Inom hälsovården
- Bättre förhandsinformation om patienten
Invånaren svarar på en symtombedömningsenkät som bygger på forskningsinformation och officiella vårdrekommendationer. Enkäterna har formats av hundratals professionella och går snabbt att fylla i, men innehåller väsentlig information om varje symtom. Professionella ser invånarens symtombedömning och svaren i sin helhet samt Omaolos handlingsrekommendation. Dessutom har de professionella tillgång till en professionell sammanfattning, där väsentlig information lätt kan plockas ut.
- Stöder beslutsfattande
Omaolo ger varje symtombedömning en brådskandeklassificering, vilket leder de professionella i beslutsfattandet. Bakom Omaolos handlingsrekommendationer finns den elektroniska EBMEDS®-programvaran, som fungerar på grundval av evidensbaserad medicinsk information. Informationen som används finns i en databas, som är en officiell medicinteknisk apparat (Motorn). I praktiken kombinerar motorn invånarens rapporterade symtom, mätresultat och hälsouppgifter med forskningsinformation och officiella vårdrekommendationer. Professionella ser invånarens svar, handlingsrekommendationen, de erhållna instruktionerna och prioriteten. Tjänsten hjälper till att fatta beslut som grundar sig på nationella rekommendationer och vetenskaplig information. Även vårdrekommendationer och instruktioner är snabbt tillgängliga för professionella.
- Sparar tid
Omaolo leder invånare att ta ansvar för sitt eget välbefinnande. Baserat på symtombedömningen får invånare aktuella och rekommenderade självvårdsinstruktioner. Om situationen kräver professionell hjälp kan invånaren skicka symtombedömningen till en professionell eller själv boka tid för ett mottagningsbesök (om området använder Omaolos bokningssystem). Omaolos handlingsrekommendationer minskar också onödiga mottagningsbesök. När invånaren kommer till mottagningen har professionella tydlig information om patientens symtom, så att man på mottagningen kan fokusera på behandling och vägledning av hälsoproblemet.
- Främjar tvärprofessionellt samarbete
Symtombedömningar som skickats till de professionella visas i professionellas arbetskö, där de talas om som uppgifter. Professionella kan ta uppgiften för sig själva och utföra de åtgärder som hör till uppgiften, dokumentera det utförda arbetet och överföra uppgiften till en annan professionell om invånares symtom eller hälsoproblem kräver det. När man överför en uppgift är det viktigt att skriva överföringens orsak i meddelandefältet, så att en annan professionell vet vad som ska göras med uppgiften. Till exempel kan en sjuksköterska svara invånaren i Omaolos kommentarsfält och överföra uppgiften till en läkare för att skriva ut ett recept. Varje område har sina egna rutiner för hantering och överföring av uppgifter enligt områdets tjänstestruktur. Därför är användningen av Omaolo något annorlunda i olika enheter och områden.
- Underlättar kommunikation
De professionella kan kommunicera med invånaren via Omaolo. Omaolo kräver stark autentisering från invånaren, så Omaolo garanterar också ett säkert sätt att kommunicera med invånaren. Genom planens meddelandesektion kan professionella och invånaren kommunicera om symtombedömningen. Meddelandena bevaras i Omaolo och i samband med symtombedömningen, så det är lätt att återkomma till dem.
- Underlättar dokumentation
Med knappen ‘Kopiera ärendetext’ är det enkelt för de professionella att dokumentera invånarens symtombedömning och den relaterade kommunikationen i patientjournalen. När professionella har öppnat invånarens plan kan de välja knappen ‘Kopiera ärendetext’ i planens övre högra hörn, som kopierar planens information till urklipp. Informationen kan klistras in direkt i patientinformationssystemet med funktionen klistra in (ctrl+v) eller redigeras först i en textredigerare (t.ex. Word eller Anteckningar).