Vad handlar det om?
Omasuuntima är social- och hälsovårdens e-tjänst för att segmentera kunskaper. Omasuuntima kan tas i bruk i välfärdsområdena, Helsingfors stad och HNS.
Kunden och personalen inom social- och hälsovården använder Omasuuntima gemensamt. Omasuuntima fungerar genom att användaren svarar på frågor – kunden har sina egna frågor – och personalen inom social- och hälsovården har sina frågor. Kunden bedömer sina egna behov samt hur hen klarar sig i vardagen. Personalen bedömer hur utmanande kundens situation är.
Kunden och personalen inom social- och hälsovården går igenom svaren tillsammans under ett möte. Att svara på Omasuuntimas frågor hjälper även kunden att förstå sin egen situation. Svaren hjälper personalen inom social- och hälsovården att individuellt bemöta kunden på ett sätt som förstärker individens makt.
Omasuuntimas resultat och insikt, fastställs utifrån svaren. Omasuuntimas insikter finns inom egenvårds-, gemenskaps-, samarbets- och nätverkskunnande. Utgående från kunskaperna styr Omasuuntima kunden och personalen inom social- och hälsovården att välja den stig med tjänster som är lämpligast för kunden.
Vad gör vi?
Vi ansvarar för produktionen, underhållet och utvecklingen av Omasuuntima. Vi stöder välfärdsområden och organisationer i ibruktagandet av Omasuuntima. Omasuuntimas genomförande har en standardiserad plan som anpassas efter välfärdsområdets behov.
Omasuuntima-tjänsten utvecklas i samarbete med DigiFinland och de områden som använder tjänsten. Vi samordnar Omasuuntima-tjänstens samarbetsnätverk.
Se en presentationsvideo om Omasuuntima-tjänsten
Vill du veta mer?
Omasuuntima-specialister:
omasuuntima@digifinland.fi