Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  5. Annan kontakt    /  5.1. Annan kontakt  
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

5.1. Annan kontakt

Genom formuläret för annan kontakt kan invånaren hantera ärenden inom social- och hälsovården i Omaolo, för vilka det inte finns en lämplig tjänst i Omaolo. Efter att ha valt ett ämne fyller invånaren i ett öppet textfält.

Kontakten kan endast skickas till arbetskön om det ämne kunden har valt är tillgängligt i regionen och det har skapats en lokal servicevägledning för att skicka till arbetskön. En vårdnadshavare kan också skicka en annan kontakt för ett barn under 15 år. Invånaren kan skicka kontakten med bilder och pdf-filer som bilagor.

Annan kontakt utvärderar inte kundens behov av vård eller tjänster. Det finns inte heller någon möjlighet att boka tid genom annan kontakt. Prioritetsklassen för annan kontakt i den professionellas arbetskön är P5, vilket innebär att den ska behandlas inom 4-7 dagar.

Istället för att skicka till arbetskön kan det i regionen göras lokala textvägledningar för ämnet, så att invånaren ser den lokala textvägledningen för det valda området samt länkar relaterade till det valda ämnet.

Om det ämne invånaren har valt inte är tillgängligt i området, dvs. det är inte möjligt att skicka ämnet till arbetskön eller det har inte gjorts lokala textinstruktioner, får invånaren en nationell textinstruktion relaterad till ämnet samt lämpliga nationella länkar. 

Invånaren kan göra en annan kontakt utan att identifiera sig, men om resultaten ska skickas till en professionell eller sparas i Omaolo för invånaren själv, måste invånaren identifiera sig i tjänsten.

Ärenden namnges efter kontakten. Ämnen för annan kontakt inkluderar:

  • Att klara av vardagen
  • Boende
  • Prevention
  • Medicinering (exklusive receptförnyelse*)
  • Mental välbefinnande och uthållighet
  • Familjeärenden och vårdnad
  • Droger eller annat beroende
  • Ekonomiska frågor
  • Graviditet eller barns utveckling
  • Att hitta arbete eller studieplats
  • Våld eller misshandel
  • Ensamhet
  • Annat icke-brådskande hälsoproblem

*Omaolo dirigerar invånaren till OmaKanta för att förnya receptet. Du kan läsa mer om arbetskön, ärenden, meddelanden, dokumentation och avslutning av ärenden i avsnitt 2. Användning av Omaolo.


I korthet:  

  • Invånaren fyller i formuläret för annan kontakt med ett ämne som passar för sig själv
  • Efter att ha valt kommunen får invånaren antingen en nationell vägledning eller en lokal textvägledning baserat på den andra kontakten
  • Genom att identifiera sig kan invånaren skicka den andra kontakten till en professionell, om det ämne invånaren har valt är tillgängligt i regionen. Ärendet visas i den professionellas arbetskön.
  • I den professionellas arbetskö är prioritetsklassen för annan kontakt P5.
‹ 5. Annan kontakt  
6. Tjänstebedömningar ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn