Vad handlar det om?
Välfärdsområdena står inför en stor utmaning och förändring under de kommande åren. Detta gäller en ändamålsenlig och kostnadseffektiv organisering av informationshanterings- och integrationstjänsterna. Syftet med utvecklingen av integrationerna i DigiFinland är att i stor utsträckning främja användningen av integrationerna med tanke på framtida behov. Genom att utveckla integrationerna svarar man bättre än tidigare på de ökande kundbehoven och framtida krav.
Vem medverkar?
Helheten främjas tillsammans med samarbetspartnerna. Centrala partner är bl.a. Digia och Red Hat.
Vad gör vi?
DigiFinland erbjuder informationshanterings- och integrationstjänster som skräddarsydda helheter. Inom informationshantering och integration producerar DigiFinland i allt större utsträckning en tjänst som består av produktifierade och standardiserade servicehelheter samt integrations-, API- och robotteknologier som tagits i bruk av DigiFinland. Servicehelheterna delas in i servicekomponenter som innehåller de processer, modeller och dokument som används för att producera tjänsterna.
Ur välfärdsområdets synvinkel är det förnuftigt att genomföra servicehelheten på ett smidigt sätt och övergången mot en ändamålsenlig IT-servicearkitektur ska göras på ett kostnadseffektivt sätt. Till exempel är det inte förnuftigt att rikta betydande nya separata integrationsgenomförande till system som kommer att anslutas tekniskt. Däremot lönar det sig att sköta övergångsskedet till exempel i fråga om system som tas ur bruk genom migration med moderna effektiva RPA-, dvs. programrobotiska lösningar.
Vad är på gång?
DigiFinland erbjuder sina kunder en modern integrationsplattform för gemensamt bruk och teknologier som förbättrar informationsöverföringen mellan välfärdsområdenas system. Plattformen och teknologin betjänar välfärdsområdena mångsidigt sätt på det sätt som de behöver. Dessutom stöder DigiFinlands informationshanterings- och integrationstjänst regionerna i bedömningen av deras behov och utarbetandet av en färdplan för utveckling.
För den digitala arkiveringens behov håller man på att utveckla en integrationslösning med hjälp av vilken gamla patient- och klientuppgifter kan arkiveras i Kanta-arkivet. Genom att arkivera uppgifterna kan man slopa upprätthållandet av det gamla patient- eller klientdatasystemet. Kanta-integrationen av den elektroniska arkiveringen certifieras för att säkerställa kraven i anslutning till Kanta -överföringen.
Vill du höra mer?
Du når integrationsexperterna per e-post på adressen:
integraatiot@digifinland.fi
Integrationer
Passera innehåll
- Vår verksamhet
- Projektet för nationell förenhetligande av klientresponsuppgifter (Aspa)
- Cirrus – Projektet för utveckling av dataskyddet för molntjänster
- Elektronisk arkivering
- Elektroniskt familjecenter
- Hoidonperusteet.fi
- Projektet Digitala servicehelheten för kontinuerligt lärande (JOD)
- Integrationer
- Jourhjälpen 116117
- Omaolo
- Omasuuntima-tjänsten
- Omasuuntima
- Omavire – Självutvärdering av arbets- och funktionsförmågan
- Projektet Ryhti-förändringsstöd
- Tarmoa – Servicekoncept för främjande av hälsa och välfärd (HYTE)
- Tietojohtaja-tjänsten
- Virta-projektet
Prenumerera på nyhetsbrevet (endast på finska)
När du prenumererar på nyhetsbrevet får du varje månad aktuell information om pågående projekt i vårt bolag och om andra aktuella frågor.