, deras användningsändamål och långsiktiga resultat. De tjänster som finns på marknaden ersätter sällan varandra rakt av, och det finns betydande skillnader i både kapacitet och certifierad kvalitet. Jämförande marknadsföring kan endast ske enligt tydliga spelregler.
Vi på DigiFinland tror starkt på ett öppet samarbete med andra aktörer på samma marknad. Vi arbetar för Finlands bästa.
Mirva Antila
verkställande direktör
DigiFinland