Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  2.3 Arbetskö  /  Hantering av uppgifter i arbetskön  /  Öppna uppgift 
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

Öppna uppgift

  • Meny
  • Ta uppgift 
  • Öppna uppgift 
  • Överförande av uppgift 
  • Ändra brådskandeklassen
  • Märk som inkomplett 

Genom att trycka på namnet på den uppgift du väljer i arbetskön, öppnar du invånarens ärendevy. Denna vy samlar all information och åtgärder relaterade till invånarens specifika symptombedömning.

I Ärendevyn ser du en meny till vänster, där du genom att trycka på rubrikerna kan öppna motsvarande avsnitt för granskning och åtgärder:

1. Sammanfattningen visar invånarens svar och regionens fortsatta rekommendationer. I vyn ser du invånarens åtgärdsrekommendation och regionens fortsatta rekommendationer (lokal servicevägledning). Om en professionell sammanfattning är tillgänglig i den specifika symptombedömningen, visas den också på denna sida efter invånarens svar under rubriken Resultat. Sammanfattningen är inte tillgänglig i alla tjänster. Invånaren ser inte den professionella sammanfattningen.

2.  Bokningar-avsnittet (ej i bild) visar invånarens kommande och redan gjorda bokningar samt öppna bokningsrättigheter, till exempel för genomgång av resultat från en välbefinnandeundersökning.

3. I Mål-avsnittet kan du lägga till ett mål relaterat till ärendet. Målet är fritt formulerat text och är ofta ett långsiktigt mål. I ärendet definieras målet i ord, tillsammans med invånaren, i invånarens egna ord. Definierade mål kan inte tas bort.

4. I Uppgifter-avsnittet kan du lägga till uppgifter för invånaren. En uppgift kan till exempel vara en fri form av handlingsinstruktion för invånaren eller en begäran om att fylla i en symptombedömningsenkät. Du kan också ange en start- och sluttid inom vilken invånaren bör utföra uppgiften.

5. I Coachning-avsnittet ser du de coachningar som invånaren har påbörjat, om ärendet inkluderar coachningar. Du kan också lägga till en coachning för invånaren och följa framstegen i coachningarna.

6. På Meddelanden-fliken kan du kommunicera säkert med invånaren och ge till exempel ytterligare instruktioner. Skriv ditt meddelande i det öppnande textfältet. Meddelandets maximala längd är 1000 tecken och du ser det aktuella antalet tecken i textfältets nedre kant. När ditt meddelande är klart, tryck på Skicka-knappen.

7. På Avsluta ärendet-fliken kan du omedelbart avsluta ärendet eller föreslå att invånaren avslutar ärendet. När du har föreslagit avslutning, avslutas ärendet när invånaren accepterar förslaget eller inte svarar inom 72 timmar. Avsluta inte invånarens ärende innan du har skickat ett meddelande till honom/henne och förklarat orsaken till avslutningen av ärendet. Se också till att invånaren har tydliga handlingsinstruktioner om hur han/hon ska agera efter att ärendet har avslutats.

Dessutom finns det en Meny-knapp i övre högra hörnet av ärendet, som du kan använda för att kopiera ärendetexten till patientinformationssystemet, granska invånarens information, markera uppgiften som ofullständig (den försvinner från standardvyn i din arbetskön), överföra uppgiften till en annan professionell eller till en annan arbetskön.

I korthet: 

  • Genom att trycka på uppgiftens rubrik i arbetskön, öppnar du invånarens ärende.
  • De olika avsnitten av ärendet visas till vänster:
  • Sammanfattning
  • Mål
  • Bokningar
  • Uppgifter
  • Coachning
  • Meddelanden
  • Avsluta ärendet.
  • Till höger hittar du Meny-knappen, där du kan kopiera ärendetexten, granska invånarens information, markera uppgiften som ofullständig, överföra den till en annan professionell eller till en annan arbetskön.
‹ Ta uppgift 
Överförande av uppgift  ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn