Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  2. Användning av Omaolo  /  2.4 Kundkontakt    /  Kundinformation 
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

Kundinformation

När en boende har fyllt i en enkät i Omaolo, som resulterar i ett ärende, kan han eller hon kallas för kund. I detta skede bildas en vårdrelation till en professionell, som granskar kundens information och leder honom eller henne till lämplig hjälp. 

Du kan se kundens kontaktinformation på ärendesidan: namn, e-postadress och telefonnummer. Förutom kontaktinformationen kan du kontrollera om kunden har aktiverat e-post- och sms-notiser i tjänsten och gett tillstånd att använda telefonnumret i Omaolos ärenden. Detta tillstånd behövs för att du ska kunna kontakta kunden via telefon eller sms. 

Tryck på Meny-knappen och välj ”Kundinformation”: 

Kundens givna samtycken 

Mottagandet av e-post- och sms-notiser visas med röd/grön färgkod och texten Ej aktiverat vs. Aktiverat. Från Omaolo kan följande notiser skickas till kunden: 

  • en professionell har lagt till ett meddelande 
  • en professionell har lagt till en handlingsanvisning 
  • en professionell har lagt till en uppgift 
  • en professionell har lagt till en coaching 
  • en professionell har föreslagit att avsluta behandlingen. Om kunden inte vill avsluta behandlingen, måste han eller hon skicka ett meddelande till den professionella inom 72 timmar i Omaolo 
  • en professionell har avvisat förslaget att avsluta behandlingen. 

En identifierad kund måste lägga till sitt telefonnummer i Omaolo när han eller hon skickar en symtombedömning, tjänstebedömning eller resultat av en självständig hälsokontroll till en professionell. Kunden kan dock neka till telefonkontakt. Kundens tillstånd att använda telefonnumret för samtal och sms-kontakt visas med röd/grön färgkod på följande sätt:

Telefonnumrets användningstillstånd Förklaring  
Grön: Aktiverat Identifierad användare: Användningstillstånd beviljat. 
Röd: Ej aktiverat Identifierad användare: Inget användningstillstånd. Anonym användare: Inget telefonnummer angivet.  

Om kunden tar bort de samtycken som krävs för att använda Omaolo och beslutar att avsluta användningen av Omaolo, upphör också tillståndet att använda telefonnumret. Efter detta får den professionella inte ringa kunden om det enda tillståndet för samtal har varit i Omaolo. 

Obs! Från och med version 3.2.6 kan kunden endast skicka vissa typer av förhandsformulär för regelbundna kontroller utan stark autentisering. Om det finns tidigare anonymt skickade symtom- och tjänstebedömningar i arbetskön, observera att kunden inte har tillgång till ärendesidan för att till exempel läsa meddelanden eller godkänna den föreslagna stängningen av ärendet. Kontrollera kundens information och kontakta kunden på det sätt han eller hon har angett. 


I korthet:

  • Du kan se kunden kontaktinformation på ärendesidan: namn, e-postadress och telefonnummer. 
  • Förutom kontaktinformationen kan du kontrollera om kunden har aktiverat e-post- och sms-notiser i tjänsten och gett tillstånd att använda telefonnumret i Omaolos ärenden. Detta tillstånd behövs för att du ska kunna kontakta kunden via telefon eller sms. 
  • Om kunden tar bort de samtycken som krävs för att använda Omaolo och beslutar att avsluta användningen av Omaolo, upphör också tillståndet att använda telefonnumret. Efter detta får den professionella inte ringa kunden om det enda tillståndet för samtal har varit i Omaolo. 
‹ Kommunikation med kunden 
Andra öppna ärenden ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn