1.4. Omaolos fördelar
Omaolos fördelar för olika målgrupper
Omaolos fördelar för invånaren
- Invånaren är expert på sin egenvård.
- Omaolo är en servicekanal för alla som har viljan och förmågan att använda digitala tjänster.
- Rekommendationerna baseras på den mest aktuella vetenskapliga forskningen och nationellt överenskomna kriterier.
- Omaolo är tillgängligt 24/7, där kan man pålitligt bedöma eget vårdbehov oberoende av tid och plats.
Omaolos fördelar för professionella
- Invånaren får genom Omaolo kontakt med en social- eller hälsovårdsprofessionell i eget område.
- Invånaren kan kommunicera säkert med de professionella.
- Omaolo fungerar som stöd i de professionellas beslutsfattande.
- De professionella har standardiserad förhandsinformation tillgänglig.
Omaolo.fi gör digitala social- och hälsovårdstjänster tillgängliga för alla som bor i Finland. Tjänsten förbättrar kvaliteten på social- och hälsovården; den underlättar invånarnas tillgång till information samt vårdprocessen och effektiviserar de professionellas arbete. Omaolo hjälper till med att bedöma kundens situation, planeringen av vård och tjänster samt deras genomförande.
De tjänster som ska genomföras har valts ut på grund av att de löser grundläggande problem inom servicen. Ett annat kriterium har varit att de inte nationellt genomförs i andra utvecklingsprojekt eller initiativ:
1 Bedömning av kundens situation
(symptom- och servicetester, välbefinnandeundersökningar, periodiska undersökningar, observationer om hälsa)
Det finns stor variation i bedömningen av vård- och servicetillgång, jämlikhet uppnås inte, kunderna leds inte rätt.
2 Planering av vård och tjänster (egen plan)
Vård- och servicetillgångsprocesserna är för närvarande ofta inte planerade. Särskilt 10 % av kunderna, som står för 80 % av kostnaderna och använder många och olika tjänster, driver omkring i överlappande och separata processer, där samma saker frågas och görs om och om igen. Helheten är inte under någons kontroll.
3 Genomförande av vård och tjänster
(välbefinnandeträning)
Kostnadseffektiva sätt att stödja livsstilsförändringar behövs både i förebyggande åtgärder och i processer för långtidssjuka.
Kort sagt:
- Omaolo underlättar invånarnas tillgång till information samt vårdprocessen och effektiviserar professionellernas arbete.
- Kunden får en större roll i bedömningen och uppföljningen av eget välbefinnande.
- Omaolo är tillgängligt 24/7.
- Professionellen har bättre förhandsinformation om kunderna och aktuella vård- och servicerekommendationer som stöd i beslutsfattandet.
Källor och mer information:
DigiFinland Oy. N.d. Omaolo -palvelun levittämisen käsikirja. https://digifinland.fi/omaolokasikirja/