Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  1. Allmänt om Omaolo  /  1.1. Vad är Omaolo  /  Varningar relaterade till Omaolo 
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

Varningar relaterade till Omaolo

Omaolo är inte avsett för nödsituationer, såsom plötslig och svår bröstsmärta eller andningssvårigheter, medvetslöshet, kramper, stor blödning och allvarliga skador. I en nödsituation bör invånaren ringa 112. 


 Läs bruksanvisningen innan du börjar använda Omaolo-tjänsten. 

Använd Omaolo endast i en webbläsare och på en flik åt gången. 

I Omaolo kan olika varningar och felmeddelanden visas. Följ varningarna och felmeddelandena från Omaolo och agera enligt instruktionerna i dem. 

I Omaolo-tjänsten kan olika driftstörningsmeddelanden visas, som berättar om till exempel en kommande driftstopp eller en störning i autentiseringen. 

Alla misstankar om farliga situationer ska rapporteras till DigiFinland via e-post till: vaaratilanteet.omaolo@digifinland.fi 

Om det finns URL-länkar som kunden har lagt till i sina formulärsvar eller i fria textfält i transaktionen (t.ex. meddelanden), får dessa under inga omständigheter tryckas på. Rapportera dem omedelbart till din regions Omaolo-huvudanvändare. Huvudanvändaren måste rapportera länkarna till DigiFinlands supporttjänster. 

Omaolo-tjänsten får inte översättas självständigt till andra språk. 

Möjliga problem  

Möjliga problem med att använda Omaolo kan vara: 

Anslutningsproblem: Sidans innehåll kan inte uppdateras 

Om det finns ett anslutningsproblem i Omaolo kan sidans innehåll inte uppdateras. Anslutningsproblemet kan till exempel bero på en avbruten internetanslutning. Kontrollera din dators internetanslutning och ladda om sidan. 

Anslutningsproblemet varnas med röda felikoner i huvudmenyn och arbetskön samt med ett felmeddelande. 

Suomi.fi-legitimering fungerar inte 

Om Suomi.fi-legitimeringen inte fungerar, logga in med ett certifikatkort. 

Direkt inloggning med certifikatkort kräver att ditt personliga Terhikki- eller Suosikkinummer är angivet i anslutning till dina användaruppgifter på listan över yrkesrättigheter. 

Driftstopp och tillfälliga störningar 

Kommade driftstopp och eventuella störningar meddelas med framhävda notiser i början av hemsidan och andra sidor. Följ Omaolos bulletiner och störningsmeddelanden. Du kan också få information om kommande driftstopp och dess varaktighet från din regions Omaolo-huvudanvändare. 

Om Omaolo är helt ur bruk på grund av en tillfällig störning eller driftstopp, visas en helsides störningsnotis i Omaolo. Försök då igen efter en stund. 

 Tillfällig störning 

Oväntat fel Om ett oväntat fel inträffar när du använder Omaolo, visas felmeddelandet “Tyvärr gick något fel”. Återgå då till arbetskön och försök igen. 

Sessionens time-out  

Om Omaolo-tjänsten inte används under 60 minuter, löper sessionen ut och du loggas automatiskt ut från tjänsten. Om sessionen har löpt ut, visas ett felmeddelande i Omaolo. 

Om du vill fortsätta använda Omaolo, logga in igen. Om du avslutar användningen av Omaolo, stäng webbläsarfönstret. 

Om ett fel inträffar kan du också försöka 

  • tömma webbläsarens cache  
  • kontrollera din internetanslutning och ladda om sidan  
  • använda Omaolo på en annan dator eller i en annan webbläsare  
  • logga in igen. Det finns en åtta timmars timeout för aktiva sessioner. Om du vill fortsätta använda Omaolo, logga in igen. Om du avslutar användningen av Omaolo, stäng webbläsarfönstret. 
‹ Omaolos användargrupper 
Stödda användningsmiljöer  ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn