Varningar relaterade till Omaolo
Omaolo är inte avsett för nödsituationer, såsom plötslig och svår bröstsmärta eller andningssvårigheter, medvetslöshet, kramper, stor blödning och allvarliga skador. I en nödsituation bör invånaren ringa 112.
Läs bruksanvisningen innan du börjar använda Omaolo-tjänsten.
Använd Omaolo endast i en webbläsare och på en flik åt gången.
I Omaolo kan olika varningar och felmeddelanden visas. Följ varningarna och felmeddelandena från Omaolo och agera enligt instruktionerna i dem.
I Omaolo-tjänsten kan olika driftstörningsmeddelanden visas, som berättar om till exempel en kommande driftstopp eller en störning i autentiseringen.
Alla misstankar om farliga situationer ska rapporteras till DigiFinland via e-post till: vaaratilanteet.omaolo@digifinland.fi
Om det finns URL-länkar som kunden har lagt till i sina formulärsvar eller i fria textfält i transaktionen (t.ex. meddelanden), får dessa under inga omständigheter tryckas på. Rapportera dem omedelbart till din regions Omaolo-huvudanvändare. Huvudanvändaren måste rapportera länkarna till DigiFinlands supporttjänster.
Omaolo-tjänsten får inte översättas självständigt till andra språk.
Möjliga problem
Möjliga problem med att använda Omaolo kan vara:
Anslutningsproblem: Sidans innehåll kan inte uppdateras
Om det finns ett anslutningsproblem i Omaolo kan sidans innehåll inte uppdateras. Anslutningsproblemet kan till exempel bero på en avbruten internetanslutning. Kontrollera din dators internetanslutning och ladda om sidan.
Anslutningsproblemet varnas med röda felikoner i huvudmenyn och arbetskön samt med ett felmeddelande.
Suomi.fi-legitimering fungerar inte
Om Suomi.fi-legitimeringen inte fungerar, logga in med ett certifikatkort.
Direkt inloggning med certifikatkort kräver att ditt personliga Terhikki- eller Suosikkinummer är angivet i anslutning till dina användaruppgifter på listan över yrkesrättigheter.
Driftstopp och tillfälliga störningar
Kommade driftstopp och eventuella störningar meddelas med framhävda notiser i början av hemsidan och andra sidor. Följ Omaolos bulletiner och störningsmeddelanden. Du kan också få information om kommande driftstopp och dess varaktighet från din regions Omaolo-huvudanvändare.
Om Omaolo är helt ur bruk på grund av en tillfällig störning eller driftstopp, visas en helsides störningsnotis i Omaolo. Försök då igen efter en stund.
Tillfällig störning
Oväntat fel Om ett oväntat fel inträffar när du använder Omaolo, visas felmeddelandet “Tyvärr gick något fel”. Återgå då till arbetskön och försök igen.
Sessionens time-out
Om Omaolo-tjänsten inte används under 60 minuter, löper sessionen ut och du loggas automatiskt ut från tjänsten. Om sessionen har löpt ut, visas ett felmeddelande i Omaolo.
Om du vill fortsätta använda Omaolo, logga in igen. Om du avslutar användningen av Omaolo, stäng webbläsarfönstret.
Om ett fel inträffar kan du också försöka
- tömma webbläsarens cache
- kontrollera din internetanslutning och ladda om sidan
- använda Omaolo på en annan dator eller i en annan webbläsare
- logga in igen. Det finns en åtta timmars timeout för aktiva sessioner. Om du vill fortsätta använda Omaolo, logga in igen. Om du avslutar användningen av Omaolo, stäng webbläsarfönstret.