Inom socialvården
Omaolos tjänstebedömningar hjälper invånarens att bedöma sitt behov av socialvårdstjänster. I Omaolo finns bedömningar för behovet av personlig assistans, rörlighet utanför hemmet och för närståendevårdare.
Tjänstebedömningarna är främst avsedda att vägleda invånarna. Om din organisation har en arbetskö för tjänstebedömningar kan invånaren skicka sin ifyllda bedömning till arbetskön. Då är informationen som invånaren har lämnat också tillgänglig för de professionella när de utreder behovet av hjälp.
I samband med tjänstebedömningarna kan organisationen ha definierat länkar som ska visas för invånaren, vilka baserat på svaren leder till tjänster som erbjuds av tredje parter. Dessutom kan det i de lokala anvisningarna för tjänstebedömningarna finnas mer detaljerad information om hur och var invånaren kan ansöka om förmåner.
1. Sparar tid
Tjänstebedömningarna minskar antalet och längden på telefonsamtal inom socialvården, eftersom de kan ge invånaren omfattande information innan kontakt tas och styra eventuella ytterligare frågor till rätt professionell.
Dessutom leder tjänstebedömningarna invånaren till tjänster i rätt tid och minskar antalet onödiga ansökningar. Bedömningen är vägledande, men baserat på den kan man bedöma om minimikraven för att bevilja hjälp är uppfyllda.
2. Bättre servicevägledning
Med hjälp av Omaolos tjänstebedömningar kan man styra invånaren förväntningar; som ett resultat av tjänstebedömningen får invånaren en preliminär bedömning av om hen är berättigad till förmåner.
I anvisningarna för tjänstebedömningarna kan invånaren ledas till tjänster inom tredje sektorn. I de lokala anvisningarna kan invånaren visas länkar till pålitliga, externa tjänster. Dessutom ger tjänstebedömningarna även andra professionella information om vilka tjänster som finns tillgängliga i området. På så sätt blir tjänstenätverket känt för olika aktörer och andra professionella hittar snabbt information om var och hur man kan vägleda invånarna.
3. Bättre förhandsinformation om invånaren (arbetskön tillgänglig)
Om din organisation har en arbetskö för socialvården kan invånaren skicka sin tjänstebedömning till arbetskön. Då har den de professionella som hanterar ärendet tillgång till informationen som invånaren har lämnat för att utreda ärendet och som stöd i beslutsfattandet. Den handlingsrekommendation och lokala servicevägledning som genereras av tjänstebedömningen är endast vägledande anvisningar. Varje invånares individuella behov av hjälp måste dessutom bedömas separat.
4. Underlättar kommunikation (arbetskön och autentisering tillgänglig)
Om organisationen har möjliggjort att skicka tjänstebedömningar till arbetskön kan professionella kommunicera med invånaren via Omaolo. Omaolo kräver stark autentisering från invånaren så Omaolo garanterar också ett säkert sätt att kommunicera med invånaren.
Genom avsnittet ‘Meddelanden’ kan de professionella och invånaren kommunicera om tjänstebedömningen och de professionella kan ge ytterligare anvisningar. Meddelandena bevaras i Omaolo och i samband med tjänstebedömningen, så det är lätt att återvända till dem.
Kort sagt:
- Omaolos tjänstebedömningar är en bedömning av behovet av personlig assistans, rörlighet utanför hemmet och för närståendevårdare.
- Organisationen som använder Omaolo kan själv bestämma om det finns en arbetskö för tjänstebedömningarna.
- Tjänstebedömningarna sparar tid och förbättrar servicevägledningen. De kan också leda invånaren till lämpliga och pålitliga tjänster utanför Omaolo.
- Den handlingsrekommendation och lokala servicevägledning som genereras av tjänstebedömningen är endast vägledande anvisningar. Varje invånaren individuella behov av hjälp måste dessutom bedömas separat.