Arbetsbordsintegration
Om din organisation använder Omaolos arbetsbordsintegration kan du gå från kund- eller patientinformationssystemet till Omaolo utan separat inloggning. Du kan se din enhets arbetskön i Omaolo eller direkt de ärenden för den kund som är vald i kund- eller patientinformationssystemet. På detta sätt kan du se ärenden i Omaolo för den kund som är vald i kund- eller patientinformationssystemet.
Obs! Kom ihåg att alltid kontrollera att du är i rätt patients ärende!
- När en kund är vald i patientinformationssystemet, gå till Omaolo via en separat länk/ikon.
- Välj enhet.
- Obs! Att byta enhet under sessionen tar bort patientkontexten.
- Du ser de valda kundens ärenden som uppgifter i arbetskön.
- Om kunden endast har ett aktivt ärende visas det ärendet direkt i Omaolo.
- Om kunden inte har några ärenden i den valda enheten, visas ett felmeddelande ‘Fel i sökningen’ i kundkolumnens sökfält.
Du kan också filtrera den valda kundens ärenden med andra filter. Observera att när du inaktiverar de filter du lagt till själv med funktionen ‘Ta bort filter’, inaktiveras alla andra filter förutom kundfiltret.
Du kan inaktivera filtreringen för kunden genom att stänga av valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’, varefter det visas grått. Alla filter, inklusive eventuella filter du lagt till själv, inaktiveras och arbetskön visar alla kundens ärenden. Du kan fortsätta att hantera alla uppgifter på arbetskön som vanligt.
Om du vill återaktivera filtreringen och återigen endast se den valda kundens ärenden, slå på valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ igen. Arbetskön visar ärenden i patientinformationssystemet för den valda kunden.
Obs! Valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ är endast synligt om du har gått till Omaolo så att en kund har varit vald i patientinformationssystemet. Funktionen inaktiveras om du byter enhet under sessionen.
När du har varit på den valda kundens ärendesida och går tillbaka till arbetskön via länken ‘Tillbaka till arbetskön’, stängs valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ av, men filtreringen för kunden och eventuella andra filter du lagt till är fortfarande aktiva. Filtreringen för kunden är nu möjlig att inaktivera från sökfältets kryssruta. Om du vill se alla kunders ärenden, ta bort kundfiltret från sökfältets kryssruta eller välj ‘Ta bort filter’, vilket inaktiverar alla filter.
Om valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ är på och du inaktiverar de filter du lagt till själv med funktionen ‘Ta bort filter’, inaktiveras alla andra filter förutom kundfiltret.
I arbetsbordsintegrationen kan du också gå till Omaolo så att ingen kunden är vald i patientinformationssystemet. Då görs ingen filtrering och arbetskön visar alla kunders ärenden.
När du avslutar användningen av Omaolo och återgår till patientinformationssystemet, logga ut från Omaolo.
I korthet:
- Om din organisation använder Omaolos arbetsbordsintegration kan du gå från patientinformationssystemet till Omaolo utan separat inloggning.
- Kom alltid ihåg att kontrollera att du är i rätt patients ärende när du växlar mellan Omaolo och patientinformationssystemet!
- När du har gått till arbetskön och en kund är vald i patientinformationssystemet, är valet ‘Begränsa till kunden vald i patientinformationssystemet’ aktiverat. Du kan ändra filtreringen.
- När du avslutar användningen av Omaolo och återgår till patientinformationssystemet, logga ut från Omaolo.