2.5 Bokning av tid
Om en organisation som använder Omaolo har aktiverat Omaolos bokningssystem, kan kunden erbjudas möjligheten att boka en tid på resultatsidan, till exempel efter att ha svarat på en symptombedömningsenkät. Kundens bokning i Omaolo överförs automatiskt till organisationens patientinformationssystem.
Vid implementeringen av bokningssystemet kan organisationen definiera i vilka tjänster och situationer bokningsmöjligheten erbjuds, från vilken bokningskalender eller professionell kunden kan boka tid och när bokningen är synlig för kunden. Omaolos bokningssystem kräver en separat implementering. Du kan fråga din lokala Omaolo-huvudanvändare för mer information.
En professionell kan inte öppna bokningsrättigheter för en kund.
Hur fungerar bokningen i Omaolo?
En bokning kan skapas för de tjänster i Omaolo som har en definierad brådskandeklass. Läs mer om brådskandeklasser: Brådskandeklass.
Omaolos brådskandeklass definierar från vilket tidsintervall kunden erbjuds tid. Tider erbjuds kunden enligt brådskandeklassen:
Brådskandeklass | Tidsintervall |
P1 | 0 h – 2 h |
P2 | 0 h – 10 h |
P3 | 0 h – 24 h |
P4 | 2 h – 72 h |
P5 (L2) | 4 dagar – 7 dagar |
P6 (L3) | 8 dagar – 30 dagar |
P7 (L4) | 30 dagar – 365 dagar |
Bokningen kräver att invånaren autentiserar sig i Omaolo. Det är alltså inte möjligt att boka tid anonymt utan autentisering. Interaktionen sparas i kundens egna interaktioner och blir en uppgift i den professionellas arbetskön. Den professionella måste öppna och hantera dessa uppgifter, liksom andra uppgifter som kommer till arbetskön. Det räcker alltså inte att bara följa bokningskalendern i patientinformationssystemet, utan arbetskön måste följas i Omaolo.
Bokning i arbetskön
Om en kunds interaktion innefattar en bokning (kommande eller förfluten), visas den i arbetskön som en blå ikon. Du kan få fram bokningstiden och mottagningspunkten genom att trycka på ikonen.
Avbokade tider visas i arbetskön som en grå kalenderikon med ett kryss. Du kan få fram information om den avbokade tiden genom att trycka på ikonen.
Om ett ärende, till exempel en välbefinnandeundersökning, innefattar både en kommande (eller förfluten) tidsbokning och en avbokad tidsbokning, visas en blå kalenderikon med ett utropstecken i arbetskön. Du kan få fram information om tidsbokningarna genom att trycka på ikonen.
Tidsbokning i kundens ärende
På kundens interaktionssida visas en kommande bokning både i sammanfattningsvyn och i Bokningar-sektionen. En kommande bokning visas i de senaste händelserna i interaktionen högst upp tills bokningstiden har passerat. Orsaken till en avbokad tid visas i Bokningar-sektionen i interaktionen.
Rätt till tidsbokning i kundens ärende
Om kunden har erbjudits möjligheten att boka tid, till exempel för att gå igenom resultaten av en välbefinnandeundersökning, meddelas om den öppna bokningsrättigheten i sammanfattningsvyn och i Bokningar-sektionen i interaktionen. Kunden kan boka tid från interaktionssidan så länge bokningsrättigheten är giltig. När kunden bokar en tid visas den i sammanfattningsvyn och i Bokningar-sektionen i interaktionen.
Observera! Om du flyttar en uppgift till en annan arbetskön när uppgiften har en öppen bokningsrättighet, stängs bokningsrättigheten. Kontrollera innan du flyttar uppgiften om det finns en öppen bokningsrättighet i uppgiften, och kommentera i så fall till kunden hur de ska agera efter flytten innan du flyttar.
Avbokad tid
Kunden kan avboka sin bokade tid via Omaolo om enheten tillåter avbokning, interaktionen inte är brådskande och det är mer än 24 timmar till den bokade tiden.
Kunden kan inte avboka tid via Omaolo om interaktionens brådskandekod är P0, P1 eller P2. Kunden kan avboka en mottagningstid även om interaktionen har avslutats. En professionell kan inte avboka kundens bokade tid via Omaolo.
När kunden avbokar en tid frågas de efter orsaken till avbokningen. De alternativ som kan väljas är:
- Mina symptom har förbättrats
- Jag har flyttat tiden på annat sätt
- Annat: Kunden kan vid behov skriva in orsaken i textfältet
Avbokningen av en bokning visas i sammanfattningsvyn för interaktionen. Orsaken till avbokningen visas i Bokningar-sektionen i interaktionen under rubriken Tidigare bokningar.
Flyttad bokning
Kunden kan flytta sin bokade tid via Omaolo om enheten tillåter flytt av tid, interaktionen inte är brådskande och det är minst 12 timmar till den bokade tiden. Kunden kan inte flytta en mottagningstid via Omaolo om interaktionens brådskandekod är P0, P1 eller P2. Kunden kan flytta en mottagningstid även om interaktionen har avslutats. Kunden kan flytta tiden till en annan mottagningspunkt inom samma enhet om det finns lediga tider.
Flytt av en bokning visas i sammanfattningsvyn för interaktionen: “Kunden [Kundens_namn] har ändrat sin bokning: [Interaktionens_namn], ny tid är [datum], [mottagningspunkt]”. Den nya mottagningstiden visas i arbetskön samt i sammanfattningsvyn och i Bokningar-sektionen i interaktionen.
I korthet:
- En organisation som använder Omaolo kan aktivera Omaolos bokningsintegration, vilket ger kunden möjlighet att boka tid i Omaolo.
- Omaolos brådskandeklasser definierar från vilket tidsintervall kunden erbjuds tider.
- Bokningen sparas direkt i organisationens patientinformationssystem.
- Bokningen blir en uppgift i den professionellas arbetskön. Dessa uppgifter måste också öppnas och hanteras.
- En professionell kan inte öppna bokningsrättigheter för en kund, utan kunden bokar själv tiden efter att ha fyllt i ett formulär som bokningsmöjligheten är kopplad till.
- Invånaren kan flytta eller avboka sin bokade tid via Omaolo om enheten tillåter avbokning, interaktionen inte är brådskande och det är mer än 24 timmar till den bokade tiden.
- Kunden kan inte flytta eller avboka tid via Omaolo om interaktionens brådskandekod är P0, P1 eller P2. En professionell kan inte avboka kundens bokade tid via Omaolo.