Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  1. Allmänt om Omaolo  /  1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?  /  Inom hälsovården  
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

Inom hälsovården

  1. Bättre förhandsinformation om patienten 

Invånaren svarar på en symtombedömningsenkät som bygger på forskningsinformation och officiella vårdrekommendationer. Enkäterna har formats av hundratals professionella och går snabbt att fylla i, men innehåller väsentlig information om varje symtom. Professionella ser invånarens  symtombedömning och svaren i sin helhet samt Omaolos handlingsrekommendation. Dessutom har de professionella tillgång till en professionell sammanfattning, där väsentlig information lätt kan plockas ut. 

  1. Stöder beslutsfattande 

Omaolo ger varje symtombedömning en brådskandeklassificering, vilket leder de professionella i beslutsfattandet. Bakom Omaolos handlingsrekommendationer finns den elektroniska EBMEDS®-programvaran, som fungerar på grundval av evidensbaserad medicinsk information. Informationen som används finns i en databas, som är en officiell medicinteknisk apparat (Motorn). I praktiken kombinerar motorn invånarens rapporterade symtom, mätresultat och hälsouppgifter med forskningsinformation och officiella vårdrekommendationer. Professionella ser invånarens svar, handlingsrekommendationen, de erhållna instruktionerna och prioriteten. Tjänsten hjälper till att fatta beslut som grundar sig på nationella rekommendationer och vetenskaplig information. Även vårdrekommendationer och instruktioner är snabbt tillgängliga för professionella. 

  1. Sparar tid 

Omaolo leder invånare att ta ansvar för sitt eget välbefinnande. Baserat på symtombedömningen får invånare aktuella och rekommenderade självvårdsinstruktioner. Om situationen kräver professionell hjälp kan invånaren skicka symtombedömningen till en professionell eller själv boka tid för ett mottagningsbesök (om området använder Omaolos bokningssystem). Omaolos handlingsrekommendationer minskar också onödiga mottagningsbesök. När invånaren kommer till mottagningen har professionella tydlig information om patientens symtom, så att man på mottagningen kan fokusera på behandling och vägledning av hälsoproblemet. 

  1. Främjar tvärprofessionellt samarbete 

Symtombedömningar som skickats till de professionella visas i professionellas arbetskö, där de talas om som uppgifter. Professionella kan ta uppgiften för sig själva och utföra de åtgärder som hör till uppgiften, dokumentera det utförda arbetet och överföra uppgiften till en annan professionell om invånares symtom eller hälsoproblem kräver det. När man överför en uppgift är det viktigt att skriva överföringens orsak i meddelandefältet, så att en annan professionell vet vad som ska göras med uppgiften. Till exempel kan en sjuksköterska svara invånaren i Omaolos kommentarsfält och överföra uppgiften till en läkare för att skriva ut ett recept. Varje område har sina egna rutiner för hantering och överföring av uppgifter enligt områdets tjänstestruktur. Därför är användningen av Omaolo något annorlunda i olika enheter och områden. 

  1. Underlättar kommunikation 

De professionella kan kommunicera med invånaren via Omaolo. Omaolo kräver stark autentisering från invånaren, så Omaolo garanterar också ett säkert sätt att kommunicera med invånaren. Genom planens meddelandesektion kan professionella och invånaren kommunicera om symtombedömningen. Meddelandena bevaras i Omaolo och i samband med symtombedömningen, så det är lätt att återkomma till dem. 

  1. Underlättar dokumentation 

Med knappen ‘Kopiera ärendetext’ är det enkelt för de professionella att dokumentera invånarens symtombedömning och den relaterade kommunikationen i patientjournalen. När professionella har öppnat invånarens plan kan de välja knappen ‘Kopiera ärendetext’ i planens övre högra hörn, som kopierar planens information till urklipp. Informationen kan klistras in direkt i patientinformationssystemet med funktionen klistra in (ctrl+v) eller redigeras först i en textredigerare (t.ex. Word eller Anteckningar). 

‹ 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
Inom socialvården   ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn