Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv
Hundratals sakkunniga från olika organisationer har varit involverade i att skapa symtombaserade bedömningar. Professionella har granskat, testat och utformat tjänster för symtombaserade bedömningsformulär.
Genom symtombaserad bedömning, ska tillräcklig information om symtomen erhållas för att kunna ge vägledning, och därför innehåller de flesta bedömningarna många frågor. Statistiken visar dock att det i genomsnitt tar bara 2,5 minuter att fylla i en symtombaserad bedömning.
Exempel på symtomfrågeformulär (Invånarens vy):
Som ett resultat av symtombaserade bedömningar får invånaren, efter att ha valt kommun och tjänsteställe, ett automatiskt behandlingsförslag baserat på sina svar, samt lokal servicevägledning som definieras av den organisation som använder Omaolo. Servicevägledningen informerar invånaren om hur hen bör agera i sin situation i sin egen kommun. Vägledningarna kan vara inlägg i arbetskön, bokningar av tider, laboratorietester eller exempelvis vägledning till andra tjänster där personen kan få mer hjälp.
I korthet:
- Invånaren fyller i en symtombaserad bedömning.
- Efter att ha valt region och tjänsteställe får invånaren ett individuellt handlingsförslag och lokal servicevägledning baserat på symtombaserad bedömning.
- Genom att identifiera sig kan invånaren skicka den symtombaserade bedömningen till en professionell.
- Den symtombaserade bedömningen visas i den professionellas arbetskön.