Ändra brådskandeklassen
Den Professionella kan baserat på sin bedömning vid behov ändra uppgiftens brådskandeklass. Ändringen kräver att den professionella är i kontakt med kunden och verifierar de bakgrundsuppgifter som påverkar hälsotillståndet från patientuppgifterna. Omaolos tilldelade brådskandeklass för uppgiften baseras på en bedömning från Duodecims medicinska kunskapsbank. Bedömningen görs baserat på svaren som invånaren har gett, nationella vårdrekommendationer och vetenskaplig kunskap. När brådskandeklassen ändras bör det beaktas att den professionella är ansvarig för ändringen av brådskandeklassen, om den agerar mot medicinska kunskapsbankens resonemang. Då handlar det om normalt ansvar för vårdarbete, där den professionella bedömer patientens vårdbrådskande på ett heltäckande sätt. Brådskandeklassen för nya uppgifter bör inte ändras.
Brådskandeklasserna är följande (inom parentes antalet timmar inom vilka de professionella ska bedöma kundens situation och påbörja behandling):
Brådskandeklass | Beskrivning i Omaolos användargränssnitt | Tidsgräns |
P0 | Behandlas omedelbart | Under 0 h |
P1 | Akut, ska behandlas under 2 timmar | Under 2 h |
P2 | Akutvård, inte på natten (10 t) | Under 10 h |
P3 | Ska behandlas inom 1 dag (24 t) | Under 24 h |
P4 | Ska behandlas inom 2—3 dagar (72 t) | 2 h – 72 h |
P5 | Icke-brådskande, ska behandlas inom en vecka | 48 h—96 h eller 4—7 dagar |
P6 | Icke-brådskande, ska behandlas inom en månad | 8—30 dagar |
P7 | Icke-brådskande, kan vänta mer än en månad | Över 30 dagar |
P8 | Icke-brådskande, ingen tidsgräns | Ingen tidsgräns |
De proffesionella kan baserat på sin bedömning vid behov höja eller sänka uppgiftens brådskande.
Omaolo tilldelar automatiskt prioritetskoder P0—P5 och P8, men i organisationen kan även prioriteter P6—P7 vara i bruk. Läs mer om brådskandeklasser: Brådskandeklass
- Ändring av brådskandeklassen görs i arbetskön för uppgiften på höger sida genom att välja Ändra brådskande:
Välj önskad brådskandeklass från rullgardinsmenyn och tryck Spara:
Efter ändringen visas både den ursprungliga och den nya ändrade brådskandeklassen i arbetskön. Om brådskandeklassen ändras flera gånger, visas den ursprungliga och den senaste prioritetskoden i arbetskön. Obs! I uppgifter som har stängts före version 4.0.1, visas den senaste och den föregående prioritetskoden, om brådskandeklassen har ändrats flera gånger.
Om det uppstår ett fel vid laddning av brådskandeklasser, visas ett felmeddelande för dig. I händelse av fel, försök att hämta brådskandeklassen igen.
I korthet:
- De proffessionella kan ändra uppgiftens brådskandeklass. Då ska de proffessionella vara i kontakt med kunden och verifiera de bakgrundsuppgifter som påverkar hälsotillståndet från patientuppgifterna.
- Omaolo tilldelar automatiskt en brådskandeklass baserat på symtombedömningen P0 – P5 eller P8. I organisationen kan dessutom brådskandeklasserna P6 – P7 vara i bruk.
- Tryck redigera och välj önskad brådskandeklass från menyn. Spara.
- Brådskandeklassen baseras på Duodecims medicinska kunskapsbanks resonemang. De proffessionella är ansvariga för ändringen av brådskandeklassen, om den agerar mot medicinska kunskapsbankens resonemang. Då handlar det om normalt ansvar för vårdarbete, där den professionella bedömer patientens vårdbrådskande på ett heltäckande sätt.