Hoppa till sidans huvudinnehåll

DigiFinland

Omaolo.help
‹ Tillbaka till DigiFinland.fi
  • fi
  • en
Startsida  /  1. Allmänt om Omaolo  /  1.3 Brådskandeklass 
Passera innehåll
  • Välkommen till Omaolo-webbutbildningen för vårdpersonal! 
  • Webbutbildning
    • 1. Allmänt om Omaolo
      • 1.1. Vad är Omaolo?  
      • 1.2. Ordlista  
      • 1.3 Brådskandeklass 
      • 1.4. Omaolos fördelar  
      • 1.5. Hur påverkar Omaolo ditt arbete?
        • Inom hälsovården  
        • Inom socialvården  
      • 1.6. Vad ska man berätta för invånaren om Omaolo?  
      •  1.7. Anvisningar för digital interaktion 
    • 2. Användning av Omaolo
      • 2.1. Inloggning
      • 2.2. Meddelanden
      • 2.3 Arbetskö
        • Gruppens arbetskö
        • Avvecklad arbetskö
        • Hantering av uppgifter i arbetskön
          • Meny
          • Ta uppgift 
          • Öppna uppgift 
          • Överförande av uppgift 
          • Ändra brådskandeklassen
          • Märk som inkomplett 
        • Filtrera uppgifter från arbetskön  
        • Arbetsbordsintegration 
      • 2.4 Kundkontakt  
        • Skapande av ärende  
        • Redigering av ärende  
        • Kommunikation med kunden 
        • Kundinformation 
        • Andra öppna ärenden
        • Professionell sammanfattning 
      • 2.5 Bokning av tid
      • 2.6 Dokumentation  
      • 2.7 Avslut av behandling  
      • 2.8 Utloggning  
    • 3. Symtombedömning 
      • 3.1 Symtombedömning 
        • Symtombaserad bedömning ur invånarens perspektiv 
        • Symtombetyg som medicinteknisk produkt
    • 4. Välbefinnandets helheter
      • 4.1 Välbefinnandets tjänster
        • Vad betyder välfärdshelheterna i ditt arbete?  
      • 4.2 Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
        • Inbjudans skapande
        • Svar som kommit till inbjudan
        • Sända inbjudningar  
        • Avbokning av inbjudan
      • 4.3 Hälsoundersökning
      • 4.4 Välbefinnandeundersökning
        • Lägg till välfärdskontroll
        • Granskning och redigering av ärenden  
      • 4.5 Hälso-coaching  
        • Lägg till coaching  
      • 4.6 Uppföljning av långtidssjukdomar 
        • Lägg till blodtrycksövervakning
        • Uppföljningsinformationens kontroll
    • 5. Annan kontakt  
      • 5.1. Annan kontakt  
    • 6. Tjänstebedömningar
      • 6.1 Tjänstebedömning  
    • 7. Datasäkerhet och dataskydd 
      • 7.1 Informationssparande i Omaolo 
      • 7.2 Skyldigheter enligt dataskyddsförordningen 
      • 7.3 Informationssäkerhet 
      • 7.4 Registrerades rättigheter 
      • 7.5 Register och ansvar i Omaolo
      • 7.6 Professionellas användarrättigheter 
      • 7.7 Övervakning 
    • 8. Testa och öva 
      • 8.1 Instruktioner för testning 
      • 8.2 Inloggning i testmiljön
      • 8.3 Övningsuppgifter 
      • Uppgift 1: Symtombedömningar
      • Uppgift 2: Servicebedömningar 
      • Uppgift 3: Välbefinnandeundersökning
      • Uppgift 4: Förhandsinformationsformulär för regelbunden kontroll
      • Uppgift 5: Hälsoundersökning 
      • Uppgift 6: Annan kontakt 
    • 9. Videor  
  • Vanliga frågor (FAQ) 
  • Sidan för vägledning
  • Kontakta oss

1.3 Brådskandeklass

Omaolos brådskandeklasser baseras på nationell lagstiftning, Social- och hälsovårdsministeriets klassificering av brådskande vård samt Duodecims handlingsanvisningar och rekommendationer. Uppgiftens brådskandeklass anger hur brådskande Omaolo har bedömt kundens symptom eller hälsoproblem och inom vilken tid en professionell ska bedöma kundens situation och påbörja behandling. Det är viktigt att alla professionella som använder Omaolo förstår betydelsen av brådskandeklassen och förbinder sig att följa dem. Brådskandeklasserna uttrycks i den professionellas användargränssnitt vid varje symptombedömning med koderna P0-P8. 

Den professionella ser brådskandeklassen i samband med symptombedömningen som kommer till arbetskön. Symptombedömningens brådskandeklass berättar hur brådskande Omaolo har bedömt invånarens symptom eller hälsoproblem. Brådskandeklassificeringarna uttrycks med koden P0 – P8. Omaolo ger automatiskt brådskandeklasserna P0—P5 och P8, men i organisationen kan också brådskandeklasserna P6—P7 vara i bruk. 

Den professionella kan efter noggrant övervägande ändra uppgiftens brådskandeklass. Detta kräver att den professionella är i kontakt med invånaren och säkerställer de bakgrundsuppgifter som påverkar hälsotillståndet från patientuppgifterna. En ändring av brådskandeklassen kan komma i fråga om symptombedömningen redan är i den professionellas behandling. Nya uppgifters brådskandeklass bör inte ändras. Den professionella är ansvarig för ändringen av brådskandeklassen, när de agerar mot medicinsk kunskapsdatabasens slutsatser. Då handlar det om normalt ansvar för vårdarbete, där den professionella helhetsmässigt bedömer patientens vårdbrådskande. Om den professionella har ändrat uppgiftens brådskande, visas både den nya och den gamla brådskandeklassen i arbetskön. 

 

Ju mindre nummer som anger brådskandeklassen, desto mer brådskande är uppgiften. 

Brådskandeklass Förklaring Tidsgräns 
P0 Omedelbar behandling, kontakt med nödcentralen Inom 0 h 
P1 Akutvård Inom 2 h 
P2 Akutvård, men inte på natten Inom 12 h 
P3 Kan överföras till tjänstgörande läkare 1 dag Inom 24 h 
P4 Kan överföras till tjänstgörande läkare 2 – 3 dagar 2 h – 72 h 
P5 Icke-brådskande, ska behandlas inom en vecka 48 h—96 h eller 4—7 dagar 
P6 Icke-brådskande, ska behandlas inom en månad 8—30 dagar 
P7 P7 Icke-brådskande, kan vänta mer än en månad Över 30 dagar 
P8 Icke-brådskande, ingen tidsgräns Ingen tidsgräns  

Brådskandeklasserna visas i den professionellas användargränssnitt som trafikljus i en egen kolumn. 

Servicebedömningarnas brådskandeklass är P4 och förhandsinformation för tidsbestämda kontroller har brådskandeklassen P7. Annan kontakt har som standard brådskandeklassen P5. 

Obs! I den professionellas skapade ärende ändras brådskandeklassen automatiskt om invånarens formulärsvar ger en mer brådskande brådskandeklass (prioritetskod) än vad som har varit i ärendet. Detta gäller alla ärenden som den professionella har skapat (hälsokontroll, blodtrycksövervakning). Ändringen av brådskandeklassen syns i arbetskön, men det skickas ingen notis till den professionella. 

Exempel: Den professionella skapar en hälsokontroll för kunden och definierar dess brådskande som P5. Om kundens formulärsvar ger brådskandeklassen P3, uppdateras ärendets brådskande till P3. 

Uppgiftens brådskande ändras inte om kundens formulärsvar ger en mindre brådskande brådskandeklass (prioritetskod) än vad som har varit i ärendet. 

Exempel: Den professionella skapar en hälsokontroll för kunden och definierar dess brådskande som P4. Om kundens formulärsvar ger brådskandeklassen P5, ändras inte ärendets brådskande, utan det är fortfarande P4. 


Kort sagt:  

  • Omaolos brådskandeklasser definierar inom vilken tid invånaren ska få kontakt via Omaolo. 
  • Brådskandeklassificeringarna uttrycks som brådskandeklasser med koderna P0 – P8.  
  • Omaolo ger automatiskt brådskandeklasserna P0 – P5 och P8 baserat på svaren. Dessutom kan organisationen själv välja brådskandeklasserna P6 – P7.  
  • Ju mindre nummer i brådskandeklassen, desto mer brådskande är uppgiften. 
‹ 1.2. Ordlista  
1.4. Omaolos fördelar   ›

Omaolo.help

Omaolo.help on ammattilaisten sähköinen koulutusalusta, joka avulla Omaolon tuki ja käyttöohjeet ovat käytössäsi 24/7.

Hyödyllisiä linkkejä

DigiFinland Oy
Omaolo
Terveysportti
Kustannus Oy Duodecim
THL

Anna palautetta

Voit antaa palautetta yhteydenottolomakkeen kautta.

  • Dataskydd
Gå tillbaka på huvud menyn