Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  Webbutbildning  /  4. Välbefinnandets helheter  /  4.5 Hälso-coaching  
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

4.5 Hälso-coaching  

  • Lägg till coaching  

Omaolos hälso-coaching uppmuntrar invånare till livs- och livsstilsförändringar som kan främja deras hälsa och välbefinnande. Liksom Omaolos andra tjänster bygger även coachingen på forskning och validerad kunskap. De är ett mycket konkret sätt att stödja livsstilsförändringar och hälsosamma vanor; coachingen är nära invånarens vardag och gör det också möjligt för professionella att vara delaktiga i förändringsprocessen. 

Hälso-coachingen vägleder och följer invånarens framsteg i coachingens genom utförda uppgifter. Kunden kan starta Omaolos coaching antingen tillagd av en professionell eller självständigt. En professionell kan lägga till coaching för kundens del för sådana ärenden där Coaching-sektionen är synlig, t.ex. hälsoundersökningar, hälsocheckar sända till professionella samt planer för högt blodtryck (långtidssjukdomsövervakning). En professionell kan följa framstegen i den coaching de har lagt till i ärendet. 

Kunden kan också starta coachingen självständigt. En professionell ser inte kundens självständigt påbörjade coaching, men om coachingen är relaterad till ett ärende som har skickats till en professionell, ser professionella coachingen i ärendets Coaching-sektion. 

En professionell kan följa coachingens framsteg från ärendet. Ärendet visar antalet utförda uppgifter samt det totala antalet uppgifter i coachingen. Det första numret berättar hur många uppgifter kunden har utfört. Det andra numret berättar det totala antalet uppgifter som definierats för coachingen. 

En professionell kan kommunicera med invånaren via ärendets Meddelanden-sektion och även ge återkoppling om framstegen i coachingen. 

Omaolos hälso-coaching  

Omaolos hälso-coaching baseras på Kustannus Oy Duodecims Duodecim STAR® Hälsoundersökning och -coaching. Coachingen är informations- och övningspaket avsedda att stödja och främja hälsa och välbefinnande, med målet att åstadkomma förändringar i tänkande och beteende som stöder en förbättrad hälsa hos människan. 

Mer information om Kustannus Oy Duodecims Duodecim STAR® hälso-coaching hittar du i Så använder du Omaolos hälsokontroll och coachingsprogram.

Minskning av alkoholkonsumtion  

Coachingprogrammet hjälper till att hantera alkoholkonsumtion. Programmet innehåller 26 veckomeddelanden. Invånaren får varje vecka praktiska råd och övningsuppgifter som hjälper dem att minska och hantera alkoholkonsumtionen så att den inte är skadlig för hälsan. 

Minskning av vardagsirritation  

Coachingprogrammet har utvecklats för att minska vardagliga irritationer. Det hjälper till att hantera irritation och negativa känslor och reaktioner som uppstår när man möter motgångar, hur man kan ändra sina attityder om man så önskar och hur man kan hantera sina reaktioner bättre. Coachingen innehåller 17 veckomeddelanden med information och övningar om ämnet. Målet med coachingen är att ge bättre förmåga att hantera motgångar i vardagen så att motgångarnarna irriterar mindre och under kortare tid. I bästa fall kanske vissa situationer upplevs händelsen eller situationen inte som en motgång i framtiden. En smidigare vardag och en mer positiv attityd hjälper också till att hantera större svårigheter i livet. 

Föräldraskapsprogram  

Utbildningsprogrammet syftar till att hjälpa invånaren att stärka en vänlig men bestämd interaktion med barnet även under svåra stunder. Utbildningen omfattar 10 veckomeddelanden och dess övningar hjälper till att stärka positiva stunder i föräldraskapet. Föräldraskapsprogrammet förbättrar livskvaliteten i vardagen för alla föräldrar och erbjuder verktyg även för föräldrar som lever i särskilt belastande situationer. 

Träningsprogram för motionärer 

Syftet med träningsprogrammet är att uppmuntra och hjälpa till att röra sig tillräckligt för hälsan. Programmet innehåller 13 veckomeddelanden med tips om grundläggande rörelse och hur man kan öka den. 

Viktreglering  

Träningsprogrammet hjälper invånaren att reflektera över vanor som påverkar vikten och flexibla lösningar i vardagen för att bättre hantera vikten. Programmet innehåller 13 meddelanden. Varje vecka ges praktiska råd och övningar för att reglera måltiderna med hjälp av matpyramiden och tallriksmodellen. Dessutom behandlas känslomässigt ätande och lösningar för detta. 

Positiv interaktion i förhållandet  

Träningsprogrammet ger information om vilken typ av interaktion som stärker ett förhållande och vilka vanliga fallgropar det finns i interaktionen. Programmet innehåller 11 veckomeddelanden och genom olika övningar kan invånaren prova nya sätt att agera i sitt eget förhållande. De färdigheter som lärs ut i träningen kan också tillämpas i andra livssituationer med olika interaktioner. 

Konfliktlösning i förhållandet  

Träningsprogrammet ger information om vanliga interaktionsproblem i förhållanden. Programmet omfattar 14 veckomeddelanden med information och övningar. Målet med övningarna är att hjälpa till att stärka envänlig interaktion även under svåra stunder och att bemöta sig själv i den egna situationen med medkänsla. Träningsprogrammet hjälper till att förebygga konflikter i förhållanden och erbjuder praktiska verktyg för att lösa konflikter även i svåra situationer. 

Hälsosam kostrådgivning 

Kostrådgivningsprogrammet ger praktiska verktyg och tips för hälsosam och kvalitativ kost. Målet är att lära sig och motiveras att göra bra val då det gäller den egna kosten. Programmet omfattar 17 veckomeddelanden som stöder vardagsmat av god kvalitet och näringsinnehåll med hjälp av praktiska exempel, introduceras näringsämnen och bekantar man sig med märkningar på förpackningar med livsmedel. Innehållet i programmet bygger på gedigen forskning om finska näringsrekommendationer, som presenteras enkelt  i veckomeddelanden. 

Sluta röka-program  

Programmet hjälper till att förbereda personen för att sluta röka och fatta beslut om att sluta röka. Efter att beslutet har fattats, stöder programmet personen att sluta röka helt. Programmet omfattar 22 veckomeddelanden som hjälper invånaren att sluta röka och ger stöd och råd för att hålla fast vid det tagna beslutet. 

Sömnträning  

Programmet hjälper till att förbättra sömnkvaliteten och mängden sömn. Programmet omfattar 13 veckomeddelanden med råd och övningar som hjälper invånaren att tänka på sin egen sovmiljö och andra faktorer som påverkar sömnen. Med hjälp av praktiska råd kan invånaren göra förändringar för att förbättra sin egen sömn. 


I korthet:

  • Omaolos hälso-coaching uppmuntrar invånare att göra livsstilsförändringar som främjar hälsa och välbefinnande.  
  • Kunden kan starta Omaolos coaching antingen på initiativ av en professionell eller självständigt.  
  • En professionell kan se den coaching som invånaren har påbörjat om coachingen har startats från ett ärende som är synligt för den professionella. Coachingar som har sparats för sig själv kan inte granskas av den professionella.  
  • Liksom Omaolos andra tjänster bygger även coachingarna på forskad och validerad kunskap. De utgör ett mycket konkret sätt att stödja livsstilsförändringar och främja hälsosamma vanor. 
‹ Granskning och redigering av ärenden  
Lägg till coaching   ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn