Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  2. Användning av Omaolo  /  2.3 Arbetskö  /  Arbetsbordsintegration 
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

Arbetsbordsintegration

Om din organisation använder Omaolos arbetsbordsintegration kan du gå från kund- eller patientinformationssystemet till Omaolo utan separat inloggning. Du kan se din enhets arbetskön i Omaolo eller direkt de ärenden för den kund som är vald i kund- eller patientinformationssystemet. På detta sätt kan du se ärenden i Omaolo för den kund som är vald i kund- eller patientinformationssystemet. 

Obs! Kom ihåg att alltid kontrollera att du är i rätt patients ärende! 

  1. När en kund är vald i patientinformationssystemet, gå till Omaolo via en separat länk/ikon.  
  1. Välj enhet.  
  • Obs! Att byta enhet under sessionen tar bort patientkontexten.  
  1. Du ser de valda kundens ärenden som uppgifter i arbetskön.  
  • Om kunden endast har ett aktivt ärende visas det ärendet direkt i Omaolo.  
  • Om kunden inte har några ärenden i den valda enheten, visas ett felmeddelande ‘Fel i sökningen’ i kundkolumnens sökfält. 
När du har gått till arbetskön så att en kund är vald i patientinformationssystemet, är valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ på, och kundkolumnens sökfält visar den valda kundens personnummer i patientinformationssystemet bleknat och det kan inte ändras eller tas bort. 

Du kan också filtrera den valda kundens ärenden med andra filter. Observera att när du inaktiverar de filter du lagt till själv med funktionen ‘Ta bort filter’, inaktiveras alla andra filter förutom kundfiltret. 

Du kan inaktivera filtreringen för kunden genom att stänga av valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’, varefter det visas grått. Alla filter, inklusive eventuella filter du lagt till själv, inaktiveras och arbetskön visar alla kundens ärenden. Du kan fortsätta att hantera alla uppgifter på arbetskön som vanligt. 

Om du vill återaktivera filtreringen och återigen endast se den valda kundens ärenden, slå på valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ igen. Arbetskön visar ärenden i patientinformationssystemet för den valda kunden. 

Obs! Valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ är endast synligt om du har gått till Omaolo så att en kund har varit vald i patientinformationssystemet. Funktionen inaktiveras om du byter enhet under sessionen. 

När du har varit på den valda kundens ärendesida och går tillbaka till arbetskön via länken ‘Tillbaka till arbetskön’, stängs valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ av, men filtreringen för kunden och eventuella andra filter du lagt till är fortfarande aktiva. Filtreringen för kunden är nu möjlig att inaktivera från sökfältets kryssruta. Om du vill se alla kunders ärenden, ta bort kundfiltret från sökfältets kryssruta eller välj ‘Ta bort filter’, vilket inaktiverar alla filter. 

Om valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ är på och du inaktiverar de filter du lagt till själv med funktionen ‘Ta bort filter’, inaktiveras alla andra filter förutom kundfiltret.

I arbetsbordsintegrationen kan du också gå till Omaolo så att ingen kunden är vald i patientinformationssystemet. Då görs ingen filtrering och arbetskön visar alla kunders ärenden. 

När du avslutar användningen av Omaolo och återgår till patientinformationssystemet, logga ut från Omaolo. 


I korthet:

  • Om din organisation använder Omaolos arbetsbordsintegration kan du gå från patientinformationssystemet till Omaolo utan separat inloggning.  
  • Kom alltid ihåg att kontrollera att du är i rätt patients ärende när du växlar mellan Omaolo och patientinformationssystemet!  
  • När du har gått till arbetskön och en kund är vald i patientinformationssystemet, är valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ aktiverat. Du kan ändra filtreringen.  
  • När du avslutar användningen av Omaolo och återgår till patientinformationssystemet, logga ut från Omaolo. 
‹ Filtrera uppgifter från arbetskön  
2.4 Kundkontakt   ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn