Kundinformation
När en boende har fyllt i en enkät i Omaolo, som resulterar i ett ärende, kan han eller hon kallas för kund. I detta skede bildas en vårdrelation till en professionell, som granskar kundens information och leder honom eller henne till lämplig hjälp.
Du kan se kundens kontaktinformation på ärendesidan: namn, e-postadress och telefonnummer. Förutom kontaktinformationen kan du kontrollera om kunden har aktiverat e-post- och sms-notiser i tjänsten och gett tillstånd att använda telefonnumret i Omaolos ärenden. Detta tillstånd behövs för att du ska kunna kontakta kunden via telefon eller sms.
Tryck på Meny-knappen och välj ”Kundinformation”:
Kundens givna samtycken
Mottagandet av e-post- och sms-notiser visas med röd/grön färgkod och texten Ej aktiverat vs. Aktiverat. Från Omaolo kan följande notiser skickas till kunden:
- en professionell har lagt till ett meddelande
- en professionell har lagt till en handlingsanvisning
- en professionell har lagt till en uppgift
- en professionell har lagt till en coaching
- en professionell har föreslagit att avsluta behandlingen. Om kunden inte vill avsluta behandlingen, måste han eller hon skicka ett meddelande till den professionella inom 72 timmar i Omaolo
- en professionell har avvisat förslaget att avsluta behandlingen.
En identifierad kund måste lägga till sitt telefonnummer i Omaolo när han eller hon skickar en symtombedömning, tjänstebedömning eller resultat av en självständig hälsokontroll till en professionell. Kunden kan dock neka till telefonkontakt. Kundens tillstånd att använda telefonnumret för samtal och sms-kontakt visas med röd/grön färgkod på följande sätt:
Telefonnumrets användningstillstånd | Förklaring |
Grön: Aktiverat | Identifierad användare: Användningstillstånd beviljat. |
Röd: Ej aktiverat | Identifierad användare: Inget användningstillstånd. Anonym användare: Inget telefonnummer angivet. |
Om kunden tar bort de samtycken som krävs för att använda Omaolo och beslutar att avsluta användningen av Omaolo, upphör också tillståndet att använda telefonnumret. Efter detta får den professionella inte ringa kunden om det enda tillståndet för samtal har varit i Omaolo.
Obs! Från och med version 3.2.6 kan kunden endast skicka vissa typer av förhandsformulär för regelbundna kontroller utan stark autentisering. Om det finns tidigare anonymt skickade symtom- och tjänstebedömningar i arbetskön, observera att kunden inte har tillgång till ärendesidan för att till exempel läsa meddelanden eller godkänna den föreslagna stängningen av ärendet. Kontrollera kundens information och kontakta kunden på det sätt han eller hon har angett.
I korthet:
- Du kan se kunden kontaktinformation på ärendesidan: namn, e-postadress och telefonnummer.
- Förutom kontaktinformationen kan du kontrollera om kunden har aktiverat e-post- och sms-notiser i tjänsten och gett tillstånd att använda telefonnumret i Omaolos ärenden. Detta tillstånd behövs för att du ska kunna kontakta kunden via telefon eller sms.
- Om kunden tar bort de samtycken som krävs för att använda Omaolo och beslutar att avsluta användningen av Omaolo, upphör också tillståndet att använda telefonnumret. Efter detta får den professionella inte ringa kunden om det enda tillståndet för samtal har varit i Omaolo.