Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  Webbutbildning  /  4. Välbefinnandets helheter  /  4.1 Välbefinnandets tjänster
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

4.1 Välbefinnandets tjänster

  • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  

Omaolos helheter för välbefinnande innehåller flera tjänster som syftar till att stödja ett heltäckande underhåll av hälsa och välbefinnande, självvård och livsstilsförändringar i invånarnas vardag. Denna helhet inkluderar professionellt initierade formulär för förhandsinformation för regelbundna kontroller, hälsoundersökningar på personens eget initiativ, professionellt initierade hälsoundersökningar och olika hälso-coachingar.

Formulär för förhandsinformation för regelbunden kontroll  

En professionell kan skicka en länk till invånaren genom Omaolo för formuläret för förhandsinformation relaterat till en regelbunden kontroll. Invånaren kan fylla i formuläret i förväg och skicka svaren till den professionella, så att de är tillgängliga på förhand före besöket. För närvarande finns följande formulär för förhandsinformation tillgängliga i Omaolo: 

  • Förhandsinformationsformulär för föräldrar till elever i årskurs 5  
  • 3x10D – livssituationmätare (separata formulär för barn/ungdomar och föräldrar)  
  • Förhandsinformationsformulär för studenthälsovården  
  • Hälsoenkät för barn och ungdomars munhälsa  
  • Omfattande hälsoundersökning för ett och ett halvt år gamla barn  

Hälsoundersökning  

Invånaren kan på eget initiativ fylla i en hälsoundersökningsenkät i Omaolo, som baserat på svaren ger en rapport om invånarens hälsotillstånd och livslängdsförväntan. Omaolos hälsoundersökning bygger på Kustannus Oy Duodecims STAR-hälsoundersökningsenkät och kartlägger faktorer relaterade till livslängdsförväntan och risk för sjukdom. Beräkningsformlerna baseras på befolkningsuppföljningsstudier. 

Invånaren får som resultat en prognos och efter valet av kommun, lokal vägledning. Dessutom rekommenderar hälsoundersökningen invånaren relaterade länkar och Omaolos träningar som han eller hon kan dra nytta av. Hälsoundersökningen är en CE-märkt medicinteknisk produkt. 

Hälsoundersökning  

Den professionellt initierade välbefinnandeundersökningen är en helhet bestående av tre separata enkäter som möjliggör en omfattande kartläggning av invånarens hälsa, livskvalitet och eventuella hälsorisker. Den inkluderar följande enkäter: 

  • Hälsoundersökning (medicinteknisk produkt)​ 
  • WHOQOL-BREF – livskvalitetsenkät ​ 
  • OHIP-14 – bedömning av munhälsotillståndet  

Program för att befrämja välmåendet 

Omaolos hälso-coachningar inkluderar: 

  • Minskning av alkoholkonsumtion  
  • Minskning av vardagens irritation  
  • Träningsprogram för barnfamiljer  
  • Träningsprogram för hälsofrämjande motion  
  • Viktkontroll Positiv interaktion i parrelationer – träningsprogram  
  • Lösning av konflikter i parrelationer – träningsprogram  
  • Hälsofrämjande kost – träningsprogram  
  • Träningsprogram för att sluta röka  
  • Sömträning  

Invånaren kan på egen hand starta kursen, t.ex. baserat på rekommendationer från hälsoundersökningens resultat. Om invånaren skickar resultatet av hälsoundersökningen till en professionell, visas kursen också för den professionella i planens Hälso-coachningar-sektion. På detta sätt kan den professionella följa kursens framsteg, kommunicera med invånaren genom planens Meddelanden-sektion, och även ge ytterligare instruktioner vid behov eller uppmuntra invånaren att genomföra träningens uppgifter. 


I korthet:

  • Omaolos helheter för välbefinnande inkluderar professionellt initierade formulär för förhandsinformation för regelbundena kontroller, hälsoundersökningar på personens eget initiativ, professionellt initierade hälsoundersökningar och hälso-coachning.  
  • Formuläret för förhandsinformation om regelbundna kontroller fungerar professionellt, dvs. invånaren kan inte starta att fylla i formuläret på eget initiativ.  
  • Hälsoundersökningen fungerar på personens eget initiativ dvs. invånaren kan själv fylla i enkäten i Omaolo och spara svaren eller skicka dem till den professionella om hans eller hennes kommun har en arbetskö för hälsoundersökningen.  
  • Hälsoundersökningen består av tre separata enkäter och är professionellt initierad.  
  • Invånaren kan också påbörja Omaolos hälso-coaching på egen hand eller på rekommendation av en professionell. Om coachingen är relaterad till en hälsoundersökning som skickats till den professionella, kan även den professionella granska träningens framsteg. 
‹ 4. Välbefinnandets helheter
Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?   ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn