Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  2.3 Arbetskö  /  Hantering av uppgifter i arbetskön  /  Ta uppgift 
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

Ta uppgift

  • Meny
  • Ta uppgift 
  • Öppna uppgift 
  • Överförande av uppgift 
  • Ändra brådskandeklassen
  • Märk som inkomplett 

När en ny uppgift anländer till arbetskön har den inte ännu tilldelats en ansvarig person. Det är viktigt att varje uppgift tilldelas en ansvarig person som ser till att uppgiften utförs och att invånaren får svar enligt den givna servicelöftet och uppgiftens brådskandeklass.

  1. En uppgift som inte har en definierad ansvarig person i arbetskön kan tas över genom att trycka på Ta uppgiften-knappen. Därefter visas uppgiften både i din egen arbetskön och i gruppens arbetskön bland reserverade uppgifter. Du kan ta uppgiften för dig själv både i arbetskön och på ärendesidan:

2. Efter detta flyttas uppgiften till din egen arbetskön. När du har tagit uppgiften, välj Min arbetskön -fliken. Du kan granska invånarens ärende genom att trycka på uppgiftens rad. 

Efter att ha tagit uppgiften, kontrollera eventuella meddelanden som invånaren har skickat i ärendets Meddelanden-sektion. Invånaren kan ha lagt till ett meddelande till den professionella i sin symptombedömning, tjänstebedömning eller hälsokontroll, även om den ännu inte är under behandling av den professionella.

I din egen arbetskön visas också uppgifter som andra professionella har överfört till dig.

I din egen arbetskön ser du samma information som i gruppens arbetskön. Som ansvarig person står nu ditt namn. Om behandlingen av uppgiften är ofullständig, kan du markera den som ofullständig antingen via arbetskönsvyns uppgiftsmeny eller via ärendevyns meny.

En annan professionell kan till exempel hantera en uppgift som du är ansvarig för i en frånvarosituation. Uppgiftens ansvariga person ändras inte om en annan professionell till exempel skickar ett meddelande eller avslutar ärendet. I ärendets information och i de meddelanden som invånaren får visas namnet på den professionella som har uppdaterat ärendet.

Om invånarens vårdprocess är helt klar och han/hon inte har några öppna bokningar eller pågående coachningar, kan du också avsluta ärendet. Kom dock alltid ihåg att först kontrollera att invånaren inte har några öppna eller ofullständiga ärenden. Skicka alltid ett meddelande till invånaren innan du avslutar ärendet, där du kort förklarar orsaken till avslutningen och ger nödvändiga handlingsinstruktioner.


I korthet: 

  • Fria uppgifter kan tas över genom att trycka på Ta uppgiften-knappen i arbetskön eller ärendevyn.
  • Uppgiften flyttas till Min arbetskön och du blir uppgiftens ansvariga person. Uppgiften visas också i gruppens arbetskön bland reserverade uppgifter. Kom ihåg att kontrollera eventuella meddelanden som invånaren har skickat.
  • Uppgifter som överförts av andra professionella kommer också in i din arbetskön.
  • Hantera uppgifterna i Min arbetskön till slut, överför dem till en annan professionell eller till en annan arbetskön för vidare behandling, eller föreslå att avsluta ärendet.
  • Avsluta inte ärendet utan att kommentera orsaken till invånaren. Se till att invånaren har nödvändiga handlingsinstruktioner.
‹ Meny
Öppna uppgift  ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn