Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  2.3 Arbetskö  /  Hantering av uppgifter i arbetskön  /  Ändra brådskandeklassen
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

Ändra brådskandeklassen

  • Meny
  • Ta uppgift 
  • Öppna uppgift 
  • Överförande av uppgift 
  • Ändra brådskandeklassen
  • Märk som inkomplett 

Den Professionella kan baserat på sin bedömning vid behov ändra uppgiftens brådskandeklass. Ändringen kräver att den professionella är i kontakt med kunden och verifierar de bakgrundsuppgifter som påverkar hälsotillståndet från patientuppgifterna. Omaolos tilldelade brådskandeklass för uppgiften baseras på en bedömning från Duodecims medicinska kunskapsbank. Bedömningen görs baserat på svaren som invånaren har gett, nationella vårdrekommendationer och vetenskaplig kunskap. När brådskandeklassen ändras bör det beaktas att den professionella är ansvarig för ändringen av brådskandeklassen, om den agerar mot medicinska kunskapsbankens resonemang. Då handlar det om normalt ansvar för vårdarbete, där den professionella bedömer patientens vårdbrådskande på ett heltäckande sätt. Brådskandeklassen för nya uppgifter bör inte ändras. 

Brådskandeklasserna är följande (inom parentes antalet timmar inom vilka de professionella ska bedöma kundens situation och påbörja behandling): 

Brådskandeklass Beskrivning i Omaolos användargränssnitt Tidsgräns 
P0 Behandlas omedelbart Under 0 h 
P1 Akut, ska behandlas under 2 timmar Under 2 h 
P2 Akutvård, inte på natten (10 t) Under 10 h 
P3 Ska behandlas inom 1 dag (24 t) Under 24 h 
P4 Ska behandlas inom 2—3 dagar (72 t) 2 h – 72 h 
P5 Icke-brådskande, ska behandlas inom en vecka 48 h—96 h eller 4—7 dagar 
P6 Icke-brådskande, ska behandlas inom en månad 8—30 dagar 
P7 Icke-brådskande, kan vänta mer än en månad Över 30 dagar 
P8 Icke-brådskande, ingen tidsgräns Ingen tidsgräns 

De proffesionella kan baserat på sin bedömning vid behov höja eller sänka uppgiftens brådskande. 

Omaolo tilldelar automatiskt prioritetskoder P0—P5 och P8, men i organisationen kan även prioriteter P6—P7 vara i bruk. Läs mer om brådskandeklasser: Brådskandeklass 

  1. Ändring av brådskandeklassen görs i arbetskön för uppgiften på höger sida genom att välja Ändra brådskande: 

Välj önskad brådskandeklass från rullgardinsmenyn och tryck Spara: 

Efter ändringen visas både den ursprungliga och den nya ändrade brådskandeklassen i arbetskön. Om brådskandeklassen ändras flera gånger, visas den ursprungliga och den senaste prioritetskoden i arbetskön. Obs! I uppgifter som har stängts före version 4.0.1, visas den senaste och den föregående prioritetskoden, om brådskandeklassen har ändrats flera gånger. 

Om det uppstår ett fel vid laddning av brådskandeklasser, visas ett felmeddelande för dig. I händelse av fel, försök att hämta brådskandeklassen igen. 


I korthet:  

  • De proffessionella kan ändra uppgiftens brådskandeklass. Då ska de proffessionella vara i kontakt med kunden och verifiera de bakgrundsuppgifter som påverkar hälsotillståndet från patientuppgifterna.  
  • Omaolo tilldelar automatiskt en brådskandeklass baserat på symtombedömningen P0 – P5 eller P8. I organisationen kan dessutom brådskandeklasserna P6 – P7 vara i bruk. 
  • Tryck redigera och välj önskad brådskandeklass från menyn. Spara.  
  • Brådskandeklassen baseras på Duodecims medicinska kunskapsbanks resonemang. De proffessionella är ansvariga för ändringen av brådskandeklassen, om den agerar mot medicinska kunskapsbankens resonemang. Då handlar det om normalt ansvar för vårdarbete, där den professionella bedömer patientens vårdbrådskande på ett heltäckande sätt. 
‹ Överförande av uppgift 
Märk som inkomplett  ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn