1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?
Styra och introducera
Införandet av digitala hälsotjänster kräver vägledning och introduktion av medborgarna till de förnyade tjänsterna.
Motivera och stödja
Motivation och stöd från hälsovårdsprofessionella påverkar signifikant patienternas vilja och förmåga att använda digitala hälsotjänster.
Instruera och rådgiva
Professionella önskas ge information om tjänsternas utbud och tillgänglighet samt vägledning, rådgivning och instruktioner för användningen av tjänsterna.
Kommunikationen från professionella i mottagnings- och servicetillfällen är en viktig del av införandet av Omaolo. Professionella möter invånare dagligen i olika situationer och har ofta de bästa möjligheterna att råda och vägleda till de digitala hälsotjänsterna. Användarna litar också på hälsovårdsprofessionellas åsikter. Det är viktigt att hälsovårdsprofessionella är medvetna om sin roll som främjare av digitala hälsotjänster.
Du kan berätta för invånaren om Omaolo med hjälp av en broschyr för invånare, där de väsentliga uppgifterna om tjänsten finns. Du hittar Omaolo-broschyren som en pdf-fil i slutet av denna artikel och kan spara den på din dator. Dessutom kan du vägleda invånaren att bekanta sig med tjänsten självständigt på Omaolo.fi-webbplatsen.
Centrala saker ur invånarens perspektiv:
- Omaolo.fi involverar dig i att främja ditt välbefinnande tillsammans med professionella inom den offentliga hälso- och socialvården. Dess användning är enkel och den sparar dig från att köa och onödiga vårdbesök.
- Omaolos symptombedömning berättar pålitligt om dina symptom kräver professionell vård eller om egenbehandling räcker. Rekommendationerna baseras på den mest aktuella vetenskapliga bevisningen och de nationella vårdrekommendationerna.
- Om ett besök till exempel på en hälsostation är nödvändigt och ditt område är med i Omaolo, kan du boka en tid hos en professionell i tjänsten eller få information om vart du ska vända dig.
- Även om du inte loggar in på Omaolo eller om det inte är tillgängligt i ditt område, får du grundläggande information om rekommenderade fortsatta åtgärder för din situation.
- I tjänstebedömningarna kan du bedöma din rätt till stöd för närståendevård och vissa socialtjänster.
- Välbefinnandeundersökningen och Hälso-coachingen är en vägkarta mot ett hälsosammare liv, skapad med hjälp av experter.
- Genom tjänsten får professionella bättre förhandsinformation om dig och saker behöver inte förklaras flera gånger.
- Omaolo är en partner till MinKanta och tjänsterna kan dela information med ditt samtycke.
Professionella har en betydande roll i att motivera patienter att använda digitala hälsovårdstjänster. Enligt en studie av Karisalmi, Kaipio och Kujala (2018) kunde vårdpersonalen mer aktivt berätta för patienterna om tjänsterna och uppmuntra dem att använda dem. Detta kräver dock en mer aktiv attityd och förståelse för de digitala hälsovårdstjänsternas fördelar ur patientens perspektiv från personalen.
Kort sagt:
- Professionella har en viktig roll i att motivera invånare.
- Användningen av Omaolo är enkel, den sparar dig från att köa och onödiga besök.
- Symptombedömningen berättar pålitligt för invånaren om egenbehandling räcker eller om symptomen kräver professionell vård.
- Tjänsten ger också vårdinstruktioner utan identifiering.
- Genom Omaolo har professionella tillgång till bättre förhandsinformation och saker behöver inte förklaras flera gånger.
- Omaolo är en partner till MinKanta och tjänsterna kan dela information med invånarens samtycke.
Källor och mer information:
Blazun, H., Vosner, J., Kokol, P., Saranto, K & Rissanen, S. 2014. Elderly People’s Interation with Advanced Te-chnology. Studies in Health Technology and Informatics, Volume 201: Nursing Informatics 2014, 1–10.
Jauhiainen, A. & Sihvo, P. (toim.). 2014. Sähköiset terveyspalvelut asiakkaiden käyttöön terveydenhuollossa – Teoriasta käytäntöön.
Karisalmi, N., Kaipio, J., & Kujala, S. 2018. Hoitohenkilökunnan rooli potilaiden motivoinnissa ja ohjaamisessa terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttöön. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, 10 (2-3).