Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  1. Allmänt om Omaolo  /  1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?  /  Inom socialvården  
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

Inom socialvården

Omaolos tjänstebedömningar hjälper invånarens att bedöma sitt behov av socialvårdstjänster. I Omaolo finns bedömningar för behovet av personlig assistans, rörlighet utanför hemmet och för närståendevårdare. 

Tjänstebedömningarna är främst avsedda att vägleda invånarna. Om din organisation har en arbetskö för tjänstebedömningar kan invånaren skicka sin ifyllda bedömning till arbetskön. Då är informationen som invånaren har lämnat också tillgänglig för de professionella när de utreder behovet av hjälp. 

I samband med tjänstebedömningarna kan organisationen ha definierat länkar som ska visas för invånaren, vilka baserat på svaren leder till tjänster som erbjuds av tredje parter. Dessutom kan det i de lokala anvisningarna för tjänstebedömningarna finnas mer detaljerad information om hur och var invånaren kan ansöka om förmåner. 

1. Sparar tid 

Tjänstebedömningarna minskar antalet och längden på telefonsamtal inom socialvården, eftersom de kan ge invånaren omfattande information innan kontakt tas och styra eventuella ytterligare frågor till rätt professionell. 

Dessutom leder tjänstebedömningarna invånaren till tjänster i rätt tid och minskar antalet onödiga ansökningar. Bedömningen är vägledande, men baserat på den kan man bedöma om minimikraven för att bevilja hjälp är uppfyllda. 

2. Bättre servicevägledning 

Med hjälp av Omaolos tjänstebedömningar kan man styra invånaren förväntningar; som ett resultat av tjänstebedömningen får invånaren en preliminär bedömning av om hen är berättigad till förmåner. 

I anvisningarna för tjänstebedömningarna kan invånaren ledas till tjänster inom tredje sektorn. I de lokala anvisningarna kan invånaren visas länkar till pålitliga, externa tjänster. Dessutom ger tjänstebedömningarna även andra professionella information om vilka tjänster som finns tillgängliga i området. På så sätt blir tjänstenätverket känt för olika aktörer och andra professionella hittar snabbt information om var och hur man kan vägleda invånarna. 

3. Bättre förhandsinformation om invånaren (arbetskön tillgänglig) 

Om din organisation har en arbetskö för socialvården kan invånaren skicka sin tjänstebedömning till arbetskön. Då har den de professionella som hanterar ärendet tillgång till informationen som invånaren har lämnat för att utreda ärendet och som stöd i beslutsfattandet. Den handlingsrekommendation och lokala servicevägledning som genereras av tjänstebedömningen är endast vägledande anvisningar. Varje invånares individuella behov av hjälp måste dessutom bedömas separat. 

4. Underlättar kommunikation (arbetskön och autentisering tillgänglig) 

Om organisationen har möjliggjort att skicka tjänstebedömningar till arbetskön kan professionella kommunicera med invånaren via Omaolo. Omaolo kräver stark autentisering från invånaren så Omaolo garanterar också ett säkert sätt att kommunicera med invånaren. 

Genom avsnittet ‘Meddelanden’ kan de professionella och invånaren kommunicera om tjänstebedömningen och de professionella kan ge ytterligare anvisningar. Meddelandena bevaras i Omaolo och i samband med tjänstebedömningen, så det är lätt att återvända till dem. 


Kort sagt:  

  • Omaolos tjänstebedömningar är en bedömning av behovet av personlig assistans, rörlighet utanför hemmet och för närståendevårdare.  
  • Organisationen som använder Omaolo kan själv bestämma om det finns en arbetskö för tjänstebedömningarna. 
  • Tjänstebedömningarna sparar tid och förbättrar servicevägledningen. De kan också leda invånaren till lämpliga och pålitliga tjänster utanför Omaolo.  
  • Den handlingsrekommendation och lokala servicevägledning som genereras av tjänstebedömningen är endast vägledande anvisningar. Varje invånaren individuella behov av hjälp måste dessutom bedömas separat. 
‹ Inom hälsovården  
1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?   ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn