Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  Webbutbildning  /  3. Symtombedömning   /  3.1 Symtombedömning 
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

3.1 Symtombedömning 

  • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
  • Symtombetyg som medicinteknisk produkt

Omaolos symtombedömningar är en del av EBMEDS® medicintekniska produkt, vars tillverkare är Kustannus Oy Duodecim. De är skapade för de vanligaste besöksorsakerna på hälsocentraler och gemensamma jourmottagningar, där vårdstigar kan automatiseras och invånaren kan vägledas till självvård. Symtombedömningsenkäterna producerar inte en diagnos, utan endast en bedömning baserad på medicinsk kunskap om naturen av den nödvändiga vården, baserat på användarens svar. I praktiken kombinerar programvaran personens rapporterade symtom, mätresultat och hälsouppgifter med slutsatser som har utformats baserat på den senaste vetenskapliga kunskapen och nationella vårdrekommendationer. När det gäller brådskande behov bedöms hur snabbt en vårdprofessionell bör utvärdera situationen. 

Symtombedömningarna utnyttjar den senaste och bästa tillgängliga medicinska kunskapen, som samlas in från vårdrekommendationer, systematiska översikter och pålitliga originalstudier. 

Symtombedömningarna bedömer behovet av vård och brådskande behov, men ställer inte diagnoser eller fattar vårdbeslut. Symtombedömningarna kan inte identifiera alla möjliga symtom, sjukdomar eller tillstånd. Även allvarliga sjukdomar kan orsaka ovanliga symtom som symtombedömningarna kanske inte känner igen. Invånaren uppmanas att kontakta en professionell om resultatet av symtombedömningen inte överensstämmer med hans eller hennes uppfattning om sin egen situation. 

Omaolos symtombedömningar inkluderar:  

  • Ländryggssmärta eller -skada  
  • Symtom eller skada i tänderna eller munområdet  
  • Luftvägsinfektion  
  • Öronsmärta eller lockkänsla  
  • Halsont eller svalgsymtom  
  • Halsbränna Smärta, styvhet eller skada i axeln  
  • Symtom i analområdet  
  • Knäsymtom eller -skada  
  • Huvudvärk  
  • Diarré  
  • Misstanke om könssjukdom  
  • Ögoninflammation, tårflöde eller rodnad  
  • Urinvägsinfektion  
  • Allmän symtomfrågeformulär  
  • Hosta  

En Invånaree som har fyllt i symtombedömningen får som resultat av enkäten en instruktion om att behandla sitt symtom och det relaterade hälsoproblemet själv eller en uppmaning att kontakta en professionell. Invånaren får också lokala instruktioner för den valda enheten, om organisationen har lagt till instruktioner för den specifika enheten. 

Invånaren väljer region och enhet och identifierar sig i Omaolo med bankkoder, ett certifikatkort eller en mobilautentisering. Beroende på regionen kan invånaren boka ett besök eller skicka resultaten till en professionell. Professionellen kan vid behov ge en professionell bedömning av situationen och vägleda till lämplig vård. 

Symtombedömningarna kommer till den professionellas arbetskön om kunden identifierar sig i Omaolo och skickar resultaten till en professionell eller bokar en tid. Då fungerar symtombedömningen som stöd för beslutsfattandet och den professionella kan kontakta kunden via Omaolo. 

I korthet:  

  • Det finns 16 symtombedömningar i Omaolo för de vanligaste besöksorsakerna inom hälsovården.  
  • Efter att ha fyllt i symtombedömningsenkäten får invånaren en självvårdsinstruktion eller en uppmaning att kontakta en professionell.  
  • Genom att identifiera sig kan han eller hon skicka enkäten till en professionell.  
  • Den professionella kan ge en bedömning av situationen samt vägleda till lämplig vård.  
  • Symtombedömningarna är en del av EBMEDS® medicintekniska produkt, vars tillverkare är Kustannus Oy Duodecim. 
‹ 3. Symtombedömning 
Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv  ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn