2.2. Meddelanden
I Omaolo finns det flera meddelanden som riktar professionellas och invånares uppmärksamhet till förändrad information. Meddelanden visas i meddelandemenyn, i arbetskön och under ärendehantering samt som så kallade flytande meddelanden, som visas som påminnelser efter vissa åtgärder och försvinner automatiskt. Om din organisation har köintegrering kan professionella också få påminnelser genom detta system.
- Meddelanden i arbetskön
Professionella visas meddelanden om nya uppgifter och förändringar i ärenden i arbetskön.
A. Föråldrad information i vyn
Ett framhävt meddelande “föråldrad information i vyn” visas i realtid när en professionell är i arbetskön och en ny uppgift har kommit till arbetskön, en ny uppgift har överförts till arbetskön eller ett nytt meddelande har kommit till ärendet. Uppdatera vyn genom att klicka på Uppdatera sida eller ladda om sidan.
B. Arbetskön har en ny uppgift
En kuvertikon visas bredvid arbetskönens namn när en ny uppgift har kommit till den arbetskön eller en ny uppgift har överförts till arbetskön. Uppdatera vyn genom att klicka på Uppdatera sida eller ladda om sidan. Obs! Kuvertikonen uppdateras i arbetskön endast när din session är öppen och du är i arbetskön. Om du till exempel är på ärendesidan och återvänder till arbetskön, visas inte kuvertikonen som tecken på en ny uppgift. Kontrollera därför alltid arbetskön när du återvänder till vyn från någon annan Omaolo-vy eller funktion.
Om det finns fler än sex arbetsköer visas arbetskönerna i en rullgardinsmeny och meddelandet om en ny uppgift visas under menyn. Kuvertikonen visas i den öppna menyn vid den arbetskön där den nya uppgiften har kommit.
C. Förändring i ett ärende som är på din arbetskön
En blå meddelandeikon visas på din arbetskön och på arbetskön för reserverade uppgifter när det har skett en förändring i ett ärende som den inloggade professionella är ansvarig för. Meddelandeikonen visas för följande händelser:
- Kunden har lagt till ett meddelande
- Kunden har fyllt i en välbefinnandeundersökning eller en blodtrycksövervakningsblankett
- Kunden har ändrat ett mål
- Kunden har föreslagit att stänga ärendet
- En professionell har överfört uppgiften till dig
Du kan se innehållet i meddelandet genom att hålla muspekaren över meddelandeikonen.
Meddelandeikonen försvinner från arbetskön när den ansvariga professionella besöker ärendesidan i alla de avsnitt där det finns nytt innehåll relaterat till meddelanden. Meddelandeikonen för överföring av uppgiften försvinner när den ansvariga professionella besöker ärendets sammanfattning.
- Meddelanden relaterade till ärenden
Omaolo-tjänsten förmedlar meddelanden till professionella om följande händelser:
- Kunden har fyllt i en enkät som lagts till i ärendet
- Kunden har ändrat ett mål i ärendet
- Kunden har lagt till ett meddelande i ärendet
- Kunden har lagt till ett meddelande i ärendet. Förslaget om att avsluta ärendet har inte godkänts.
- Kunden har föreslagit att avsluta ärendet Kunden har avslutat ärendet
- Kunden har avslutat användningen av tjänsten och avslutat ärendet
- Kunden har avbokat en tid i ärendet
- Kunden har flyttat en tidsbokning i ärendet
- Kundens ärende har överförts till dig
- En professionell har kvitterat överföringen av ärendet.
Professionella visas endast de meddelanden som gäller den enhet där de för tillfället är inloggade. En gul meddelandeikon med antalet nya meddelanden visas i övre högra hörnet av sidan för nya händelser.
.
Från meddelandeikonen kommer du till meddelandesidan, där nya olästa meddelanden finns i avsnittet Nya och de meddelanden du redan har läst finns i avsnittet Gamla. Meddelandena är länkar till det specifika ärendet.
Om ärendet är på en arbetskön som du inte har behörighet till kan du inte gå till ärendesidan för att markera nya meddelanden som lästa. Du kan markera ärendets meddelanden som lästa genom att trycka på Markera ärendets nya meddelanden som lästa-knappen.
På kundens ärendesida visas meddelanden och ärendehändelser i ärendets sammanfattning. Nya händelser har en blå meddelandeikon, och meddelandeikonen visas i alla avsnitt där det finns nytt innehåll, förutom i avsnittet Avsluta ärendet. Meddelandeikonen visar antalet nya händelser.
3. Flytande meddelanden
Professionella får även flytande meddelanden som hanterar status för åtgärder, t.ex. när ett nytt ärende har skapats, överföring av en uppgift till en annan professionell har lyckats eller ändring av uppgiftens brådskande har lyckats.
4. Påminnelser från TeleQ och Telia ACE
Om din organisation använder TeleQ– eller Telia ACE-systemet kan Omaolo skicka en påminnelse till arbetskön om ett ärende som har kommit in eller förändringar i ärendet. Denna funktionalitet kräver separat implementering och integration för att fungera. Följande påminnelser kommer från Omaolo:
- nya uppgifter har kommit till arbetskön
- kunden har skickat ett meddelande
- påminnelsen kommer både från invånarens vanliga meddelanden och från meddelanden där kunden avvisar den professionellas förslag om att avsluta ärendet
- en professionell har överfört uppgiften till arbetskön
Påminnelsen visar ärendets namn, uppgiftens brådskande klass (prioritetskod) och händelsetid.
Det är viktigt att kontrollera uppgiftens brådskande klass i Omaolo. Ändringar i uppgiftens brådskande klass överförs inte till TeleQ. Ändringar i brådskande klass uppdateras i Telia ACE-påminnelserna, men endast om en ny påminnelse skickas från uppgiften.
Det är också viktigt att den professionella inte bara förlitar sig på påminnelser, utan regelbundet besöker Omaolo för att följa arbetskön och se till att uppgifter inte förblir obehandlade.
Det finns separata instruktioner för TeleQ och Telia ACE. Fråga din organisations Omaolo-huvudanvändare för mer information.
I korthet:
- För de professionella visas meddelanden om nya uppgifter och förändringar i ärenden i arbetskön.
- Dessutom får de professionella flytande meddelanden.